۱۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۰۱
کد خبر: 81705916
T T
۰ نفر
210 ميليارد ريال مطالبات چغندركاران آذربايجان غربي پرداخت نشده است

مهاباد ـ ايرنا ـ مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: حدود 210 ميليارد ريال از مطالبات سال گذشته چغندركاران استان توسط كارخانه هاي قند هنوز پرداخت نشده است.

جمشيد دارا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بر اساس بررسي هاي انجام شده در مجموع 93 تا 94 درصد از وجوه نقد محصول تحويلي چغندركاران استان توسط كارخانه هاي قند پرداخت شده است و تنها شماري از كارخانه هاي قند استان هنوز موفق نشده اند به طور كامل با چغندركاران تصفيه حساب كنند.
وي گفت: بيشترين اين مطالبات مربوط به كارخانه هاي قند اروميه، نقده و خوي مربوط است كه پيش بيني مي شود با پرداخت يارانه شكر از سوي دولت به اين كارخانه ها اين ميزان بدهي نيز به چغندركاران پرداخت شود.
اكنون در آذربايجان غربي پنج كارخانه قند در شهرهاي پيرانشهر، نقده، اروميه، مياندوآب و خوي فعال هستند.
دارا با بيان اينكه تمامي مطالبات چغندركاران تا پايان مردادماه به آنان پرداخت مي شود، اضافه كرد: در سال گذشته 31 هزار هكتار از اراضي كشاورزي اين استان زيركشت چغندرقند رفت كه در مجموع افزون بر يك ميليون و 850 هزار تن محصول از اين ميزان اراضي برداشت شد.
وي گفت: با توجه به محدود بودن ظرفيت كارخانه هاي قند در استان، از اين ميزان توليد در مجموع يك ميليون و 500 هزار تن جذب و بقيه آن به كارخانه هاي قند اصفهان، چهارمحال و بختياري، قزوين و كرمانشاه انتقال پيدا كرد.
دارا با بيان اينكه اين ميزان اضافه توليد مشكلات زيادي براي چغندركاران و مسوولان استان در سال گذشته به وجود آورد، گفت: در سال زراعي جاري براي تكرار نشدن اين مشكل كشت چغندر قند به ميزان 23 هزار هكتار محدود شد كه با وجود اين محدوديت در مجموع 28 هزار هكتار به زير كشت رفت.
وي با بيان اينكه چغندر قند يك محصول با نياز آبي زياد است، اظهار كرد: با توجه به اين مساله و نيز كمك به احياي درياچه اروميه تلاش مسوولان كاهش سطح زير كشت اين محصول در استان و محدود كردن آن به 23 تا 24 هزار هكتار معادل نياز كارخانه هاي قند كه معادل يك ميليون و 500 هزار تن برآورد شده، مي باشد.
مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: اكنون اين استان رتبه نخست توليد محصول چغندر قند كشور را به لحاظ اراضي زير كشت و ميزان توليد محصول دارا است.
وي يادآوري كرد: به طور متوسط 53 تن چغندرقند از هر هكتار زمين در آذربايجان غربي برداشت مي شود كه 10 تن بيشتر از ميانگين كشوري است.
استان آذربايجان غربي داراي بيش از يك ميليون هكتار اراضي كشاورزي و باغي است.
2077/6185/2093
۰ نفر