۱۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۶:۴۲
کد خبر: 81672068
T T
۰ نفر
نمایشگاه قرآن كودكان بی سرپرست یا بد سرپرست را فراموش نمی كند

تهران - ایرنا - سلام بر شما یاور و همراه طریق دلها، شمایی كه با محبت تان به نگاه فرزندان ما گرمی بخشیدید و چشمان منتظرشان را پاسخ گفتید. چگونه می توان جوابگوی این همه صفا بود؟ جز اینكه بگوییم دعای خیر فرزند معنویتان بدرقه راهتان باد.

اینجا بزرگراه حقانی است؛ یكی از بزرگراه های پایتخت. همان بزرگراهی كه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن در باغ موزه دفاع مقدسش برپا شده است. نمایشگاهی كه به گوشه گوشه اش باید سرك كشید. سرك كشید تا چیزی دید یا شنید برای لذت بردن. لذت بردن از فضای معنوی قرآن. معنویتی كه همه جوانب اجتماعی و فرهنگی و هنری را در بر گرفته است. در این دوره از نمایشگاه قرآن كودكان بدسرپرست یا بی سرپرست نیز فراموش نشده اند.

به گزارش روز یكشنبه گروه فرهنگی ایرنا ، پله ها را كه پایین می روی جایی نزدیك استخری بزرگ شش میز كنار هم آرام گرفته اند و روی میزها پوشانده شده از كاغذهایی كه روی هر یك تصویر كودكی گاه با لبخند و گاه بی هیچ لبخندی جا خوش كرده است. به روایت مسئولان این بخش از نمایشگاه این كاغذها شناسنامه كودكانی است كه نیاز به حامی دارند. روی این شناسنامه ها به جز تصویر دخترك یا پسركی می توان اطلاعاتی چون سن و سال و شرایط سرپرستی و كد شناسه او را دید.

این كودكان نیاز به حمایت دارند. حمایت مادی برای آنكه بتوانند از حداقل های نیازمندی یك زندگی كودكانه بهره مند شوند. نیازی چون تحصیل، پوشاكی ساده و خوراكی كه مادر برایشان سر سفره بگذارد.

كودكان بی سرپرست یا بد سرپرست در نمایشگاه قرآن فراموش نشده اند. نمایندگان برخی از اداره های كمیته امداد امام خمینی(ره) تحت لوای طرحی با عنوان اكرام و محسنین در نمایشگاه قرآن حضور دارند تا برای كودكانشان حامیان جدید بیابند.

پشت هر یك از میزها نماینده ای نشسته؛ به سراغ یكی از آنها می رویم تا از چند و چون كارشان بپرسیم. پیش از آنكه بتوان پرسشی مطرح كرد چهره های كودكان است كه در گودخانه چشم می نشیند؛ كودكانی بی شك منتظر.

زهرا طالبی از منطقه 16 تهران با تصاویر كودكان تحت پوشش اداره ای كه در آن كار می كند میزبان ما می شود. طالبی كه خود از افراد تحقیق گر درباره وضعیت خانواده های تحت پوشش كمیته امداد است می گوید: «در ابتدا باید خانواده كودك تحت پوشش كمیته امداد قرار گیرد. برای این امر نیز سلسله مراتب قانونی طی می شود. یعنی خانواده نیازمند به كمیته مراجعه كرده و فرمی را پر می كند. شماره تلفن و آدرسش را می دهد و می رود. حالا نوبت به كار ما می رسد. به آدرسی كه داده شده می رویم و بی آنكه به كسی بگوییم برای چه كاری آمده ایم به تحقیق درباره وضعیت مالی خانواده می پردازیم. البته این پنهان نگاه داشتن دلیل تحقیق از همسایه ها توجه به حساسیت هایی است كه ممكن است خانواده ای داشته باشد و نخواهد همسایه اش بداند در خانه اش با چه مشكلات اقتصادی دست و پنجه نرم می كند. سپس كودكان این خانواده ها در صورت لزوم وارد مرحله طرح اكرام و محسنین می شوند.

به تعریف او كودكان بد سرپرست كودكانی هستند كه پدرانشان بیمارند. كودكانی كه پدارنشان به دلیل نه جرمی عمدی پشت میله های زندان محبوس اند. كودكان طلاق كه پدری شایسته برای سرپرستی ندارند و مادر نیز توان اداره زندگی مناسب برای یك كودك را ندارد. كودكانی كه پدرشان به دلیلی چون بیماری از كار افتاده شده اند و خانواده با آنكه پدر دارد اما از نعمت داشتن نقش پدر در خانواده محروم است.

این ها كودكانی هستند كه امور مربوط به آنها از سوی فعالان بخش محسنین این طرح در كمیته امداد مدیریت می شود. اما كودكانی كه پدرشان فوت كرده بچه های واحد اكرام هستند.

كودكان هرچه باشند چه از بخش اكرام چه از بخش محسنین نیاز به حامی دارند. ورود به این وادی سخت نیست. فرمی در اختیار فرد حامی قرار می گیرد و برگه ای كه روش های واریز وجوه در آن به دقت توضیح داده شده است. روی این برگه نوشته سلام بر شما یاور و همراه طریق دلها، شمایی كه با محبتتان به نگاه فرزندان ما گرمی بخشیدید و چشمان منتظرشان را پاسخ گفتید. چگونه می توان جوابگوی این همه صفا بود؟ جز اینكه بگوییم دعای خیر فرزند معنویتان بدرقه راهتان باد.

قوانین كار طرح اكرام و محسنین در همه اداره های كمیته امدام امام خمینی (ره) یكسان است. مطابق دستورالعملی كه به شناسنامه كودكان پیوست شده است حامیان می توانند از چهار طریق كمك های خود را به حساب فرزند معنوی شان وارزی كنند؛ مراجعه حضوری به بانك، از طریق كارت به كارت، پرداخت تلفنی و پرداخت تلفنی.

طالبی تأكید می كند پس از آنكه حامی فرزند معنویش را مشخص كرد شماره حساب و كد شناسه كودك در اختیار حامی قرار می گیرد. اما اینكه حامی چگونه مطمئن شود كودك كمكش را دریافت كرده چندان كار سختی نیست. گرفتن پرینت بانكی نشان از آن دارد كه مبلغ به شماره حساب كودك واریز شده است و نه كمیته امداد.



**دیدار هم میسر می شود

زمان ملاقات فرا می رسد. «پس از سه بار واریز كمك نقدی به حساب كودك، حامی اگر بخواهد فرزند معنویش را ببیند می تواند با هماهنگی اداره كمیته امداد كودك را به همراه خانواده اش ملاقات كند. اما قوانین و مقررات برای حفاظت از امنیت روح و روان و جلوگیری از بروز مخاطرات احتمالی برای كودك از دیدار كودك و حامی خارج از فضای تعیین شده توسط كمیته به طور جدی ممانعت می كند.

این ها را طالبی می گوید و می افزاید: علاقمندان به حمایت از كودكی نیازمند می توانند با پرداخت حداقل 30 هزار تومان در ماه به جرگه حامیان كودكان بی سرپرست یا بد سرپرست بپیوندند.

منطقه امداد امام خمینی(ره) منطقه 16 تهران تا سال گذشته 3 هزار و 500 كودك نیازمند حامی را تحت پوشش قرار داده بود و اكنون به گفته طالبی تعداد این كودكان بیشتر هم شده است.



** كودكان محسنین نیازمندترند

پشت یكی دیگر از میزها بانویی نشسته كه نماینده كمیته امداد منطقه قرچك است. مرضیه مقصودی نیز كه در زمینه جذب حامی برای كودكان در كمیته امداد فعالیت می كند می گوید: یك كودك می تواند چند حامی داشته باشد. فكرش را بكنید مگر ماهی 30 هزار تومان چقدر می تواند گره از مشكلات یك خانواده بی سرپرست یا بد سرپرست و كودكش بگشاید.

در منطقه قرچك كه از مناطق محروم اطراف پایتخت است به گفته مقصودی بیشتر كودكان نیازمند در زمره كودكان طرح محسنین قرار می گیرند یعنی كودكانی كه بد سرپرست هستند.



**درآمد خوب كودكان سادات



زهرا افشاریان نیز كه در راستای جذب حامی برای كودكان منطقه 20 یعنی شهرری فعالیت می كند آمار كودكان تحت پوشش كمیته را به طور مجموع در دو حوزه اكرام و محسنین 5 هزار كودك عنوان می كند. بنا به گفته افشاریان كودكان نیازمند حامی شهر ری نیز بیشتر كودكان بدسرپرست هستند.

شاید باورهای مذهبی است كه سرنوشتی دیگر گونه را برای كودكان سادات رقم می زند و شناسنامه این كودكان به دلیل داشتن چندین حامی و درآمد های خوب در زمره شناسنامه دیگر كودكان نیازمند قرار نمی گیرد.

در نمایشگاه قرآن این امكان تنها در اختیار كودكان نیازمند پایتخت و اطراف آن قرار نگرفته است بلكه دو میز هم تصاویر كودكان كرمان و كرمانشاه را در آغوش كشیده است.



**دیدار تصویر فرزند معنوی

نمایش تصویر كودكان دلیلی دارد كه طالبی آن را چنین بیان می كند. حامیان می آیند و مشخصاتی می دهند كه كودكی با آن مشخصات را تحت حمایت خود قرار دهند. برای مثال فردی می آید می گوید می خواهم حامی دختر بچه ای باشم یا فردی دیگر به دنبال حمایت از پسر بچه ای ست. یك نفر كودكی كم سن می خواهد و دیگری دانشجویی كه نیاز به حمایت دارد. برخی ها نیز به عكس ها نگاه می كنند و بچه ای به دلشان می نشیند و او را انتخاب می كنند. حتی برخی كودكی مو بور چشم رنگی را به فرزندی می خواهند و برخی كودكی با چشمان مشكی و پوستی گندم گون. برخی از حامیان هم تأكید می كنند كه نه خواهان دیدن تصویر كودك هستند و نه دیدار حضوری او.

سلیقه حامی هر چه باشد توفیری ندارد چرا كه كودكانی چشم به انتظار كه در قاب تصویر نشسته اند تا كسانی بیایند آنها را فرزندان معنوی خود كنند دیگر انتظار نمی كشند. پس سلام بر شما یاور و همراه طریق دلها، شمایی كه با محبتتان به نگاه فرزندان ما گرمی بخشیدید و چشمان منتظرشان را پاسخ گفتید. چگونه می توان جوابگوی این همه صفا بود؟ جز اینكه بگوییم دعای خیر فرزند معنویتان بدرقه راهتان باد. اینجا بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن است.

فراهنگ **1355**1601**
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ