۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۹
کد خبر: 81665341
T T
۰ نفر
200 هزار نهال تاغ برای كشت در شرق اصفهان تولید شد

اصفهان - ایرنا - معاون فنی اداره كل منابع طبیعی استان از تولید 200 هزار نهال تاغ برای كشت در منطقه شرق اصفهان بمنظور مقابله با ریزگردهای داخلی خبرداد.

عبدالرضا مهاجری روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهاركرد: این تعداد نهال تاغ براساس قراردادی توسط بخش خصوصی تولید شده و قرار است در 200 هكتار از اراضی شرق اصفهان در منطقه سگزی كاشته شود.

وی درباره اقدامات اداره كل منابع طبیعی استان برای اجرای مصوبات كمیته مقابله با ریزگردها به ریاست استاندار اصفهان توضیح داد: براساس تصمیم این كمیته مقرر است 8 هزار هكتار از اراضی شرق اصفهان بمنظور جلوگیری از انتشار ریزگردها زیر كشت درختچه تاغ قرار گیرد.

معاون فنی اداره كل منابع طبیعی استان اصفهان بااشاره به اینكه خاك منطقه سگزی اصفهان برای كاشت نهال تاغ مناسب نیست و نیاز به تعویض دارد، گفت: هفت هزار هكتار از معادن گچ خاكی شرق اصفهان در حوزه استحفاضی شهرستان اصفهان و 2 هزار هكتار در حوزه استحفاظی شهرستان برخورار و میمه قرار دارد.

وی افزود: متاسفانه خاك این مناطق توسط معدن كاران تخریب شده و برای كشت تاغ مناسب نیست از اینرو مجبوریم برای اجرای طرح كشت درختچه تاغ ، خاك منطقه را تعویض كنیم.

مهاجری ادامه داد: اقدامات لازم برای تعویض خاك منطقه سگزی اصفهان برای كاشت نهال تاغ آغاز شده و پیش بینی می شود تا پایان تیرماه پایان یابد.

وی با اشاره به اینكه پس از تعویض خاك، مرحله گودبرداری برای كاشت نهال ها آغاز می شود، گفت: كشت نهال تاغ در منطقه سگزی اصفهان از اول پائیز شروع خواهد شد.

به گفته معاون فنی اداره كل منابع طبیعی استان اصفهان زمان كشت نهال تاغ فصل پائیز است زیرا گرما مانع رشد این نهال و موجب از بین رفتن آن می شود.

*** تامین آب تاغ های منطقه سگزی توسط تصفیه خانه شمال شهر

معاون فنی اداره كل منابع طبیعی استان اصفهان درباره تامین آب مورد نیاز برای رشد نهال تاغ هایی كه قرار است در 2 هزار هكتار از اراضی سگزی كاشته شود، گفت: آب مورد نیاز این نهال ها قرار است از پسآب تصفیه خانه شمال اصفهان تامین شود و در این راستا معاونت امور عمرانی استانداری اصفهان برنامه ریزی كرده است.

دخل و تصرف های انسانی از جمله معادن شن و ماسه و كوره های آجر و گچ همچنین خشكی تالاب گاوخونی، شرق اصفهان را به كانون بالقوه انتشار ریزگردها و ایجاد گرد و غبار تبدیل كرده است.

استاندار اصفهان اوایل سال جاری، مقابله با ریزگردها را یكی از اصلی ترین اولویت های كاری محیط زیست استان در سال 94 اعلام كرد.

تلاش برای احیای تالاب بین المللی گاوخونی یكی از راهبردها برای مقابله با انتشار ریزگردها اتخاذ شد كه در هفته جاری با رهاسازی پساب فاضلاب جنوب و حق آبه زاینده رود در بستر زاینده رود، آب به پیكر خشكیده این تالاب رسید.

همچنین كشت درختچه تاغ در هشت هزار هكتار از اراضی شرق اصفهان در طی 2 سال یكی دیگر از راهبردهای مسئولان این استان برای مقابله با انتشار ریزگردهای داخلی درنظر گرفته شده است.

2093

سرخط اخبار استان‌ها