۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۴:۵۳
کد خبر: 81665746
T T
۰ نفر
پيشرفت‌هايي در اصلاح نگرش‌ اقتصاد دانش‌بنيان رخ داده است

تهران-ايرنا -معاون علمي و فناوري رييس جمهوري با بيان اينكه اتفاقات مثبتي در توجه به اقتصاد دانش‌بنيان اتفاق افتاده است گفت: در عرصه اقتصاد دانش بنيان پيشرفت‌هاي خوبي در اصلاح نگرش‌ها رخ داده است.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، دكتر سورنا ستاري، در همايش روز صنعت و معدن بار ديگر بر ضرورت عدم تسلط دولت در همه عرصه‌ها از جمله صنعت تاكيد كرد و منشأ بسياري از مشكلات صنعت را احاطه فرهنگ نادرست خام فروشي و تكيه بر منابع زيرزميني دانست.

وي با بيان اين كه كشور درگير فرهنگ نادرستي است كه در اختيار داشتن همه عرصه‌ها توسط دولت مهم‌ترين ويژگي آن است افزود: اقتصاد نفتي به ما تحميل مي‌كند دانشگاه‌هايي داشته باشيم كه صد درصد درآمد خود را از دولت تأمين مي‌كنند.

ستاري ادامه داد: اقتصاد نفتي همچنين به ما مي‌گويد معناي پژوهش اين است كه يك استاد دانشگاه در بهترين حالت ظرف حداكثر 20 دقيقه براي يك دانشجو پروژه پايان‌نامه تعريف كند و چهار سال از عمر يك دانشجو را در اين راه به هدر بدهد. تا از دل آن يكي دو مقاله خارج شود.

وي با تاكيد بر اين كه دانشگاه‌ها بايد درصدي از درآمد خود را از محل فروش فناوري قراردادهاي ارتباط با صنعت تأمين كنند اضافه كرد : دانشگاه استنفورد از دانشگاه‌هاي بزرگ دنيا است كه توانسته است بخش عمده‌اي از درآمد خود را از فروش فناوري تأمين كند.

رييس هيات امناي صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشور افزود: در محروم‌ترين استان‌هاي كشور حداقل 70 هزار دانشجو داريم و اين در حالي است كه دانشگاهي مثل استنفورد امريكا 10 هزار دانشجو دارد. اين امر باعث مي‌شود چهار و نيم ميليون دانشجو به جاي آن كه ارزش‌افزوده ايجاد كنند و فرصت باشند، به‌عنوان تهديد تلقي شوند.

معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور بابيان اين‌كه اتفاقات مثبتي در توجه به اقتصاد دانش‌بنيان افتاده عنوان كرد: پيشرفت‌هاي خوبي در اصلاح نگرش‌ها رخ داده، مثلاً دانشجويان به جاي اين‌كه به فكر مهاجرت باشند، تلاش مي‌كنند شركت‌هاي خود را ايجاد كرده و با طيب خاطر 18 ساعت در شركت‌هاي دانش‌بنيان خودشان فعال باشند.

وي اظهار كرد:دراقتصاد دانش‌بنيان ارزش‌گذاري روي دارايي‌هاي فيزيكي بي‌معنا است و خلاقيت، تفكر و پژوهش به نيروي انساني كارآمد است كه در اين اقتصاد قيمت‌گذاري مي‌شود. چنين جهت‌گيري‌اي بايد در تمامي عرصه‌ها حتي در رفتارهاي روزمره ما اثرگذار باشد.

وي با اشاره به تسهيلات قانون حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان براي حمايت از صنعتگران به معافيت‌هاي گمركي و مالياتي 1500 شركت دانش‌بنيان در سال جاري اشاره كرد و افزود: هر امر دانشي كه موجب توليد ثروت شود، يك فعاليت دانش‌بنيان است و تمام فعاليت‌هاي دانشي صنعتگران توسط اين قانون موردحمايت قرار مي‌گيرد.

در اين همايش كه با حضور دكتر اسحاق جهانگيري (معاون اول رييس‌جمهوري)، مهندس محمدرضا نعمت زاده (وزير صنعت، معدن و تجارت)، دكتر رضا رحماني (رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس)، سيد عبدالوهاب سهل‌آبادي (رييس خانه صنعت و معدن ايران) و سيدعلي صدري (رييس خانه صنعت جوانان ايران) و جمعي از فعالان عرصه صنعت كشور برگزار شد، از سند راهبردي صنعت و معدن رونمايي شد.

علمي **1354**1440
۰ نفر