زيرساخت‌هاي فعلي مناطق آزاد غيررقابتي است/ لزوم ايجاد رويكردي سرمايه‌پذير

تهران - ايرنا - مديركل دفتر توسعه صادرات كالاي سازمان توسعه تجارت ايران بر بكارگيري ظرفيت‌هاي مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي به عنوان زمينه‌اي براي جذب سرمايه‌گذاران خارجي تاكيد كرد.

به گزارش ايرنا از سازمان توسعه تجارت، محمود بازاري در تشريح الزامات پس از توافق، گفت: گرچه فضاي ايجاد شده پس از توافق وين آغاز گسست و فروپاشي ديوار تحريم‌هاي بين‌المللي عليه كشورمان است، اما به نظر مي‌رسد تا حضور رسمي شركت‌هاي تجاري و سرمايه‌گذار خارجي به‌ويژه كشورهاي صنعتي كه علاقه‌مندي و عطش آنها براي دسترسي هرچه سريعتر به بازار ايران بر كسي پوشيده نيست، نبايد عجله كرد.
وي افزود: لازم است اين فرصت به سرمايه‌گذاران و تجار خارجي كه به تازگي و يا در بازگشت مجدد، قصد ورود به بازار ايران را دارند داده شود تا با بررسي فرصت ‌ها و ظرفيت‌هاي متعدد تجاري و سرمايه‌گذاري، فرآيند حضور خود را آزمون كنند.
به اعتقاد بازاري، مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي ايران از اين ظرفيت قانوني و موقعيت جغرافيايي برخوردارند كه با ارائه مدل كوچكي از فضاي ناب سرمايه‌گذاري ايران، شركت‌هاي خارجي را در نقطه آغاز تعامل مجدد با بازار جذاب ايران به خود جلب كنند.
وي تاكيد كرد: البته بايد الزاماتي براي تحقق اين امر در فضاي كنوني مناطق آزاد فراهم شود كه از جمله آن تهيه و اعلام بسته‌هاي تشويقي و تسهيلات و تخفيفات به سرمايه‌گذاران خارجي در زمينه‌هاي مختلف توليدي، تجاري، خدمات و سرمايه‌گذاري است.
مديركل دفتر توسعه صادرات كالاي سازمان توسعه تجارت ايران افزود: الزام مهم ديگري كه بايد محور اصلي جذب سرمايه‌گذاران خارجي باشد تغيير نگاه مديران و بدنه اجرايي سازمان‌هاي مناطق آزاد براي مواجهه و تعامل مثبت و فعال با سرمايه‌گذاران خارجي است.
بازاري ادامه داد: به‌عبارت ديگر بايد رويكرد مديريت و عوامل اجرايي مناطق آزاد، رويكردي سرمايه‌پذير و پرجاذبه باشد؛ چرا كه قرار است در مقايسه با مناطق آزاد همجوار ايران كه از بسياري مشوق‌ها و تسهيلات براي سرمايه‌گذاران خارجي برخوردار هستند، فراتر عمل كنيم.
وي تاكيد كرد: بي‌ترديد زيرساخت‌هاي فعلي مناطق آزاد كشورمان در زمينه‌هاي مختلف به منظور ارائه خدمات مناسب به سرمايه‌گذاران و تجار خارجي ضعيف بوده و غيررقابتي است، اما جذابيت بازار ايران و جايگاه منطقه‌اي آن، بسياري از اين كمبودها را در آغاز حضور سرمايه‌گذاران خارجي براي آنها عاملي براي پرهيز از اين موقعيت مناسب نشان نمي‌دهد.
مديركل دفتر توسعه صادرات كالاي سازمان توسعه تجارت ايران، افزود: از اين‌رو برنامه‌هاي عملياتي و كلان مناطق آزاد ايران براي كمك به توسعه و تعامل مجدد روابط تجاري و سرمايه‌گذاري با جهان يكي از ضروريات است.
اقتصام(1) 3065**1558

سرخط اخبار اقتصاد