۱ مرداد ۱۳۹۴، ۷:۱۸
کد خبر: 81691860
T T
۰ نفر
توافق هسته ای مسیری جدید در روابط ایران با كشورهای جهان باز می كند

مشهد - ایرنا - قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس گفت : نتایج حاصل از مذاكرات اخیر ایران با 1+5 راه جدیدی را پیش روی ایران برای توسعه روابط با سایر كشورهای جهان در تمامی حوزه ها باز می كند.

ایو رسیه چهارشنبه شب در بدو ورود به فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد در گفت و گویی با خبرنگار ایرنا افزود : نتایج حاصل از مذاكرات اخیر برای جمهوری اسلامی ایران بیش از یك توافق هسته ای و گستره آثار آن فراتر و دربرگیرنده همه حوزه ها می شود.

وی با بیان اینكه طی برهه ای از زمان در جریان اختلافات و مسائل موجود در موضوع هسته ای، ایران در فضایی متفاوت و بیرون از جهان بزرگ قرار گرفت و این روابط با جامعه جهانی به نوعی دچار وقفه شد، اظهار كرد : امروز با تعامل و توافقی كه صورت گرفته عملا دوباره جمهوری اسلامی ایران با شكلی متفاوت و حضوری موثرتر به جامعه جهانی بازگشته است.

وی گفت : این توافق و نتایج حاصل از مذاكرات فقط محدود به بحث هسته ای و آثار اقتصادی مثبت آن برای ایران نیست بلكه فرهنگ ،سیاست، توسعه مراودات و مبادلات ایران با سایر كشورها را نیز به طور محسوسی تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینكه مشكلات موجود موضوعی نیست كه یك شبه حل شود ، افزود : رفع این سوء تفاهم ها و مسائل برجای مانده از گذشته نیاز به زمان دارد كه امیدواریم به سرعت با همكاری و همراهی دو طرف و سایر كشورها مرتفع گردد.

ایو رسیه گفت : مناسبات و مراودات جمهوری اسلامی ایران و سوئیس هیچ گاه قطع نشده و همواره روابط خوبی با هم داشته ایم ضمن آنكه سوئیس در روابط ایران با سایر كشورهای دنیا بویژه اتحادیه اروپا و آمریكا هم نقش موثری ایفا كرده است.

وی ادامه داد : بر این اساس با توجه به اینكه سوئیس همواره نقش حمایت كننده در این روابط را داشته است ، امروز نیز در پی آن هستیم این روابط و نتایج حاصل از مذاكرات سریعتر محقق شده و به سرانجام برسد.

وی افزود : اصلی ترین محور سفر به ایران در دیدارهایی كه با مسوولان و دولتمردان جمهوری اسلامی داشتم مباحث مربوط به مراودات سیاسی بود.

وی ادامه داد : طی این سفر بازدیدی هم از مناطق عملیاتی دوران جنگ از جمله شلمچه و اهواز داشتم از آن جهت كه جنگ هشت ساله عراق با ایران ، مهم و گسترده بود كه موجب تغییر و تحولی جدی در ایران و مردم این سرزمین شد.

قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس بامداد دوشنبه از طریق پرواز استانبول - آبادان وارد جمهوری اسلامی ایران شد و پس از دیداری از شلمچه و مناطق عملیاتی جنوب در تهران با محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، دكتر ظریف وزیر امور خارجه ، علی اكبر ولایتی رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام و امیر عبداللهیان معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه دیدار كرد .

در این سفر لورنز فروندر مسوول میز ایران در سوییس و نورا كرونیگ رییس دفتر قائم مقام وزیر خارجه سوئیس حضور دارند.

قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس در ادامه سفر خود ، روز پنجشنبه طی بازدیدی از آستان قدس رضوی و موزه های حرم مطهر امام رضا (ع) دیداری با تولیت آستان قدس رضوی خواهد داشت.

وی همچنین از مجموعه تاریخی توس و آرامگاه حكیم ابوالقاسم فردوسی دیدن می كند و دیداری نیز با استاندار خراسان رضوی دارد.

وی بامداد روز جمعه مشهد را به مقصد تركیه ترك خواهد كرد.

1906/1211
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست