۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۶:۲۶
کد خبر: 81688752
T T
۰ نفر
اسامی 33 نامور و شهیر ایرانی به ثبت یونسكو رسیده است

اراك- ایرنا- مدیر بخش فرهنگی كمیسیون ملی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد( یونسكو) گفت: اسامی 33 تن از مشاهیر و ناموران ایرانی تا كنون به ثبت این سازمان جهانی رسیده است.

عبدالمهدی مستكین روز دوشنبه در جریان سفر به استان مركزی و در دیدار با معاون عمرانی استانداری استان مركزی افزود: ثبت جهانی اسامی سعدی، حافظ، عطار نیشابوری، فردوسی، مولانا جلال الدین محمد بلخی، ناصر خسرو قبادیانی، ابوسعید ابوالخیر، سلطان ولد پدر مولانا، نجم كبری نوازنده مشهور ساز عود در قرون هشتم و نهم و عبدالقادر مراغه ای موسیقیدان و خواننده قرن نهم از جمله آن هاست.

وی بیان كرد: عبدالعلی بیرجندی منجم قرن هفتم، ملاصدرا، میرداماد، سید علی همدانی ادیب و عارف قرن هفتم، میرزاتقی خان امیر كبیر نخست وزیر ناصرالدین شاه قاجار، خواجه نصیرالدین طوسی، امام محمد غزالی، فارابی، ابوعلی سینا، خیام نیشابوری و فخرالدین عراقی نیز از دیگر مشاهیر ایرانی هستند كه تا سال 2015 نام آن ها به یونسكو ثبت جهانی شده است.

مدیر بخش فرهنگی كمیسیون ملی سازمان علمی ، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسكو) ادامه داد: همچنین بر اساس پیگیری‌های كمیسیون ملی یونسكو و همكاری دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در یونسكو، نام محمد زكریای رازی فیلسوف و پزشك قرن سوم هجری، شیخ محمود شبستری عارف و فقیه قرن هشتم و سید مرتضی علم الهدی عالم و فقیه برجسته قرن چهارم و برادر سید رضی گردآورنده نهج البلاغه به عنوان سه تن دیگر از مشاهیر برجسته كشورمان در سال 2015 در مراحل قرار گرفتن در فهرست مشاهیر علم و ادب یونسكو است كه در نوامبر سال جاری میلادی ( آبان ماه) اعلام می شود.

مستكین بیان كرد: به دلیل پراكندگی زادگاه ها و آرامگاه های مشاهیر ایرانی هر یك از كشورهای همسایه سعی دارند كه این بزرگان را به نام خود در یونسكو ثبت كنند تا بتوانند از مزایای جذب گردشگر استفاده كنند اما نمایندگان ایران در سازمان یونسكو همه تلاش خود را برای جلوگیری از این اقدام همسایگان ایران به كار گرفته اند.

وی اظهار كرد: گرایش اقشار مختلف مردم به آثار ادبا و شعرای معروف همچون حافظ، سعدی و مولانا باعث ناشناخته ماندن چهره های بزرگی همچون شیخ محود شبستری و فخرالدین عراقی شده است كه همسایگان ایران نیز در سایه این غفلت در تلاش برای تصاحب این مفاخر به نفع خود هستند.

وی بیان كرد: همچنین 19 اثر فرهنگی و تاریخی نیز به ثبت جهانی یونسكو رسیده كه از جمله آن می توان به میدان نقش جهان اصفهان و بازار تاریخی تبریز اشاره كرد.

مدیر بخش فرهنگی كمیسیون ملی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسكو) خاطرنشان كرد: 10 اثر معنوی غیر ملموس نیز از ایران در فهرست آثار جهانی ثبت شده و مورد حمایت یونسكو رسیده است.

مستكین افزود: فخرالدین عراقی از مشاهیر، گیوه سنجان به عنوان اثر معنوی غیر ملموس و روستای ضامنجان از توابع بخش مركزی شهرستان اراك به عنوان روستای دوستدار كتاب از استان مركزی به ثبت یونسكو رسیده است.

وی اظهار كرد: ایران جزو چهار حوزه تمدنی دنیا محسوب می شود اما درصد استفاده از صنعت توریسم در این كشور كمتر از دو درصد است بنابراین مسوولان فرهنگی كشور باید برای استفاده از این صنعت عظیم در راستای معرفی مشاهیر بناها و صنایع دستی نقاط مختلف كشور به تمام نقاط جهان برنامه ریزی های كاربردی و بلند مدت بیندیشند.

وی گفت: در جریان سی‌ونهمین نشست كمیته میراث جهانی یونسكو در شهر بن آلمان، دو اثر برجسته ایران شامل شهر باستانی شوش و چشم‌انداز فرهنگی میمند در فهرست آثار جهانی یونسكو به ثبت رسید.

معاون عمرانی استانداری استان مركزی نیز در این دیدار گفت: بازار تاریخی اراك در صورت مرمت و حذف بناهای جدید تا پایان سال جاری به ثبت جهانی می رسد.

مهدی زندیه وكیلی بیان كرد: منزل تاریخی میرزاتقی خان امیر كبیر در روستای هزاوه نیز به عنوان یكی از آثار برجسته تاریخی تملك شده و آیین بازسازی این بنا با اعتباری بالغ بر دو میلیارد ریال در دست انجام است.

بازدید از بازار تاریخی اراك، منطقه گردشگری پنجعلی شازند، غار چال نخجیر، مجتمع آب گرم محلات، مسجد و تكیه شش ناو تفرش، قلعه سالار محتشم و بیت تاریخی امام راحل در خمین و موزه مفاخر و مشاهیر استان مركزی مهمترین برنامه های مدیر بخش فرهنگی كمیسیون ملی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد( یونسكو) در سفر دو روزه به استان مركزی است.

سازمان علمی، فرهنگی ملل متحد (UNESCO) یكی از سازمان‌های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است كه درسال 1945 تشكیل شد.

هدف این سازمان كمك به صلح و امنیت در جهان از راه همكاری بین‌المللی در زمینه‌های آموزشی و علمی و فرهنگی وتربیتی به منظور افزایش احترام به عدالت و قانون‌مداری و حقوق بشر، بر پایه منشور سازمان ملل متحد است.

195 كشور عضو یونسكو هستند. مقر آن در پاریس پایتخت فرانسه است و دفترهایی در كشورهای مختلف دارد.ك/2

3017/6013/

سرخط اخبار استان‌ها