توكلی: پذیرش محدودیت دفاعی، تحمیل جنگی دیگر بر ایران است/تقدیر از زحمات طاقت فرسای تیم مذاكره كننده ایران

تهران-ایرنا- نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: پذیرش هرگونه محدودیت در حوزه دفاعی كشور فرو ریختن سد استوار و تحمیل جنگی دیگر بر ملت ایران است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، احمد توكلی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی افزود: وظیفه می دانم پیرامون توافق وین و قطعنامه 2231 شورای امنیت نكاتی را با ملت و نمایندگان در میان بگذارم.

وی ادامه داد: این ها حاصل دقت میسور در این مدت كوتاه در متون اصلی است. برای درك دستاوردهای مذاكرات هسته ای و ارزیابی اهمیت آنان، آن ها باید احكام دو طرف و نتایجی كه هریك از آن ها به دست آورده اند، باهم سنجیده شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با طرح این سوال كه غرب چه می خواست؟ گفت: غرب به رهبری آمریكا می خواست با اعمال تحریم های شورای امنیت و تحریم های اولیه و ثانویه دولت و كنگره آمریكا و تحریم های اتحادیه اروپا كه در تاریخ بین المللی بی سابقه بود به گفته خودشان ایران را فلج كنند تا از غنی سازی اورانیوم به طور كامل دست بكشد و حتی پیچ و مهرهای سانتریفیوژها را به آمریكا بفرستد.

توكلی ادامه داد: پر واضح است كه این توقع بر خلاف معاهدات ذیربط، بی ربط است و آشكار است كه چنانچه كه می دانیم به این زیاده خواهی دست نیافتند.

وی افزود: غرب مدعی بود كه ما می خواهیم بمب اتمی بسازیم و باید اجازه دهیم آژانس برای راست آزمایی كه ما می گفتیم ساخت سلاح هسته ای را حرام می دانیم همه تاسیسات مظنون را بازرسی كند و به این بهانه مدعی بود كه ضرورت دارد از امكان نظامی هم بازرسی شود و ما كه به خودمان مطمئن بودیم بازرسی از پایگاه هسته ای را به طور كامل پذیرفتیم و غرب به این خواسته اش رسید و ما هم چیزی از دست ندادیم.

این نماینده مجلس با بیان این كه درباره پایگاه‌های نظامی تیم مذاكره كننده هسته‌ای پذیرفت با سازوكاری محدود كننده بازرسی انجام شود، گفت: بخشی از این سازوكار محرمانه بین ایران و آژانس بسته شده است بنابراین چون اطلاعات ما كافی نیست، ارزیابی این بازرسی كه چقدر امتیاز داده‌ایم فعلا مقدور نیست.

توكلی ادامه داد: غرب از ما خواست كه براساس ادعایمان كه سلاح‌های هسته‌ای را ممنوع شرعی می‌دانیم مواد، تجهیزات و اقداماتی را كه متناسب با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای است نگهداریم و بقیه را متوقف، تعطیل، جابه‌جا، صادر یا فرآیندها را تغییر دهیم.

وی اضافه كرد: قبول دسته‌ای از این درخواست‌ها با مصالح ایران سازگار است و در واقع پذیرش آن ها از طرف تیم ما روغن ریخته را نذر امام زاده كردن بوده اما برخی دیگر به ویژه موارد بازگشت‌ناپذیر به ترتیب زمانی قبول شده چنان كه خواهیم دید خطرات جدی متوجه امنیت و منافع ملی می‌كند به طوری كه معلوم نیست كه تحریم‌های ستمگرانه لغو و گشایشی در زندگی مردم به وجود آید.

نماینده مردم تهران به تشریح اهداف جمهوری اسلامی ایران در مذاكرات پرداخت و گفت: مهمترین خواست ملت و دولت ایران تمكین غرب به حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران بود كه در برجام و قطعنامه 2231 به صراحت این حق به رسمیت شناخته شده است.

توكلی یادآور شد: این پیروزی چنانكه دكتر ظریف به درستی گفت، ثمره كار همه دولت‌ها و ایستادگی ملت ایران به بركت خون شهدا و هدایت و پشتیبانی رهبر معظم انقلاب به دست آمده است.

نماینده مردم تهران مجلس اضافه كرد: روشن است كه زحمات طاقت‌فرسا و قابل تقدیر تیم مذاكره كننده هسته‌ای در این پیروزی نقش مهمی داشته است.

توكلی افزود: خواسته بسیار مهم دیگر ایران، لغو كلیه تحریم‌ها متقدم یا هم زمان با آغاز انجام تعهدات ایران بود.

وی با طرح این سوال كه چرا ما اصرار داریم تحریم‌ها باید به سرعت برداشته شود؟ گفت: علت، ظالمانه بودن این تحریم‌هاست كه با هدف فلج كردن اقتصاد ایران بر ما تحمیل شده است. گرچه با ایستادگی ما آنان به خواسته شوم خود نرسیدند اما از چند جهت به اقتصاد ملی و معیشت مردم آسیب زدند.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: اول تحریم بانكی و تجاری كه فشار تورمی و تشدید ركود را از طریق سخت و گران شدن واردات در پی داشت. دوم، تحریم نفتی كه درآمد دولت، صندوق توسعه ملی و منابع ارزی در دسترس را كاهش داد در نتیجه قدرت خدمت‌رسانی دولت و منابع سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی و منابع ارزی برای پشتیبانی از تولید داخلی كاهش یافت. سوم افزایش ریسك و نااطمینانی نسبت به آینده و در نتیجه كاهش سرمایه‌گذاری و فرار سرمایه كه براساس برآورد غیرمحاسباتی بنده جمع اینها حدود یك سوم مشكلات كشور را به خود اختصاص داده است و فقر و بیكاری دارای ریشه‌های داخلی است اما آیا مگر اثر یك سومی، كم است؟

نماینده مردم تهران در مجلس با طرح این پرسش كه آیا برجام و قطعنامه 2231 خواسته بر حق لغو تحریم‌ها را تامین می‌كند؟ گفت: با توجه به سابقه ناجوانمردی‌های آژانس چه تضمینی وجود دارد كه بهانه جویی نشود، لغو كه هیچ تعلیق انجام شود؟

توكلی ادامه داد: شورای امنیت با قطعنامه 2231، 6 قطعنامه تحریمی پیشینی خود را به ظاهر لغو كرده است اما در بند 11 و 12 قطعنامه به صراحت برگشت پذیری تحریم‌ها را تنها با دادن یك یادداشت آمریكا و ادعای نقض یكی از تعهدات به دست ایران بدون آن كه از ایران دلیل یا مدركی خواسته شود، آمده است. امری كه مورد تایید مذاكره كنندگان هسته‌ای كشور نیز هست.

وی خاطرنشان كرد: گفته شده حق برگشت پذیری برای ایران هم وجود دارد در این صورت چه خواهد شد؟ تمام تحریم‌ها دوباره بر می‌گردد و مذاكرات به جای اولیه باز می‌گردد ولی با یك فرق بسیار بزرگ و تعیین كننده. آنان به جای اول باز می‌گردند ولی ما چطور؟ ما كه بسیاری از مولفه‌های قدرت خود را همزمان مثل ذخائر غنی شده، خارج شدن قلب راكتور اراك و غیره را از دست داده‌ایم، دیگر در موقعیت قابل مذاكره‌ای قرار نداریم.

این نماینده مجلس با طرح این سوال كه چه باید كرد؟ گفت: باید پیش از آنكه قدرت چانه‌زنی را از دست بدهیم با هر تدبیری هست غرب بدعهد و پیمان‌شكن را به لغو نه تعلیق تحریم‌های ظالمانه مجبور كنیم تا فشار بر مردم خوبمان كاهش یابد.

توكلی ادامه داد: در این راه باید به این دستور حكیمانه رهبری عمل كنیم كه طی این دو هفته چند بار به الفاظ مختلف بیان شده است. دستور این است «لازم است متنی كه فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آن گاه در صورت تصویب، مراقبت از نقض محتمل عهد طرف مقابل صورت گرفته، انجام شود تا راه آن بسته شود.»

وی خاطرنشان كرد: دولت و مجلس كه بر اساس اصول 77 و 125 مسیر قانونی تعیین تكلیف برجام و قطعنامه هستند، باید تمامی جد و جهد خود را برای تضمین حق بقای به دست آمده غنی‌سازی و تامین خواست ملت در لغو تحریم‌ها به كار گیرند.

وی با بیان این كه اجرای برجام سهم دولت است، گفت: این امر به نص قانون اساسی جز تصویب لایحه مربوط در هیات وزیران و تقدیم لایحه به مجلس و تصویب آن در خانه ملت و تایید شورای نگهبان راه دیگری ندارد و شورای عالی امنیت ملی بنا بر اصل 776 قانون اساسی تنها حق سیاست‌گذاری دارد كه آن هم باید به تایید رهبری برسد و حق تصویب احكام اجرایی ندارد مگر اینكه رهبری به اقتضای مبتنی بر شرع مقدس و اصول 57 و 110 قانون اساسی حكم حكومتی دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: با این وصف علاوه بر این كه بهبود زندگی اقتصادی دولت در ابهام است، در طول مذاكرات 23 ماه گذشته طرف آمریكایی مدام تكرار كرده كه «گزینه نظامی روی میز است» پرسش اساسی این است كه چرا این تهدیدات عملی نشده است؟ اگر توان دفاعی ایران مانع مهمی در این خصوص بوده كه قطعا چنین بوده است، آیا پذیرش چنین محدودیت‌هایی مانند آنچه در قطعنامه 2231 آمده صلح و امنیت را برای كشور به ارمغان می‌آورد یا جنگ و ناامنی را؟

توكلی گفت: پذیرش هرگونه محدودیت در حوزه دفاعی كشور فرو ریختن سد استوار و تحمیل جنگی دیگر بر ملت ایران است.



**نماینده زنجان: ایستادگی ملت ایران غربی ها را به پای میز مذاكره آورد

محمد اسماعیلی نیز در نطق میان دستور خود گفت: ایستادگی و مقاومت 12 ساله ملت ایران و ایثار و فداكاری شهدای هسته ای غربی ها را پای میز مذاكره آورد.

وی ضمن تقدیر و تشكر از تلاش تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان، افزود: اگر غربی‌ها مذاكره را در موضوع هسته ای پذیرفته‌اند، این اقدام نه از سر دلسوزی بلكه از روی ناچاری بوده است.

نماینده مردم زنجان در مجلس ادامه داد: قطعا اگر غربی‌ها در مذاكرات كم آوردند و بخشی از حقوق ملت ایران را به رسمیت شناختند، به علت مقاومت 12 ساله ملت ایران و ایثار و فداكاری شهدای هسته ای بود كه این موضوعات توانست توانمندی ملت ایران را علی رغم تحریم‌ها و تهدید به رخ جهانیان بكشاند.



**نماینده شبستر: پیشنهاد تشكیل كمیته وی‍ژه برای نظارت بر برجام

علی علیلو دیگر نماینده ای بود كه امروز به ایراد نطق میان دستور پرداخت و با تاكید بر این‌كه هیچ گروه و جناحی حق مصادره نتیجه مذاكرات را ندارد، گفت: مجلس باید كمیته‌ ویژه‌ای برای نظارت بر اجرای برنامه‌های پساتحریم جهت نظارت دقیق بر اجرای برنامه‌های بعد از تحریم تشكیل دهد.

وی ضمن تشكر اززحمات طاقت فرسای تیم مذاكره كننده و وزیرامور خارجه كشورمان بر لزوم تعیین تكلیف و شفاف سازی در مورد توافق وین تاكید كرد و افزود: نتیجه مذاكرات هر چه باشد محصول سه اصل اساسی است كه بطور قطع بار مثبتش بیشتر از بار منفی آن است.

این نماینده مجلس مدیریت، هدایت و سكانداری حكیمانه و داهیانه رهبر معظم انقلاب را اولین اصل به نتیجه رسیدن مذاكرات برشمرد و ادامه داد:‌ به اذعان رییس جمهوری و وزیر امور خارجه و اعضای تیم مذاكره كننده، در بزنگاه های حساس و بحرانی، رهنمودهای رهبری روشنگر و راهگشا بوده است.

علیلو مقاومت عزتمندانه مردم در طول سالیان پس از انقلاب اسلامی را به عنوان دومین اصل بیان كرد و گفت:‌ مردم تمام دشمنی ها، جنگ ها، ترورها، تحریم ها و تهدیدهای ظالمانه و ناجوانمردانه را تحمل كردند و خم به ابرو نیاوردند و با رشادت و شجاعت بی بدیل خود با حضور خود در صحنه های مختلف كه آخرین آن حضور پرشور و بی بدیل در راهپیمایی روز جهانی قدس بود از آرمان های امام خمینی(ره) و انقلاب دفاع كردند.

این نماینده مردم در مجلس نهم تلاش و زحمات طاقت فرسای تیم مذاكره كننده را به عنوان سومین اصل به نتیجه رسیدن مذاكرات اعلام كرد و افزود:‌ بیش از یك دهه شجاعانه در برابر 6 دولت جبار و استكباری در جهت ایفای حقوق مردم عزیزمان ایستادگی كردند.

علیلو با اشاره به مناقشات و منازعات آمریكایی‌ها در مورد قبول و یا عدم قبول توافق وین، گفت: هنوز در گفتمان برخی مسوولان ارشد آمریكا سخنان كینه‌توزانه و خصمانه برگرفته از روح استكباری و ظالمانه‌شان به گوش می‌رسد.

وی ادامه داد: از جمله این رفتارها بیان تبریك ها، عرض شادباش‌ها و یا حركت گروه‌ها و شركت‌های بعضا دولتی به سمت شركت‌های نفتی، گازی و خودرویی اروپایی است، آیا بهتر نیست دولت نظارتی بر این رفتارها داشته باشد؟.

عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه بر لزوم تدوین برنامه پساتحریم توسط دولت و ارایه به مجلس جهت تصویب تاكید كرد و گفت: مجلس باید كمیته ویژه نظارت بر اجرای برنامه‌های پساتحریم جهت نظارت دقیق بر اجرای برنامه بعد از تحریم‌ها تشكیل دهد.

علی‌لو بابیان این كه نكات وابهامات جدی و اساسی به خصوص در بخش لغو تحریم‌ها در توافقنامه وجود دارد، ادامه داد: امیدوارم مجلس با دقت و مطالعه در صورت لزوم اصلاحات لازم را به عمل آورد.

وی در ادامه با تاكید بر لزوم حل و فصل موضوع طرح رتبه بندی معلمان و كلاس‌های چندپایه‌ای افزود: حل مشكلات فرهنگیان را نباید تنها به وعده و وعید و زمان واگذار كرد، برای تحقق خواسته‌های این قشر فرهیخته نباید حتی یك روز را هم از دست بدهیم.

نماینده مردم شبستر همچنین با تاكید بر لزوم توزیع و تخصیص عادلانه آب شرب گفت: مردم شهرستان شبستر با گذشت 36 سال از انقلاب هنوز از آب شرب سالم محروم هستند كه باید رسیدگی فوری در این رابطه انجام شود.

عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین با تأكید بر لزوم اصلاح سیستم بانكی افزود: درد بدخیم و صعب‌العلاج سیستم بانكی با تدبیر و شجاعت و قاطعیت قابل علاج است چون در این شرایط می‌توان شاهد بهبود وضعیت تولید و صنعت با رویكرد اقتصاد مقاومتی بود.

سیام**3070** 9136**1058**1429