۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۲۳:۰۰
کد خبر: 81685228
T T
۰ نفر
ظریف وصالحی سه‌شنبه درمجلس/آصفی:اوباما مجبور به گرفتن ژست پیروزی درآمریكاست

تهران- نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی اعلام كرد كه وزیر امور خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی سه‌شنبه هفته آینده برای ارایه گزارش از مذاكرات هسته‌ای به مجلس می‌روند.

به گزارش ایرنا، محمدحسن ابوترابی فرد چهارشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری افزود: محمدجواد ظریف و علی اكبر صالحی در دو جلسه غیرعلنی و علنی با نمایندگان مجلس گفت وگو خواهند كرد.

وی به روند چگونگی بهانه‌تراشی غرب در پرونده صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اشاره كرد و گفت: از همه ابزارهای ممكن تحریم و فشار استفاده كردند تا از تبدیل شدن ایران به یك قدرت هسته‌ای جلوگیری كنند اما ملت ایران نه تنها از این تحریمها عبور كرد، بلكه شمار سانتریفیوژها نیز به چند هزار رسید و میزان غنی‌سازی نیز به 20 درصد افزایش یافت.

وی افزود: اكنون جمهوری اسلامی ایران توانسته است بدون نیاز به خارج، دارای دانش و فناوری هسته‌ای باشد.

ابوترابی فرد ادامه داد: امروز در ایران همه جریان های سیاسی به طور جدی به منافع ملی می اندیشند؛ اگر برخی نقد دارند برای این است كه در این زمینه بتوانیم دستاورد بالاتری كسب كنیم.

آصفی: اوباما مجبور به گرفتن ژست پیروزی در داخل آمریكاست

حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت خارجه نیز در این برنامه درباره اظهارات اوباما در سخنرانی بعد از اعلام توافق مبنی بر گام به گام بودن لغو تحریم های ایران گفت: برای آمریكا و متحدانش گردن نهادن در برابر حق قانونی غنی‌سازی و فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران دردآور است.

وی افزود: برای آنها سخت است در سخنرانی‌ها به این مساله اعتراف كنند كه ایران تنها كشوری است كه توانست حق خود را تثبیت كند و آن را به شورای امنیت ببرد؛ بنابراین آنها در داخل باید ژست پیروز بودن بگیرند.

این دیپلمات باسابقه ادامه داد: آمریكا باید به نوعی همپیمانان خود از جمله آل سعود و رژیم صهیونیستی را راضی كند تا آنها كمی احساس آرامش كنند.

وی افزود: با این حال آنها احساس آرامش نكردند زیرا می‌دانند ایران در این توافق اگر امتیاز بیشتر نگرفته، امتیاز كمی نیز نگرفته است.

آصفی دیگر دلیل چنین اظهاراتی از سوی اوباما را راضی كردن گروه‌ها و طیف‌های داخلی در آمریكا بیان كرد و گفت: واكنشها در آمریكا تازه شروع شده و بداخلاقی كنگره را نیز خواهیم داشت؛ از این به بعد دعواهای اوباما و كنگره و فضایی تبلیغاتی در آمریكا و اسرائیل نسبت به ایران سنگین‌تر می‌شود.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه خاطرنشان كرد: ممكن است ماشین تبیلغاتی آمریكا فضا را به قدری تیره و تار كند كه این موضوع در چشم برخی دوستان داخلی با ابهام دچار شود؛ لذا باید در داخل بسیار مراقبت و مدریت كنیم و نباید در زمین آمریكایی‌ها بازی كنیم.

وی با تاكید براینكه ضروری است با احتیاط و دوراندیشی عمل كرد تا در تصویب توافق، مشكلی پیش نیاید، افزود: همانطور كه رهبر معظم انقلاب گفتند، برخی كشورها بر سر پیمانشان نیستند و باید مراقب باشیم.

** كنگره توافق را رد می‌كند؛ اوباما وتو

آصفی همچنین نخستین چالش اوباما با كنگره را رد شدن توافق دانست و گفت: با این حال كنگره برای جلوگیری از وتوی اوباما نمی‌تواند دو سوم آرا را اخذ كند.

وی با تاكید بر اینكه حیثیت رییس جمهوری آمریكا بسته به اجرای این توافق است؛ خاطرنشان كرد: حزب دموكرات نمی‌خواهد در این عرصه به جمهوری‌خواهان ببازد.

شبد** 2023

سرخط اخبار سیاست