۱۲ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۴۱
کد خبر: 81705375
T T
۰ نفر

بهره گرفتن امام از انديشه هاي نو در اداره كشور

۱۲ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۴۱
کد خبر: 81705375
بهره گرفتن امام از انديشه هاي نو در اداره كشور

تهران - ايرنا - حجت الاسلام والمسلمين محسن غرويان استاد حوزه علميه و دانشگاه در گفت و گو با پايگاه اطلاع رساني آستان مقدس امام خميني (س)، از بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران به عنوان شخصيتي ياد كرد كه در اداره كشور همواره از انديشه هاي نو بهره مي گرفتند.

مشروح مصاحبه روز يكشنبه پايگاه اطلاع رساني آستان مقدس حضرت امام خميني (س) با غرويان را در ادامه مي خوانيد:

نقش امام خميني(س) در آشتي جهان مدرن با دين چه بود؟

ببينيد تكنولوژي، علم و همه شئون زندگي انسان در حال تحول است. امام نگاهشان اين بود كه با حفظ اصول دين و شريعت مي‌توانيم پديده‌هاي نوين علمي را بپذيريم و اسلام را با اين شرايط جديد تمدني تطبيق دهيم، خود امام هم در اداره كشور و مديريت جامعه و سياست از انديشه هاي نو بهره گرفتند.

از طرفي در قرن اخير، نهضت امام با نگاه عميقي كه به قرآن، سنت پيامبر اكرم(ص)، سيره اميرألمومنين و ائمه معصومين(ع) داشت، اسلام را از انزوا بيرون و به ميان جامعه‌ي جهاني آورد و مي‌توان گفت ايشان احياگر همه‌ي سنت‌هاي از ياد رفته‌ي دين بود كه با همت، جهاد و روشنگري، حركتي انجام داد و اسلام را زنده كرد، اسلامي كه به جامعه و مرد و زن نويد حيات طيبه مي‌دهد، آن را عملياتي كرد و به مرحله ظهور و بروز رسانيد، زماني كه امام نهضت را شروع كردند اكثر دانشگاه‌ها كمونيست بودند و دين را يك افيون مي‌دانستند، اما امام به ياري خدا و همت مردم، اين حركت را به مرحله‌اي رساندند كه در جهان ظهور و بروز پيدا كرد.

به عقيده شما آيا در زمان كنوني، اجتهاد در انديشه امام، يك نياز واقعي است؟

مسلمأ اينطور است، در جريان هستيد كه در مذهب شيعه اجتهاد آزاد است و مجتهدين مطالعه كرده و درباره امور مختلف نظر مي‌دهند، امام نيز باب جديدي را در اجتهاد و تفكر در دين و احكام باز كردند و زمان و مكان را هم در آن دخالت مي‌دادند و مي‌فرمودند زمان و مكان در موضوعات و احكام اثرگذار است و فقيه كسي است كه زمان‌شناس و مكان‌شناس باشد و بداند در چه زمان و مكاني چه موضوعي را مطرح كند، همانطور كه خودشان هم اينطور بودند و در طول 40 سال نهضتي كه داشتند در هر زماني، مناسب با آن موضوع، حرف مي‌زدند و بيانيه و اعلاميه مي‌دادند، تا نهضتشان به نتيجه رسيد.

چرا امام خميني(س) بر عنصر زمان و مكان تأكيد داشتند؟

اين يك ضرورت است. به عنوان مثال، ممكن است در فضايي، حديثي مطرح شده اما در حال حاضر آن فضا ديگر حاكم نيست و به همين دليل موضوع منتفي مي‌شود، مثل موضوع شطرنج كه ايشان حرام مي‌دانستند، اما امروز از حالت قمار بيرون آمده و به يك ورزش تبديل شده كه برد و باختي هم ندارد.

منبع: پايگاه اطلاع رساني آستان مقدس امام خميني (س)

اول**1577
۰ نفر