۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۲۵
کد خبر: 81665383
T T
۰ نفر
جهش 15 تا 20درصدی شاخص بورس با مثبت بودن مذاكرات هسته ای /تاثیر روانی حداكثر 10 روز

تهران - ایرنا - هرچند بازارهای كشور و به خصوص تالار شیشه ای و بورس این روزها با نزدیك شدن به لحظات پایانی ضرب الاجل مذاكرات هسته ای در تب وتاب انتشار نتایج آن به سر می برند اما مهمترین نكته ای كه در این خصوص وجود دارد این است كه وضعیت بورس كشور با اعلام نتایج مثبت مذاكرات به كدام جهت حركت خواهد كرد و چه روندی بر آن حاكم خواهد شد.

به گزارش ایرنا، بازارهای اقتصادی این روزها كماكان منتظر اعلام مهم‌ترین اخبار حول محور مذاكرات هسته‌ای هستند تا آینده خود را ترسیم كنند و البته بازار سرمایه نیز از این قاعده مستثنی نیست.
هرچند بورس تهران در دو هفته گذشته صعود 4 درصدی را تجربه كرده بود اما در روزهای اخیر روند نوسانی منفی و مثبت را تجربه كرد و به ‌این ‌ترتیب در روزهای پایانی ضرب‌الاجل مذاكرات هسته‌ای نماگر شاخص كل بورس پس از چند روز افت در پایان معاملات روز دوشنبه با 31 واحد افزایش به 64 هزار و 333 واحد رسید.
نوسانات و افت و خیزهای نماگرهای بورسی در روزهای اخیر و حركت در كانال 64 هزار واحدی نشان داد تا بازار سرمایه بیش از هر عاملی تحت تأثیر جو روانی مذاكرات هسته‌ای قرار دارد.
در همین حال كارشناسان بازار سرمایه معتقدند، نااطمینانی به شرایط بازار در بین سهامداران، كاهش قابل‌ توجه حجم معاملات را به همراه داشته است.
با این‌ حال به نظر می‌رسد بازار سرمایه تحت تأثیر این امر به شرایط نزولی رسیده و تا حصول اخبار در خصوص مذاكرات هسته‌ای همچنان این روند ادامه داشته باشد.
البته در همین بازه زمانی نیز گروهی با خرید در قیمت‌های پایین و فروش در قیمت‌های بالاتر در تلاش‌ هستند سودهای كوتاه‌مدتی را كسب كنند و این موضوع در معاملات ضعیف كنونی در بورس به نوسانات منجر می‌شود. در این میان در خصوص روند مذاكرات هسته‌ای در شرایطی همچنان ابهاماتی وجود دارد كه بسیاری از صنایع مهم كشور، پتانسیل رشد قابل‌توجهی را برای دوران پساتحریم دارا هستند.
البته كارشناسان در مورد واكنش بازار به هر یك از سناریوهای مثبت و یا منفی مذاكرات بر بازار سرمایه معتقدند كه با انجام توافق هسته‌ای بازار نیز واكنش مثبت نشان‌ می‌دهد البته كیفیت توافق، تاریخ اجرای آن و اثرات آن نیز به ‌نوبه خود اثرگذار خواهد بود.
یك كارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص تاثیر اعلام نتایج مذاكرات هسته ای بر بازار سرمایه، گفت: بازار سرمایه در صورت مثبت و یا منفی بودن نتیجه مذاكرات دو اتفاق را پیش رو دارد.
حامد ستاك با بیان اینكه، با اعلام این خبر بازار سرمایه دچار رفتار هیجانی خواهد شد، اظهار داشت: پیش بینی می شود تاثیر رفتار هیجانی بر بازار حداكثر 15 تا 20 درصد در شاخص باشد.
وی ادامه داد: در صورت مثبت بودن نتیجه مذاكرات در مرحله اول تقریبا تمام سهام پذیرفته شده با رشد قیمتی مواجه خواهند شد اما در مرحله بعدی كه همراه با عرضه در سهام است به صورت مستقیم از توافق تاثیر نمی پذیرد و بازار وارد فاز منطقی می شود كه به نظر می رسد كل زمانی كه بازار به صورت هیجانی رفتار خواهد كرد یك هفته تا 10 روز است.
این كارشناس بازار سرمایه تصریح كرد: بعد از این مرحله بازار دقت بیشتری به صورت های مالی و اطلاعات صادر شده از شركت ها خواهد داشت به نحوی كه شركت هایی با وضعیت بنیادی مناسب همزمان با تاثیر گرفتن از كاهش تحریك ها و گشایش اقتصادی در وضیت كلی كشور با رشدی منطقی و همراه با نوسان به كار خود ادامه خواهند داد.
ستاك تصریح كرد: بنابراین گروه هایی كه بیشترین آسیب را از تحریم دیده اند و مراودات خارجی آنها با محدودیت هایی به خصوص در نقل و انتقال ارز و همچنین صادرات محصولات و یا واردات مواد اولیه مواجه بوده اند با استقبال مواجه می شوند.
وی پیش بینی كرد سهام برخی از صنایع حمل و نقلی كه فعالیت آنها با تحریم مواجه بوده نیز با استقبال خریداران مواجه شود.
این كارشناس بازار سرمایه در خصوص منفی بودن نتایج مذاكرات هسته ای بر بازار سرمایه نیز گفت: در این صورت بازار به صورت عكس عمل خواهد كرد.
همچنین یكی دیگر از كارشناسان بازار سرمایه گفت: مشخص است كه در صورت توافق بازار یك جهش احتمالا 15 یا 20 درصدی كه جنبه روانی دارد، خواهد داشت و بعداز آن باید دید كه آثار توافق در رفع تحریم‌ها، افزایش سودآوری شركت‌ها، ورود سرمایه‌های خارجی، تغیر سیاست‌های اقتصادی دولت و غیره چگونه اثر می‌گذارد و این اثرات در بازار سرمایه چطور خود را نشان می‌دهد.
وی گفت: در صورت تمدید مذاكرات نیز با ادامه ركود تا رسیدن اخبار خوشایند مواجه خواهیم بود.
حمید میرمعینی در پاسخ به این پرسش كه بیشترین سود در صورت توافق در كدامیك از صنایع اتفاق خواهد افتاد، گفت: بیشترین سود را صنایعی خواهند كه بیشترین آسیب را از تحریم‌ها برده‌اند. صنایع حمل‌ونقل، خودرو و بانكی بیش از دیگران در صورت توافق رشد خواهند داشت و بخش‌های دیگر رشدهای متأثر از جنبه روانی بازار خواهند داشت.
اقتصام(5) 9141**1558
۰ نفر