برنامه نوسازی ناوگان كشتیرانی پس از تحریم/خطوط قبلی خود را فعال خواهیم كرد

تهران - ایرنا - مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه نوسازی ناوگان كشتیرانی از برنامه های جدی این مجموعه در دوران پس از تحریم است، گفت: قراردادهای كشتی هایی كه معلق شده بود را مجددا احیا خواهیم كرد ضمن آنكه نوع كشتی ها با قبل تفاوت پیدا كرده و حتما باید برنامه جدیدی برای نوسازی ناوگان داشته باشیم.

محمدحسین داجمر روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان آنكه فعالیت های كشتیرانی در طرح های توسعه ای گسترش پیدا خواهد كرد، افزود: متاسفانه برخی نگاه ها در كشور به گونه ای است كه اولویت را به شركت هایی مانند كشتیرانی كه در بحران ها همواره كمك حال كشور بوده نمی دهند و دیگران را ترجیح می دهند حتی اگر در سرمایه گذاری های داخلی اولویت را به كشتیرانی ندهند، این شركت آسیب نمی بیند. به هر حال ناوگان تجاری كشور نیاز به برنامه های قابل توجهی برای سرمایه گذاری در بنادر كشورهای خارجی، بنادر خشك و بانكرینگ دارد.

وی با بیان آنكه كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سنگر حمل و نقل دریایی كشور را مدیریت می كند و باید به گونه ای این مجموعه را تقویت كنیم كه نظام و كشور و ملت ما از سنگر حمل و نقل دریایی آسیب نبینند، اظهار داشت: با وجود اینكه كشتیرانی در صدر لیست تحریم ها بود اما خوشبختانه آنها با همه فشار ها موفق نشدند كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را زمینگیر كنند و طی این سالها نه تنها كشتیرانی كوچكتر نشد بلكه بزرگتر و قوی تر هم شده است.

داجمر سپس از دوره جدید فعالیت كشتیرانی جمهوری اسلامی در شرایط پساتحریم خبر داد و گفت: این مجموعه به طور قطع با لغو تحریم ها دوره جدیدی از فعالیتش آغاز می شود.

به گفته وی، همان طور كه متن توافق نشان می دهد كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شركت های كشتیرانی متعدد دیگری جزو موارد خروج از تحریم ها قرار گرفته اند و به طور قطع كشتیرانی می تواند به دوران عادی فعالیت خود بازگردد.

داجمر سپس تصریح كرد: كشتیرانی جمهوری اسلامی پیش از تحریم ها سهم مناسبی از بازارهای بین الملل داشت و دارای خط كانتینری مناسبی بین خاور دور و اروپا بود و سهم قابل توجهی از خط كانتینری در كشورهای جنوب مدیترانه را داشتیم كه همه به دلیل تحریم ها از بین رفته است.

وی با بیان اینكه در این سال ها نوع تجارت كشور تغییر كرده است، ادامه داد: زمانی آلمان در صدر لیست تجارت خارجی ما بود اما سال ها است كه چین جای آن را گرفته كه طبیعتا نوع تجارت ما با رفع تحریم ها تغییر خواهد كرد و پروژه های عمرانی به خصوص نفت و گاز و پتروشیمی و پالایشگاهی و ایجاد كارخانجات صنعتی برای خطوط جنرال كارگو رشد خواهد كرد.

به گفته رئیس هیات مدیره و مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در این مدت فرصت خواهیم داشت تا خطوط قبلی خود به خصوص خطوط كانتینری و جنرال كارگو خود را فعال كنیم.

مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی سپس اظهار داشت: با توجه به اینكه مسائل سوئیفت و نقل و انتقال پول كه مشكلات و هزینه های بسیاری را به كشور تحمیل می كرد خوشبختانه همه در متون توافق دیده شده است امیدواریم با رفع این مسائل و اجرایی شدن كامل توافق شاهد شكوفایی اقتصاد كشور و رفع بحران ها باشیم.

وی همچنین در خصوص امكان برقراری خطوط كشتیرانی با آمریكا نیز گفت: هنوز برنامه ها را در خصوص تجارت با آمریكا نمی دانیم اگر تجارت با آمریكا هم آزاد شود قطعا ایجاد خط كشتیرانی با این كشور هم مورد نظر قرار خواهد گرفت كه طبیعتا متناسب با هر كدام از این خطوط ناوگان باید با شرایط روز تقویت شود.

داجمر در زمینه آمادگی كشتیرانی برای دوران پساتحریم نیز خاطرنشان ساخت: طی سال های گذشته به دلیل مسائل تحریم و ركود، بسیاری از پروژه های حیاتی و صنعتی كشور متوقف مانده بود و عملا تجارت به سمت كالاهای مصرفی تغییر پیدا كرده بود كه با برداشته شدن تحریم ها این شرایط تغییر خواهد كرد و تجارت حجم قابل توجهی خواهد داشت كه متناسب با آن كشتیرانی باید آمادگی لازم برای ایفای نقش را داشته باشد.

اقتصام (4) 1574**1558
۰ نفر