۱۸ تیر ۱۳۹۴، ۰:۱۴
کد خبر: 81675808
T T
۰ نفر
سفیرایران درفرانسه:اوباما نقش انكار ناپذیرایران درمنطقه وجهان را درك كرده است

پاریس - ایرنا - سفیر ایران درفرانسه گفت : اوباما فهمیده كه ایران نقشی اساسی درمنطقه وجهان دارد وكشورمان موفق شده ثبات وامنیت خودرا بهتر ازدیگر كشورهای منطقه خاورمیانه تضمین كند.

علی آهنی سفیر كشورمان درفرانسه درگفت وگو با نشریه ژئوپلیتیك فرانسوی ' Conflit' اظهاركرد: موضوع هسته ای ایران سیاسی شده است. این امر بهانه ای شده برای اینكه ' ایران هراسی' را دامن زده وتوجیه كنند. باید تمام نگرانی هایی كه دراین زمینه وجود دارد برطرف شود.این امر برآرامش منطقه ای وجهانی تاثیر خواهد گذاشت.

وی یادآور شد: مذاكرات بر دو اصل استوار است، اطمینان دادن به گروه 1+5 كه برنامه هسته ای ما برای همیشه غیر نظامی باقی خواهد ماند و به ایران نیز اطمینان داده شود كه برنامه صلح آمیز هسته ای آن ادامه خواهد یافت. مسلما، این كار با برداشتن تحریم های غیرقانونی علیه كشورمان همراه خواهد بود.

سفیر ایران در فرانسه در پاسخ به این پرسش كه آیا ایران از این تحریم ها رنج برده است ؟ توضیح داد: ما به رغم تحریم ها توانسته ایم آنرا مدیریت كنیم. ولی این تحریم ها رنج هایی را در برداشته است؛ دارو ومواد مصرفی بسیارگران قیمت را به مردم تحمیل كرد وبه خصوص كه چه انرژی برای مقابله وبرای دور زدن این تحریم ها صرف شد .

آهنی درباره شدید ترین اثر این تحریم ها یادآور شد: بخش انرژی از فقدان سرمایه گذاری خارجی لطمه دید.این موضوع برتوان تولید وصادرات مواد هیدروكربونی ما وهمچنین بخش صنعت اثر گذاشت.

وی درپاسخ به این پرسش كه آیا شما می گویید كه ' باراك اوباما بزرگترین رئیس جمهوری آمریكا ازسال 1979 به بعد بوده است ؟ گفت: قضاوت در مورد رئیس جمهوری آمریكا، كار مردم این كشور است.آنچه به ما مربوط می شود، ما شاهد برخی اظهارات و برخی ژست ها بوده ایم هرچند كه سیاست آمریكا تغییر نكرده است زیرا این امر درمعرض فشار برخی گروه ها یا برخی لابی های قدرتمند بوده است.

سفیرایران درفرانسه اظهاركرد: درطول سال ها، امریكا یك هدف را دنبال كرده است، بی ثبات كردن ایران، چیزی كه اسمش را تا آمدن اوباما،' تغییر رژیم در ایران' گذاشته بودند.اما او شاهد بود كه ایران موفق شده است ثبات وامنیت خودرا بهتر از بقیه كشورهای منطقه خاورمیانه تضمین كند. اوباما فهمیده كه ایران ایفا كننده نقشی انكار ناپذیر درمنطقه است ومشاركتش برای حل مشكلات و بحران هایی كه منطقه با آن مواجه است اجتناب ناپذیر است.

آهنی درپاسخ به این پرسش كه آیا این تغییر رفتار آمریكا می تواند به خاطر ظهور داعش باشد تاكید كرد : گروه تروریستی داعش خود را به عنوان دولت اسلامی معرفی می كند ولی نه دولت است و نه اسلامی. این گروه چهره اسلام را تخریب كرده است. تغییر نگاه آمریكا و ژست واظهاراتی را كه به آن اشاره كردم به قبل از ظهور داعش باز می گردد.

وی درباره اینكه توافق هسته ای هم از سوی جمهوری خواهان كنگره و هم از سوی اسرائیل وعربستان سعودی مورد انتقاد است توضیح داد: هركدام از این گروه ها، منافع خاص خودشان را دنبال می كنند.عربستان سعودی باید به تغییر سیاست و روش های خود بیاندیشد اگر می خواهد نقشی كه شایسته آن است را بازی كند. این كشور به جای اندیشیدن به رقابت، باید به فكر همكاری با ما باشد زیرا ما دو كشور مهم جهان اسلام هستیم.

سفیر ایران در فرانسه تصریح كرد: جمهوری خواهان آمریكایی نیز سیاست خصمانه ای علیه ایران داشته اند. ولی توافق هسته ای به ما اجازه خواهد داد انرژی خود رابه نفع ثبات منطقه به كار بگیریم. چیزی كه در جهت منافع آمریكا هم خواهد بود.

آهنی درادامه بیان كرد: رژیم اسرائیل مشكلات داخلی خودش را دارد و نمی تواند درمسیری كه الان طی می كند، ادامه دهد. حساسیت جهان اسلام در برابر مخالفت این رژیم با فلسطینی ها بسیار شدید است.

وی افزود : مردم فلسطین ازانفعال بسیاری ازدولت های مسلمان رنج می بردند. ولی داده ها تغییر خواهند كرد والان هم تغییر كرده اند. نمی توان بیداری اسلامی در كشورهای منطقه وهمبستگی با مردم فلسطین را نادیده گرفت ودر برخی كشورهای منطقه باید بیشتر نگران آن چیزی باشند كه افكار عمومی شان به آن می اندیشند.

سفیر ایران در پاریس گفت : ما مخالف تفرقه بین اهل تشیع وتسنن هستیم. ما همه مسلمانیم وهمه مسلمانان به خدای واحد، یك قران ویك پیامبر اعتقاد دارند. مشكل دروجود عناصر افراطی دربین اهل تسنن وتشیع است. باید از این عناصر افراطی فاصله گرفت و درمسیر همزیستی و همكاری حركت كرد.

آهنی ادامه داد: ایران درایجاد همزیستی بین اكثریت شیعه واقلیت سنی وهمچنین اقلیت مسیحی ویهودی موفق بوده است. ما می خواهیم دیالوگ وهمكاری با كشورهای مختلف سنی وازجمله عربستان سعودی را تقویت كنیم .

وی تصریح كرد: ما نسبت به سرنوشت شیعیان درعربستان بی تفاوت نیستیم؛ همانطور كه درمورد سرنوشت جامعه سنی این كشور نیز دغدغه داریم. مامعتقدیم كه باید در مسیر دمكراسی حركت كرد و به اصل ' هر نفر، یك رای' در تمام كشورها احترام گذاشت.

سفیر ایران در فرانسه در پاسخ به این پرسش كه آیا شما ایران را به عنوان یك دمكراسی می دانید؟ یادآور شد: مسلما ایران كشوری دموكراتیك است اما یك دمكراسی متفاوت ازدمكراسی مد نظر شما دركشورمان حاكم است زیرا دمكراسی در كشورما یك دمكراسی دینی است.

آهنی افزود: فهم این امر در كشوری لائیك همچون فرانسه می تواند دشوار باشد. فقط یك مدل دمكراسی كه در دنیا وجود ندارد. مدل دمكراسی ما یك مدل جوان است كه 36 سال دارد و در حال شكوفایی است و دمكراسی های غربی بی نقص نیستند.

وی توضیح داد: دمكراسی ما نیز بی نقص نیست ولی اگر با اوضاع دیگر كشورهای خاورمیانه مقایسه كنید تفاوت را مشاهده خواهید كرد. تمام نهادهای ایرانی مستقیما یا غیر مستقیم توسط مردم انتخاب شده اند. فكرش را بكنید كه هر وزیر باید در برابر مجلس حضور یابد و جداگانه رای اعتماد مجلس را بگیرد.

سفیر ایران درفرانسه تاكید كرد: سال هاست كه دركشور ما ، مجلس دستور كار خود را خودش تعیین می كند، درحالیكه درفرانسه،از سال 2008 به بعد این كار انجام می شود و آنهم فقط برای نیمی از دستور كار مجلس كه البته قبلا دولت تمامی دستور كارمجلس را تعیین می كرد. همه اینها درغرب ناشناخته مانده اند ولی واقعیت های دمكراسی ما را نشان می دهند.

آهنی درباره اینكه نزدیكی روابط با واشنگتن باعث نمی شود كه بین شما با مسكو و پكن فاصله ایجاد شود گفت : روسیه وچین منافع خودشان را دارند؛ ما نیز منافع خودمان را داریم وهمكاری با آنها نیز به شكل قابل ملاحظه ای توسعه یافته است. این كاملا با روابط آمریكا كه با اختلاف های عمیقی مواجه بوده و باعث یك بی اعتمادی قابل ملاحظه هم شده است، فرق می كند.

وی یادآور شد: به كودتا علیه مصدق در سال 1953 كه سازمان سیا در آن نقش داشت فكر كنید. آیا آمریكایی ها واقعا رفتارشان را در قبال ما تغییر می دهند؟ این یك عنصر تعیین كننده برای آینده خواهد بود.

سفیر ایران در فرانسه درباره حضور شركت های فرانسوی در ایران پس از لغو تحریم ها گفت: شركت های فرانسوی قبلا، در ایران حضور داشتند و تصویری نسبتا مثبت ازخود به جا گذاشته اند، ولی امروزه این شركت ها به خصوص به دلایل بانكی بسیار محتاط هستند.

آهنی افزود: دیگر شركت های اروپایی و همچنین آمریكایی بسیار فعال هستند. آنها خود را برای فعالیت به محض برداشته شدن تحریم ها آماده می كنند و اكنون هم در كشور ما حضوردارند.

وی گفت : شركت های فرانسوی نباید وقت را از دست بدهند و زمان مورد نظر برای فعالیت آنان فرارسیده است.

شبك**1983/1859
۰ نفر