۱۲ مرداد ۱۳۹۴، ۲۱:۱۶
کد خبر: 81706516
T T
۰ نفر
پاسخ آيت الله مكارم شيرازي به شيخ الازهر/ مراجع شيعه از دشنام به صحابه برائت مي جويند

قم ـ ايرنا ـ آيت الله ناصر مكارم شيرازي از مراجع عظام تقليد در نامه اي از شيخ الازهر گفت: همه مراجع و برخي فضلاي شيعه از دشنام و بدگويي به برخي صحابه برائت مي جويند.

دراين نامه كه عصر دوشنبه دراختيار ايرنا قرار گرفت،اين مرجع تقليد درپاسخ به سخنان و بحث هاي دكتر احمد طيب در ماه مبارك رمضان درباره عقايد شيعيان و لزوم وحدت شيعه و سني و نيز دعوت وي از علماي تشيع و تسنن براي برگزاري نشست علمي در الازهر اظهار داشت:در آغاز، به دليل بيانات سرشار از متانت شما در ويژه برنامه تلويزيوني 'حديث شيخ الازهر' در ماه رمضان سال جاري، كه با موضوع اختلافات شيعه و سني درباره امامت و صحابه بود، از جنابعالي سپاسگزاري مي كنم.
آيت الله مكارم شيرازي از تلاش پيوسته شيخ الازهر در تحقق وحدت ميان مسلمانان تشكر كرد و افزود:ما از برخي سخنان جنابعالي بسيار خرسنديم؛ از جمله اينكه فرموديد:'شيعه و سني، دو بال امت اسلامي هستند و آنچه كه اكنون بين شيعه و سني اتفاق مي افتد، تلاشي است براي ضربه زدن به مسلمانان از طريق سلاح (كشتار و جنگ مذهبي)' و اينكه 'تا زماني كه شيعه و سني به شهادتين ايمان داشته باشند، الازهر ميان شيعه و سني تفاوتي قائل نيست' اين سخنان شما در راستاي رويه الازهر شريف در نشر مفاهيم اعتدال فكري و اعتقادي مي باشد.
اين مرجع تقليد همچنين در اين نامه نكاتي را تبيين و خاطرنشان كرد:در رابطه با مسأله دشنام و بدگويي به برخي صحابه، علاوه بر برخي از فضلاي شيعه - چنانكه جنابعالي اشاره كرديد - بايد گفت همه مراجع شيعه نيز از اين كار برائت مي جويند؛ فقط برخي از مردم عوام شيعه كه درخور توجه نيز نيستند، به اين كار مبادرت مي نمايند.
وي تصريح كرد:ما براين باوريم كه برخي نكات بيان شده از سوي جنابعالي در اين برنامه تلويزيوني در خصوص باورها و اعتقادات شيعه، قابل بحث و مناقشه است،همچنين با وجود احترام فراواني كه براي جنابعالي قائل هستيم، بر اين باوريم كه طرح اين مطالب از طريق رسانه‌ها، موجب افزايش اختلافات ميان شيعه و سني مي شود و بسياري از دشمنان اسلام همين مطالب را دستمايه اهداف خودشان خواهند نمود؛ اي كاش، اين مسائل در جلسات علمي و غير علني و با حضور علماي دو مذهب شيعه و سني، طرح و بررسي مي شد، نه در رسانه گروهي.
آيت الله مكارم شيرازي در نامه به دكتر احمد طيب پيشنهاد برگزاري كنفرانس علمي با حضور برجسته ترين علماي دو مذهب شيعه و سني در جهت بررسي مهم ترين موانع وحدت اسلامي و مهمترين اقدامات لازم براي تقويت وحدت اسلامي را طرح كرد و افزود:در
پايان اين كنفرانس علمي، نتايج آن بايد به صورت مصوبات الزام آور، براي همگان مورد عمل قرار گيرد.
وي در پايان ضمن قدرداني از شيخ الازهر به جهت ادامه مسير وحدت ميان مسلمانان، تصريح كرد: اميدوارم جنابعالي نيز اين پيشنهاد را بپذيريد تا شيعيان ناچار نشوند از طريق رسانه هاي گروهي و شبكه هاي ماهواره اي به اشكالات بيان شده از سوي شما نسبت به مذهب شيعه، پاسخ دهند.
گفتني است آيت الله مكارم شيرازي اين نامه را در تاريخ 29 ماه مبارك رمضان سالجاري براي دكتر احمد طيب شيخ الازهر ارسال كرده و به دليل عدم پاسخگويي و با توجه به بازتاب گسترده سخنان وي در رسانه ها، نامه مذكور در اختيار خبرگزاري ها و نشريات قرار گرفته است تا براي همگان معلوم شود كه مراجع تقليد شيعه نيز طرفدار همين پيشنهاد بوده و پيش از اين نيز حمايت خود را از آن ابراز داشته اند.
شيخ الازهر در ماه مبارك رمضان بحث هايي پيرامون اعتقادات شيعيان و اختلافات شيعه و سني طرح كرده بود كه از برخي رسانه ها نيز پخش شد و در سخنان خود بارها از علماي تشيع و تسنن براي آنكه در يك نشست، راجع به مسايل اختلافي صحبت كرده و مسيري براي همزيستي مسالمت آميز ميان دو مذهب بيابند، دعوت كرده بود. ك/4
8146/ 6133/1547
۰ نفر