۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۶:۳۱
کد خبر: 81690119
T T
۰ نفر
رقابت ماهواره ها برای كسب اطلاعات عقب ماندگی یا رشد اقتصادی كشورها

تهران-ایرنا-محققان آژانس فضایی آمریكا 'ناسا' می گویند:با تحلیل تصاویر اخذ شده از ماهواره هایی كه حداقل در 250 مایلی (400 كیلومتری) سطح زمین قرار دارند می توان به خوبی به رشد یا عقب ماندگی علمی- اقتصادی كشورها پی برد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از ساینس، اطلاعات برگرفته از تصاویر این ماهواره ها از آسیای جنوب شرقی نشان می دهد كه استفاده از چراغ های شبانه در میانمار به دلیل قطع مكرر برق از آهنگ كند رشد اقتصادی این كشور نسبت به برآورد بانك جهانی حكایت دارد.

در كشور آفریقایی كنیا، عكس خانه های با سقف های فلزی می تواند بیانگر عبور از مرحله فقر در این كشور باشد؛ در چین نیز صف صدها كامیون در پاركینگ كارخانه ها بیانگر رشد تولیدات صنعتی حاصل از پیشرفت های علمی این كشور است.

جیمز كرافورد (James Crawford) دانشمند و عضو پیشین ناسا می گوید، هزاران تصاویر اخذ شده ماهواره ای به صورت روزانه به همراه حجم گسترده ای از اطلاعات و نرم افزارهای مرتبط، نگاه بسیار گسترده ای در مورد تغییرات كشورها از ابعاد مختلف ازجمله علمی-اقتصادی ارائه می كند كه با چشم زمینی نمی توان آن را دید.این اطلاعات برای سازمان ها و سرمایه گذاران مختلف آمریكا، اطلاعات بسیار خوب و دقیقی ارائه می كند. اكنون بسیاری از شركت های سرمایه گذاری در آمریكا از جمله فعالان در بازار بورس از این اطلاعات فرازمینی برای سرمایه گذاری های كلان و دقیق با احتمال بسیار بالا در موفقیت استفاده می كنند.

اگرچه تاكنون هیچ سازمان بین المللی در مورد تعداد دقیق ماهواره های فعال در فضا یا در مدار زمین آمار دقیقی ارائه نكرده است، اما براساس اطلاعات پایگاه خبری آمریكایی Space Exploration beta برآوردهای نیروی هوایی آمریكا حاكی از آن است كه تا سال گذشته بیش از هزار و 100 ماهواره اطلاعاتی در مدارهای زمین در حال گردش و جمع آوری داده و دیتا بوده است.

طبق این گزارش هنوز آمار دقیقی از ماهواره هایی كه در فضا از كار افتاده اند در دسترس نیست اما به نظر می رسد آمار آنها از ماهواره های فعال بسیار بیشتر باشد.

براساس گزارش دیگری از این پایگاه خبری، آمارهای غیر رسمی حاكی از فعالیت 100 هزار ماهواره فعال و غیر فعال در فضااست كه البته این گزارش تاكنون مورد تایید سازمان های مسوول جهانی قرار نگرفته است.

هنگامی كه ماهواره اسپوتنیك در 6 دهه گذشته برای نخستین بار دور زمین چرخید همگان تصور می كردند اطلاعات استخراج شده از آن به ارزش اقتصادی میلیاردها دلار به طور انحصاری در اختیار دولت های كشورهای توسعه یافته و شركت های پرقدرت اقتصادی قرار دارد.اسپوتنیك نخستین ماهواره فضایی جهان بود كه چهارم اكتبر 1۹۵۷ از سوی اتحاد جماهیر شوروی به مدار زمین پرتاب شد.اما اكنون افزایش آمار و فعالیت ماهواره ها چشم های ارزان در حال گردش مستمر در كره زمین را در اختیار بسیاری از كشورها و سرمایه گذاران قرار داده است.

شركت استارتاپ آزمایشگاه سیاره در سان فرانسیسكو آمریكا كه توسط تعدادی مهندسین سابق ناسا ابتدا در یك محل پارك خودرو (گاراژ) تاسیس و بعد به یك آزمایشگاه تمام عیار فضایی تبدیل شد، اكنون روزانه اطلاعات ماهواره ای بسیاری را جمع آوری و به معرض فروش می گذارد.

این شركت اطلاعات بیش از 50 ماهواره مستقر در مدار زمین در ارتفاع 400 كیلومتری كه هر 90 دقیقه، عكس هایی با رزولوشن ( درجه وضوح تصویر ) بسیار عالی را از تمام ابعاد این سیاره خاكی تهیه می كند ، مورد پردازش و بررسی قرار می دهد.

اهمیت این موضوع باعث شده است تا بسیاری از شركت های مطرح جهانی در عرصه فناوری اقدام به سرمایه گذاری برای كسب اطلاعات از ماهواره ها كنند.

شركت آمریكایی مایكروسافت اعلام كرده است كه پایگاه جهانی ماهواره ای بلك اسكای Seattle-based BlackSky Global كه توسط پل آلن بنیانگذار این شركت تاسیس شده است از سال آینده اطلاعات متنوع و گسترده 60 ماهواره را كه روزانه 40 تا 70 بار سطح كره زمین را از رویكردهای مختلف مورد رصد و عكسبرداری قرار می دهد، اخذ و پردازش می كند.

به گفته محققان ناسا در این مسیر میلیون ها تصاویر تازمانی كه به اطلاعات تبدیل نشود غیرقابل استفاده خواهد بود و این دانشمندان و محققان هستند كه قادر به تحلیل و تفاسیر تصاویر اخذ شده در اهداف مورد نظر خواهند بود.

محققان ناسا می گویندكه در این راستا هر تحرك اقتصادی مانند حركت كامیون ها، كشتی ها، هواپیما و قطارها، وضعیت معادن ، انبارها ، جنگل زایی و جنگل زدایی ، شرایط آب و هوایی و محیط زیستی و ... برای محققان ارزشمند و قابل تبدیل به اطلاعات مفید برای شفاف سازی اقتصادی و سرمایه گذاری بنیانی خواهد بود.

این پژوهشگران حوزه هوا- فضا می گویند، تصاویر ماهواره ای اخذ شده از تولیدات صنعتی 6 هزار تاسیسات صنعتی چین هنگامی كه در یك الگوریتم و نمودار خاص قرار می گیرد بیانگر رشد اقتصادی روزافزون این كشور است كه به نوعی حاكی از رشد علمی این كشور در ابعاد مختلف است كه احتمال دارد در هیچ آمار و اطلاعاتی درج نشود.

با وجود پیشرفت های اخیر، هنوز نمی توان به طور 100 درصد از تصاویر ماهواره ای نتایج منحصر به فرد اتخاذ كرد به طور مثال هرگز نمی توان به صرف این عكس ها در مورد پیشرفت ها یا عقب ماندگی های علمی - اقتصادی مانند، بیسوادی، اشتغال، و ... بهره گرفت بلكه باید از این تصاویر در كنار سایر اطلاعات روزآمد دیگر بهره جست.

گزارش از:مریم شفیعی

علمی 1599**1440
۰ نفر