وزیرخارجه ایتالیا: رم از تحریم های ایران رنج دیده است/ توافق وین كاهش سطح روابط را جبران می كند

رم - ایرنا - پائولو جنتیلونی وزیر امور خارجه ایتالیا در آستانه سفر به تهران، توافق هسته ای را فرصتی برای جبران روابط اقتصادی كشورش با جمهوری اسلامی ایران خواند.

جنتیلونی كه از امروز (سه شنبه) به همراه فدریكا گوئیدی وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا و در راس هیاتی تجاری- اقتصادی به مدت دو روز به تهران سفر می كند، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در محل وزارت خارجه ای این كشور، توافق هسته ای را فرصت بزرگی برای جبران روابط اقتصادی كشورش با ایران خواند و افزود: ایتالیا همواره از روابط دیرینه و فرهنگی با ایران برخوردار بوده است.
وی افزود: مهم ایجاد یك مشاركت و نه فقط افزایش مبادلات تجاری فی مابین است و ایتالیایی ها در این زمینه شریك قابل اعتمادی هستند.
وزیر خارجه ایتالیا با مثبت خواندن توافق هسته ای اظهار داشت: ایتالیا یقینا در دوران تحریم ها از نظر روابط اقتصادی با ایران، رنج دیده است. اما توافقی كه در وین حاصل شد به ما فرصت جبران تدریجی روابط اقتصادی را می دهد.
وی اضافه كرد: بدون تردید ما با لغو تدریجی تحریم ها، روابط اقتصادی خود را با ایران نیز به طور تدریجی جبران می كنیم.
جنتیلونی در پاسخ به این سئوال كه، آیا ایتالیا كه پیش از تحریم ها نخستین شریك تجاری ایران در اتحادیه اروپا محسوب می شد، اكنون می تواند به موقعیت قبلی دست پیدا كند؟، گفت: هدف ما بازگشتن به موقعیت اقتصادی پیش از تحریم ها است و یقین دارم كه امتیازهایی هم داریم كه به ما در این راستا كمك می كنند، مانند روابط دیرینه اقتصادی و فرهنگی و دوستی كه میان ملت هایمان وجود دارد.
جنتیلونی افزود: توافق وین برای ما امید بزرگی است، چه از نظر اقتصادی كه نباید آن را كم اهمیت شمارد، چرا كه باعث ایجاد كار می شود و چه از نظر جنبه های سیاسی این توافق كه امیدواریم به ما اجازه دهد تا بتوانیم همواره روابط خود را با ایران جهت ثبات در منطقه از خاورمیانه تا خلیج فارس و مدیترانه و شمال آفریقا افرایش دهیم.
وی با تاكید بر اهمیت توافق هسته ای گفت: توافق وین بسیار مهم است. از سویی منافع مشترك مانند داعش و امكان شكست دادن تروریسمی كه امروز بسیار خطرناك شده و از سوی دیگر برخی از پرونده ها نظیر سوریه و لبنان وجود دارند كه امیدوارم اروپا و ایران بتوانند همكاری مثبتی با هم در این زمینه داشته باشند.
وی افزود: امروز اروپا علاقه مند به یك سیرتكاملی مثبت در مناطق مختلف بحرانی است. ما علاقه ای به تنش و جنگ در لیبی، یمن و یا در سوریه نداریم، بلكه می خواهیم جبهه مشتركی علیه تروریسم باشیم. ما علاقه مند به مشاركت ایران در ثبات منطقه هستیم و در این راه ایتالیا می تواند نقشی پیشتاز داشته باشد.
گفتنی است، ایتالیا در پی توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در وین، تلاش برای كسب مجدد جایگاه خود در اقتصاد ایران در دوران پیش از تحریم ها، را در دستور كار خود قرار داده است.
دولت این كشور در همین راستا وزرای خارجه و توسعه اقتصادی را روز سه شنبه 13مرداد به تهران اعزام می كند تا نخستین گام های واقعی خود را در بازار 80 میلیون نفری ایران كه درهایش پس از توافق هسته ای باز شده است، بردارد.
بازار مصرفی ایران برای شركت های بحران دیده ایتالیایی یك فرصت طلایی و حیاتی برای ادامه فعالیت شان محسوب می شود. فضای اقتصادی بوجود آمده پس از توافق وین، رقابت میان شركت های ایتالیایی و اروپایی را كه در صدد جبران موقعیت از دست رفته خود در ایران هستند، افزایش داده است.
ایتالیا با وجود تحریم های ظالمانه علیه ایران، در این سالها هرگز ارتباطات خود را از دست نداده است. شركت بیمه اعتباری ساچه به تازگی اعلام كرده كه رقبای چینی، هندی و روسی در سال های اخیر محدودیت های كمتری در روابط تجاری با ایران داشته و موفق شدند در این دوران جایگاه مهمی را در این كشور به دست آورند.
بدین ترتیب مسابقه شركت های ایتالیایی برای ورود به بازار جذاب ایران پس از لغو تحریم های غرب از هم اكنون آغاز شده است.
اروپام**461**1144

سرخط اخبار جهان