۹ تیر ۱۳۹۴، ۸:۳۲
کد خبر: 81664940
T T
۰ نفر
معدن طلاي ساري گوني قروه دو ماه ديگر به بهره برداري مي رسد

سنندج - ايرنا- معدن طلاي ساري گوني قروه در استان كردستان با سرمايه گذاري مشترك دو شركت ايراني و قزاقستاني تا دو ماه آينده به بهره برداري مي رسد.

به گزارش خبرنگار ايرنا جمعي از خبرنگاران رسانه هاي استان كردستان عصر روز يكشنبه از مراحل استخراج اين معدن بازديد كردند و از نزديك در جريان پيشرفت امور قرار گرفتند.
محمد فاضلي نماينده شركت ايراني سهام دار اين معدن در خبرنگاران ميزان پيشرفت فيزيكي اين معدن را 85 درصد ذكر كرد و گفت: اين معدن تا دو ماه آينده به بهره برداري مي رسد.
او اظهار كرد: 70 درصد سهام اين معدن متعلق به شركت قزاقستاني و 30 درصد نيز متعلق به شركت ايراني است.
وي با بيان اينكه امسال به صورت رسمي فعاليت در اين معدن آغاز شده است افزود: طول زمان بهره برداري براساس پروانه صادر شده هفت سال است كه مي شود اين زمان را نيز تمديد كرد.
او با اشاره به اينكه 300 هزار تن ماده معدن تاكنون استخراج شده است، ذخيره اين معدن را 4.5 ميليون تن ذكر كرد و گفت: اين معدن 18 تن ذخيره طلاي قطعي دارد.
به گفته وي تا آخر امسال يك تن طلا در اين معدن توليد مي شود و در سال هاي آينده اين رقم افزايش خواهد يافت.
او ميزان سرمايه گذاري در اين معدن را تاكنون 60 ميليون دلار ذكر كرد و گفت: براي بهره برداري اين طرح 10 تا 15 ميليون دلار ديگر نياز است.
'مارات داردالوف' نماينده شركت قزاقستاني سرمايه گذار در معدن ساري گوني نيز به خبرنگاران گفت: از پيشرفته ترين تجهيزات و امكانات براي استخراج در اين معدن استفاده مي شود.
او گفت: در روند استخراج توجه جدي به محيط زيست داريم و تمام استانداردهاي لازم زيست محيطي را رعايت مي كنيم و به عنوان مثال از آب هاي سطحي و زيرزميني منطقه استفاده نمي كنيم بلكه آب مورد نياز را از تصفيه خانه فاضلاب قروه تامين كرده ايم.
او ميزان اشتغالزايي در اين مدت را 360 نفر اعلام كرد و گفت: 70 درصد اين نفرات مشغول به كار از اهالي بومي چهار روستاي اطراف معدن هستند و مابقي نيروها كه متخصصان هستند را از قروه، همدان، تهران و قزاقستان تامين كرده ايم.
وي به نصب تجهيزات هواشناسي در اين معدن نيز اشاره كرد و گفت: ميزان آلايندگي را در طول روز براساس پايش هايي كه انجام مي دهيم رصد مي كنيم و به حفظ محيط زيست اهميت زيادي مي دهيم.
او به احداث كارخانه سنگ شكن و نيروگاه برق در اين معدن نيز اشاره كرد و گفت: كارخانه سنگ شكن اكنون با توليد روزانه چهار هزار تن مشغول به فعاليت است و نيروگاه نيز به صورت كامل تكميل شده و منتظر تزريق گاز هستيم.
خبرنگاران رسانه هاي استان همچنين در ادامه از معدن مرمر شوراب قروه نيز ديدن كردند.
سرپرست مجتمع معادن قروه در اين بازديد از معدن مرمر باباشوراب به دليل تنوع در رنگ و جنس به عنوان يكي از معادن غني و كم نظير كشور نام برد و گفت: اكنون 6 پيمانكار استخراج دراين مدت را انجام مي دهند.
سيد شهاب گوهري ميزان اشتغالزايي اين معدن را به صورت مستقيم 100 نفر و به صورت غيرمستقيم سه هزار نفر پيش بيني كرد.
او گفت: 70 درصد نيروهاي انساني شاغل در اين معدن از منطقه تامين شده است.
وي ظرفيت سالانه برداشت در اين معدن را 9 هزار تن ذكر كرد و گفت: اين معدن قبل از انقلاب نيز بوده اما استخراج آن به صورت رسمي از هفت سال گذشته آغاز شده است.
او ميزان ذخيره اين معدن را 70 تا 80 هزار تن سنگ مرمر ذكر كرد.
وي وسعت اين معدن را 1500 متر مربع ذكر كرد و آن را متعلق به بنياد شهيد و امور ايثارگران دانست.
گوهري تنها خريدار محصول اين معدن را كشور چين ذكر كرد و گفت: براي فرآوري در معادن منطقه نياز به سرمايه گذاري هاي كلاني است كه تاكنون انجام نشده است.
او با اشاره به اينكه اكنون در زمينه ايجاد صنايع فرآوري اقدامات خوبي در حال انجام است گفت: نياز به رقابت پذيري در اين حوزه است كه بايد با جديت دنبال شود.
وي با اشاره به اينكه چين خريدار اصلي سنگ مرمر است گفت: اين كشور براي تمام سنگ ها برنامه دارد و از همه نوع سنگ ها محصولاتي توليد مي كند.
گوهري سنگ مرمر را سنگي تزئيني دانست و گفت: براي فرآوري اين سنگ نياز به سرمايه گذاري زيادي است.
وي همچنين گفت: در بحث فرآوري با كمك شهرداري در سريش آباد در حال راه اندازي كارگاه مصنوعات سنگي هستيم كه مي تواند به ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي در اين شهر كمك كند.
او آموزش را در حوزه مصنوعات سنگي مهم دانست و افزود: در صورت آموزش افراد علاقه مند، مي توان از اين محل شغل هاي فراواني ايجاد كرد.ك/3
3033/1904
۰ نفر