۳۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۵:۵۳
کد خبر: 81691359
T T
۰ نفر
مستكین: 19 اثر تاریخی ایران به ثبت جهانی رسیده است

اراك- ایرنا- مدیر بخش فرهنگی كمیسیون ملی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد( یونسكو) گفت: 19 اثر تاریخی ایران به ثبت جهانی رسیده است.

عبدالمهدی مستكین روز چهارشنبه در نشست فصلی بخشداران استان مركزی در اراك افزود: چغازنبیل شوش، میدان امام اصفهان، تخت جمشید و پاسارگاد فارس، بم و چشم‌انداز تاریخی كرمان، سلطانیه زنجان، بیستون كرمانشاه، مجموعه قره كلیسای آذربایجان، سازه‌های تاریخی شوشتر، بازار تبریز، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، اكبریه بیرجند، فین كاشان، شاهزاده ماهان و ارم شیراز از جمله این آثار است.

وی بیان كرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود بیش از یك میلیون آثار تاریخی جزو چهار كشور نخست جهان در این زمینه است كه این آثار تنها دو درصد از آثار باستانی ایران را شامل می شود و تا كنون بر روی 98 درصد از آثار تاریخی كشور فرآیند اكتشاف انجام نشده است.

وی ثبت اسامی مشاهیر و نام آوران را از مهمترین وظایف یونسكو عنوان كرد و گفت: تا كنون 33 نفر از مشاهیر ایرانی به ثبت این سازمان جهانی رسیده است كه استان مركزی در این بخش سهم چشم گیری داشته است.

مدیر بخش فرهنگی كمیسیون ملی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد( یونسكو)گفت: شیخ فخرالّدین ابراهیم بن بزرگمهر بن عبدالغفار همدانی یا فخرالّدین عراقی كمیجانی از شاعران و عارفان ادب فارسی زبان در سدهٔ هفتم هجری و میرزا تقی خان امیركبیر را از جمله مشاهیر این استان است كه به ثبت جهانی یونسكو رسیده اند.

مستكین ادامه داد: میرزا تقی خان امیركبیر تنها شخصیت ثبت شده در یونسكو است كه علاوه بر سابقه سیاسی در زمینه خدمات فرهنگی و ریشه كن كردن جهل و گسترش علم در كشور فعالیت داشته است.

مستكین بیان كرد: همچنین بر اساس پیگیری های كمیسیون ملی یونسكو و همكاری دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در یونسكو، میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی، شیخ محمود شبستری عارف و فقیه قرن هشتم و سید مرتضی علم‌الهدی، عالم و فقیه برجسته قرن چهارم و برادر سید رضی گردآورنده نهج‌البلاغه از مشاهیر برجسته ایران در سال 2015 در مراحل قرار گرفتن در فهرست مشاهیر علم و ادب یونسكو هستند كه در نوامبر سالجاری میلادی (آبان‌ماه) اعلام می‌شود.

وی ثبت آثار معنوی را از دیگر فعالیت های یونسكو عنوان كرد و گفت: یونسكو به منظور حفظ تفاوت های فرهنگی و اهمیت و جلوگیری از نابودی فرهنگها، اقدام به ثبت این آثار می كند.

مدیر بخش فرهنگی كمیسیون ملی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد( یونسكو) بیان كرد: استان مركزی با وجود آثار فرهنگی و جاذبه های فرهنگی از اهمیت خاصی در كشور برخوردار است كه نیاز است با تبلیغات و كارهای فرهنگی، به گردشگران و مسافران عبوری شناسانده شود.

مستكین افزود: استان مركزی خاستگاه رهبران ایرانی و 138 وزیر در طول صد سال گذشته است.

معاون امورعمرانی استانداری مركزی نیز در این آیین گفت: بخشداری ها و دهیاری ها به دلیل ارتباط مستقیم با مردم روستاها و شناسایی ظرفیت های فرهنگی و گردشگری این مناطق از اهمیت خاصی برخوردارند.

مهدی زندیه وكیلی افزود: شناسایی ظرفیت های گردشگری و فرهنگی بحث مهمی است كه می تواند موتور اقتصاد كشور را به حركت در آورده و كشور را از وابستگی نفتی رهایی بخشد.

وی ادامه داد: با رفع تحریم ها فرصت های مناسبی برای توسعه صنعت گردشگری و توریسم در كشور فراهم شده است كه نیاز است مسوولان با تلاش و كوشش سهم خود را در این زمینه انجام دهند.

مدیر كل سیاسی و انتخابات استانداری استان مركزی نیز این آیین گفت: شناسایی ظرفیت ها، نخبگان فرهنگی و علمی و افرادی كه در مسایل فرهنگی و روستاها نقش تعیین كننده دارند از وظایف مهم بخشداری ها و دهیاری ها است.

عبدالعظیم رضایی در خصوص انتخابات مجلس خبرگان و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: انتخابات یك عمل سیاسی و یكی از مهمترین وظایف یك نظام مردم سالار و شاخصه جمهوری اسلامی است كه در برگزاری و اجرای آن رعایت قانون باید فصل الخطاب قرار گیرد.

وی ادامه داد: بخشداری ها و دهیاری های باید هرگونه تحركات انتخاباتی پیش از موعد را به استان گزارش و اطلاع رسانی كنند و از هرگونه بهره برداری از بیت المال در تبلیغات انتخاباتی جلوگیری كنند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد كشاورزی استان مركزی نیز در این آیین گفت: 16 هزار و 290 منبع آبی قابل بهره برداری در استان وجود دارد كه سالانه امكان پرورش و تولید 17 هزار تن انواع ماهی را فراهم كرده است.

حسن اكبری افزود: هم اكنون به طور میانگین سالانه حدود 50 میلیون بچه ماهی در استخر های دومنظوره این استان تولید می شود كه 80 درصد آن به استان های دیگر ارسال می شود.

وی ادامه داد: هم اكنون هفت درصد از تولیدات ماهی زینتی كشور، 10 درصد از تولید بچه ماهی قزل آلا، هشت درصد تولید گوشت ماهیان خاویاری كشور در استان مركزی انجام می شود و این استان در تولید ماهیان زینتی رتبه نخست را در سطح كشور به خود اختصاص داده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد كشاورزی استان مركزی میزان سرانه مصرف ماهی در كشور را هشت و نیم كیلوگرم عنوان كرد و گفت: این میزان مصرف در این استان هفت و هشت دهم كیلوگرم است كه شهرستان اراك با هشت و هشت دهم كیلوگرم بیشترین مصرف و خنداب با شش و هشت دهم كیلوگرو كمترین مصرف ماهی را به خود اختصاص داده است.

سازمان علمی، فرهنگی ملل متحد (UNESCO) یكی از سازمان های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است كه درسال 1945 تشكیل شد.

هدف این سازمان كمك به صلح و امنیت در جهان از راه همكاری بین المللی در زمینه های آموزشی و علمی و فرهنگی وتربیتی به منظور افزایش احترام به عدالت و قانون مداری و حقوق بشر، بر پایه منشور سازمان ملل متحد است.

195 كشور عضو یونسكو هستند و مقر آن در پاریس پایتخت فرانسه است و دفترهایی در كشورهای مختلف دارد.ك/2

1955/6012
۰ نفر