۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۸:۱۷
کد خبر: 81686099
T T
۰ نفر
اندونزی، مالزی، سنگاپور و تایلند روز جمعه را عید فطر اعلام كردند

كوالالامپور – ایرنا - اندونزی، مالزی، سنگاپور و تایلند پنجشنبه شب اعلام كردند رویت هلال ماه شوال در این كشور به اثبات رسیده، بنابراین روز جمعه در اندونزی و مالزی عید فطر است.

به گزارش ایرنا، 'سید دانیال سید احمد' كه از وی به نشان دار سلطنتی مالزی یاد می شود از طرف پادشاه مالزی در تلویزیون اعلام كرد روز جمعه در این كشور جنوب شرق آسیا عید فطر است.

مسلمانان مالزی طی چند روز گذشته خود را برای برگزاری آیین های عید سعید فطر آماده می كردند و روز جمعه نماز عید فطر در مساجد سراسر این كشور برگزار می شود.

فطر یكی از اعیاد مهم مالزی است و مردم بیشترین مسافرت را برای تعطیلات این ایام كه طولانی است برنامه ریزی می كنند.

مردم مالزی در ایام عید فطر با بازگشت به زادگاه های خود كه در زبان مالایی به آن 'بالیك كامپونگ' می گویند آیین خاص ایام این عید را انجام می دهند.

دیدار از بزرگان، پذیرانی از اقوام و خویشان و پوشیدن لباس های نو بخشی از سنت های عید فطر در مالزی است.

در مالزی عید فطر بیشتر به نام های 'هری رایا' و یا 'عید الفطری' خوانده می شود . 'هری رایا' در لغت به معنی 'روز جشن' است و برای اشاره به عیدهای اسلامی چون عید فطر و عید قربان به كار می رود.

دولت اندونزی نیز پنجشنبه شب براساس گزارش گروه های رویت هلال ماه شوال، اعلام كرد در چهار نقطه هلال این ماه رویت شده بنابراین جمعه در این كشور عید فطر است.

'لقمان حكیم سیف الدین' وزیر امور مذهبی اندونزی به خبرنگاران، گفت چهار گروه از جمله گروه جاكارتا پایتخت هلال ماه شوال را رویت كرده اند.

به گزارش 'آنتارا' خبرگزاری رسمی اندونزی، وی گفت مجمع اثبات ماه شوال نظر منجمان از جمله كارشناسان سازمان های اسلامی را نیز برای اعلام روز جمعه به عنوان عید فطر در نظرگرفته است .

نماز عید فطر در اندونزی ساعت هفت صبح جمعه به وقت محلی برگزار می شود.

خبرهای دریافتی از سنگاپور و تایلند نیز حاكی است مسلمانان این دو كشور فردا جمعه را عید فطر اعلام كردند.

آساق**1611

سرخط اخبار جهان