۱۰ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۴۵
کد خبر: 81702928
T T
۰ نفر
اعتبارات امسال آموزش و پرورش عشایر بیش از 50 درصد افزایش دارد

مشهد - ایرنا - مدیركل دفتر امور مناطق كمتر توسعه یافته و عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: اعتبارات امسال این حوزه بیش از 50 درصد افزایش دارد.

علی نقی یزدان پناه روز شنبه در مراسم آغاز شانزدهمین اردوی دانش آموزان دختر مناطق عشایری كشور در مشهد افزود: اعتبارات امسال حوزه آموزش و پرورش عشایری 27 میلیارد ریال تعیین شده است در حالی كه این مبلغ سال گذشته 17 میلیارد ریال بود.

وی اظهار كرد: اعتبارات دو سال پیش این حوزه نیز هشت میلیارد ریال بود و افزایش چشمگیر این اعتبارات نشان از توجه و نگاه ویژه دولت به این بخش دارد.

وی گفت: دانش آموزان عشایر از توانمندی های بسیار برخوردارند به طوری كه توان اداره خود و جامعه اطراف را دارا می باشند.

وی افزود: آموزش و پرورش با علم به این توانمندی در دانش آموزان عشایر به دنبال این است كه دانش و دانایی آنان را با تحصیل افزون نماید.

وی با بیان اینكه آموزش و پرورش دانایی را در دانش آموزان تقویت می كند اظهار كرد: اگر توانایی دانش آموزان عشایر با دانایی مكمل شود مهمترین دغدغه مرحوم محمد بهمن بیگی موسس مدارس عشایری نیز برطرف می شود.

یزدان پناه گفت: تصویب اساسنامه آموزش و پرورش عشایری پس از 50 سال از تاسیس این مدارس اقدام بزرگ و قابل توجه است كه در ادامه توجه و دغدغه دولت و وزیر آموزش و پرورش به این حوزه انجام شده است.

وی با بیان اینكه فرزندان عشایر سرمایه های امنیت ملی، وحدت ملی، هویت ملی و هویت دینی برای كشور ما هستند افزود: عشایر در عین تنوع فرهنگ و قومیت به خوبی اصول اساسی و بنیادین فرهنگی و آداب خود را در دنیای پراز هجمه های فرهنگی امروز حفظ كرده اند.

وی با اشاره به برگزاری اردوی دانش آموزان مناطق عشایری در مشهد اظهار كرد: به دنبال این هستیم كه با برگزاری چنین اردوهایی در كنار افزایش دانایی و دانش دانش آموزان عشایر آنان را برای خدمت به خانواده، ایل، طایفه و كشور آماده سازیم.

یزدان پناه افزود: اردوی مزبور با حضور 600 نفر از دانش آموزان دختر مناطق عشایری كشور برگزار شده كه مهمترین هدف آن تمرین همدلی و همزبانی است.

وی بیان كرد: عشایر در سراسر كشور با فرهنگ، قومیت و زبان متفاوت حضور دارند اما آنچه زنجیر پیوند دهنده این تفاوت ها است، زبان فارسی می باشد.

وی گفت: هم اكنون 46،4 درصد دختران عشایر زیرپوشش خدمات آموزش و پرورش قرار دارند كه این رقم در حال افزایش می باشد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در مناطق محروم و كمتر توسعه یافته نیز در این مراسم گفت: اصلی ترین زیربنای تحقق همدلی و همزبانی در كشور عشایر هستند كه توانسته اند با فراز و نشیب های فرهنگی طی سالیان گذشته همچنان اصالت و فرهنگ خود را حفظ كنند.

سید محمد كاظم حجازی افزود: برگزاری این اردو فرصتی برای دانش آموزان عشایر منتخب سراسر كشور است تا همدلی و همزبانی را تجربه و با یكدیگر از نزدیك آشنا شوند.

شانزدهمین اردوی دانش آموزان عشایری كشور در بخش دختران كه با حضور 600 دانش آموز از 21 استان عشایری كشور از نهم مرداد ماه در مشهد آغاز شده است مدت سه روز ادامه دارد./3

7496 / 6053