۱۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۰۷
کد خبر: 81705935
T T
۰ نفر

فرماندار كرمان: وظيفه شوراها نظارتي است

۱۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۰۷
کد خبر: 81705935
فرماندار كرمان: وظيفه شوراها نظارتي است

كرمان - ايرنا - فرماندار كرمان با يادآوري نظارتي بودن وظيفه شوراها، مطلع بودن شورا از كميت و كيفيت كارهاي شهرداري را يك وظيفه عنوان كرد و از اعضاي شوراها خواست نظارت را به دخالت در امور شهرداري ها تعبير نكنند.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي فرمانداري كرمان محمدعلي توحيدي در جمع اعضاي شوراهاي اسلامي كرمان، يادآوري و بازآموزي وظايف، نقد و بررسي فعاليت شوراها و برطرف كردن ايرادها، نواقص و تقويت نقاط قوت شوراها را از مهمترين اهداف اين نشست برشمرد.
وي با اشاره به جلوگيري بي حد و مرز از گسترش شهرها تاكيد كرد: هر شهري در حد و اندازه خودش بايستي گسترش پيدا كند نه اينكه به دلخواه متوليان به صورت سليقه اي، در اين رابطه قانون هم شفاف و روشن است و نيازي به تفسير توسط شوراها يا اضافه كردن تبصره ذيل قانوني كه به طور كامل صريح مي باشد، نيست.
وي در نيمه اول دوره چهارم شوراها، خواستار حركت و فعاليت با سرعت بيشتر در راستاي رفع نيازهاي رفاهي و اجتماعي مردم شد.
فرماندار كرمان در مورد انطباق تصميمات شورا توسط فرمانداري با قانون گفت: فرمانداري همواره سعي كرده بيشترين تعامل را با شوراها داشته باشد و براساس قانون، تصميمات اتخاذ شده در شوراها بايستي توسط فرمانداري با قانون انطباق داده شود تا تصميمي بر خلاف مسير قانون اخذ نشده باشد.
وي ادامه داد: فرمانداري بايد در جريان كار و تصميمات شوراها قرار گيرد كه ماحصل آن در برگيرنده منافع مردم خواهد بود.
توحيدي با يادآوري اين نكته كه مصوبات از طريق سامانه دولت در اختيار وزارت كشور براي بررسي قرار مي گيرد خاطرنشان كرد: برخي تصميمات بسيار مهم هستند و مورد توجه و تجزيه و تحليل مردم قرار مي گيرد از طرفي اين مصوبات بطور جدي توسط رسانه هاي جمعي كه امروز در حداقل زمان به انتشار اخبار مي پردازند مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.
وي افزود: بنابراين هرچه تصميمات اتخاذ شده جامع تر و شفاف تر باشند نزد مردم از ارزش بيشتري برخوردار خواهند بود.
فرماندار كرمان با استناد به آيين نامه اجرايي شوراها، برگزاري دو جلسه در ماه و به صورت منظم به صورتجلسه را ضروري دانست.
وي شوراهاي اسلامي شهر جوپار و كرمان را به ترتيب با تشكيل 43 و 40 جلسه داراي بيشترين جلسات در ميان شوراها دانست و گفت: اگر اين جلسات، صورتجلسه اي در بر نداشته باشد فاقد ارزش قانوني خواهد بود و چنانچه تعداد جلسات كمتر از دو بار در ماه باشد به طور قطع در ارزيابي توسط فرمانداري تاثير خواهد داشت و از لحاظ قانوني هم مشكل دارد.
توحيدي دقت در ارسال صورتجلسات و مصوبات شورا به فرمانداري را كه متاسفانه برخي از شوراها كوتاهي مي كنند ضروري دانست و يادآور شد: مصوبه بايستي گويا، جامع و جداي از شرح مذاكرات باشد و جاي هيچ گونه برداشت و تفسير دو يا چند گانه اي از آن نباشد.
وي افزود: اعضاي شورا وقت بيشتري براي رسيدن به امور مردم بگذارند، در جلسات در طرح هر موضوع بحث و تجزيه و تحليل كنند و اگر قرار به تصويب شدن داشت موضوع مورد بحث را كارشناسي و سپس مصوب كنند.
فرماندار كرمان يكي ديگر از موضوعات مهم مورد بحث در نشست را سكونت اعضاي شورا در حوزه استحفاظي خودشان عنوان و تصريح كرد: بر اساس ماده 26 آيين نامه اجرايي شوراها، قانون به صراحت سكونت اعضاي شورا را در محدوده آن شورا مكلف كرده و در غير اين صورت سلب عضويت خواهند شد كه به رغم تذكرات مكرر هنوز مواردي مشاهده مي شود كه اگر همچنان برخلاف قانون عمل كنند سلب عضويت خواهند شد.
وي با اشاره به زلزله اخير سيرچ و گلباف با قدرداني از اعضاي ستاد بحران شهرستان، نداشتن تلفات و خسارات جاني و مالي را نتيجه مقاوم سازي منازل و بناها در سال هاي گذشته و خواست و مصلحت خداوند متعال و توجه و عنايت ويژه اي كه به اين ملت دارد دانست.
توحيدي با اشاره به بحث اعتبارات تملك دارايي گفت: سال گذشته با حمايت نمايندگان مردم كرمان و راور در مجلس شوراي اسلامي از محل تملك دارايي، اعتبارات خوبي گرفتيم، امسال نيز با حمايت نمايندگان و نگاه و ديد وسيع تر، اعتبارات بيشتري خواهيم گرفت.
وي با قدرداني از آن دسته از شوراها و شهرداري هايي كه اقدامات مثمر ثمر خوبي در رابطه با كارهاي عمراني شهر از جمله زيرسازي، آسفالت و جدول گذاري معابر انجام داده اند، مجموعه فرمانداري را آماده شنيدن هرگونه نقد از سوي شوراها و شهرداري ها اعلام كرد.
وي همچنين با گراميداشت ياد و خاطره تمامي شهدا، ورود 21 شهيد دست بسته غواص تازه تفحص شده سرافراز را به كرمان خيرمقدم گفت.
نماينده مردم كرمان و راور در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست با تشريح برخي طرح ها و لوايح مجلس مرتبط با شوراها و شهرداري ها، عملكرد شهرداري ها با دست خالي را ستودني دانست و از شهرداري اندوهجرد به عنوان يك شهرداري تازه تاسيس، با 70 هزار مترمربع آسفالت و 10 هزار مترمربع پياده روسازي به رغم امكانات پايين و بسيار كم به عنوان يك شهرداري موفق نام برد.
محمدرضا پورابراهيمي، حضور سيف الهي شهردار كرمان در سمت معاونت عمراني استانداري كرمان را مثبت ارزيابي و ابراز اميدواري كرد: در نبود وي در شهرداري كرمان طرح هاي عمراني متوقف نشود و توسط فرد جديد در سمت شهردار كرمان با همان سرعت پيش رود.
وي از شهرداري كرمان به عنوان يكي از شهرداري هاي كشور كه خارج از بودجه، طرح هاي بسيار خوب و بزرگي انجام مي دهد ياد كرد.
نماينده مردم كرمان و راور در مجلس شوراس اسلامي اظهار كرد: با استناد به ماده 180 قانون، سال گذشته پنج هزار و 400 ميليارد تومان به شهرداري ها كمك شده است و امسال نيز اميدواريم حسب توافق مجلس با سازمان مديريت معادل همين مبلغ و حتي بيشتر تخصيص يابد.
وي محدود شدن اختيارات شوراها را به صلاح كشور ندانست و گفت: اختيارات شوراها نبايستي محدود شود و به صلاح كشور نيست تصميم گيري جمعي را محدود كنيم.
وي از اعضاي شوراها خواست اگر طرح يا موضوعي در شهر و شورا وجود دارد كه نياز است به نمايندگان منتقل شود منتقل كنند كه به طور حتم نمايندگان به اين موضوعات ترتيب اثر خواهند داد.
ديگر نماينده مردم كرمان و راور در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد به عدم استفاده از شورا براي اهداف شخصي، از شورا به عنوان امانت الهي در دست اعضا نام برد و از اعضا خواست فقط با در نظر گرفتن رضاي خدا كار كنند كه اگر اينگونه باشد پاسخگوي مطالبات مردم خواهند بود.
محمد مهدي زاهدي يكي ديگر از دلايل مراجعه مردم به نمايندگان را ندادن پاسخ لازم شورا و شهرداري به مردم دانست و گفت: البته مطالبات زياد است اما توقع مردم بايستي به اندازه توان شورا و شهرداري باشد.
وي گفت: مردم بايد مشكلات شورا را درك كنند، شورا نيز بايستي به گونه اي عمل كند و به نوعي با مردم تعامل داشته باشد كه مردم فكر نكنند شورا گنجينه پر پولي است كه مديريت در آن وجود ندارد، چنين برداشت هايي نتيجه عدم شفاف سازي توسط شوراهاست.
وي دعوت از خبرنگاران در جلسات شورا را يكي ديگر از عوامل شفاف سازي برشمرد كه باعث مي شود اعضا نيز سنجيده تر و كارشناسانه تر تصميم بگيرند.
زاهدي حضور اعضاي شورا ميان مردم را از موارد كمك دهنده به شفاف سازي دانست و حداقل كاري كه مي شود انجام داد را گوش دادن به درد دل مردم و بيان وضعيت شورا و شهرداري براي مردم عنوان كرد كه برخورد منطقي مردم را در پي خواهد داشت و اين همدلي و همراهي با مردم تاثير بسزايي در شفاف سازي دارد.
نماينده مردم كرمان و راور در خانه ملت درآمدزايي و هزينه تراشي را يكي ديگر از بحث هاي مهم در اداره شهرها بيان و تصريح كرد: بايستي راه هاي درآمد را پيدا كرد، درآمد را بايستي از انحصار ماليات و عوارض خارج كرد، طرح داد، اوراق مشاركت عرضه كرد، بايستي ابتكار عمل به خرج و هزينه ها را در برابر افزايش درآمد كاهش داد.
7443/3028

سرخط اخبار استان‌ها