۸ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۱
کد خبر: 81663805
T T
۰ نفر
قربانيان شيميايي سردشت مورد حمايت هاي قانوني و درماني قرار گيرند

مهاباد ـ ايرنا ـ انجمن دفاع از حقوق مصدومان شيميايي سردشت با صدور پيامي خواستار حمايت هاي قانوني و درماني مسوولان از تمامي قربانيان شيميايي اين شهرستان شد.

به گزارش ايرنا، اين انجمن به مناسبت بيست و هشتمين سالگرد بمباران شيميايي سردشت در پيامي آورده است: با گذشت حدود سه دهه از اين فاجعه، تاكنون تمامي قربانيان شيميايي سردشت مورد حمايت هاي قانوني و درماني قرار نگرفته اند كه شايسته است با حمايت مجلس شوراي اسلامي، دستگاههاي مسوول و اتخاذ تدابير شايسته اقدام هاي عاجل براي بررسي مدارك قربانيان و شناسايي به عنوان جانباز و برخورداري از حقوق قانوني آنها انجام شود.

در بخشي از اين پيام آمده است: 28 سال قبل در عصرگاه روز هفتم تير مردم شهر سردشت و مناطق اطراف با خطرناك ترين جنگ افزار و با سلاح هاي شيميايي مورد حمله قرار گرفتند كه در اثر آن تعداد كثيري از سكنه شهيد و مصدوم شدند.

نقض اصول مخاصمات و مقررات الزام آور حقوق بين الملل آشكارا در جنگ ها مشاهده شده اما در اين روز يك منطقه غير نظامي كه بايد مصون از جنگ و تبعات آن باشد، مورد تهاجم شيميايي قرار گرفت.

اين انجمن در پيام خود ضمن ابراز اميدواري براي خاتمه جنگ و خونريزي در سراسر جهان و زندگي انسانها در جهاني عاري از سلاح هاي شيميايي با امنيت و آسايش آورده است: اما با وجود اين تلاش ها اكنون جنگ هاي بزرگ و خانمان سوز در منطقه جريان دارد و هر روز شاهد قرباني شدن كودكان و زنان هستيم و در حالي كه انتظار مي رود مشاهده وضعيت ناگوار قربانيان جنگ، هدايت گر انسانها براي حذف جنگ از مجموعه رفتارها ي بشري باشد، اما در عمل اين گونه نيست.

در ادامه پيام اين انجمن آمده است: 28 سال قبل مردم يك شهر جان و سلامتي خود را فدا كردند تا بعد از آن روز بشريت مرتكب اين اعمال ضد بشري نشده و نسل هاي آينده براي جهاني زيبا و مملو از صلح و آشتي گام بردارند و اين اميد همواره در دل مصدومان شيميايي سردشت زنده است.

انجمن دفاع از حقوق مصدومان شيميايي سردشت در اين پيام تاكيد كرده است: با توجه به ضرورت اعتلاي صلح و آشتي در جهان، خواستار معرفي شهر سردشت به عنوان شهر صلح در جهان و پايان بخشيدن به جنگ و كشتار و خون ريزي در اقصي نقاط جهان باشيم و بودجه ويژه براي توسعه و آباداني اين شهر، زدودن چهره محروميت و جنگ زده و برخورداري از امكانات درماني اختصاص داده شود.

اعضاي اين انجمن از وزارت امور خارجه درخواست كردند جنايات صورت گرفته عليه مردم سردشت در مراجع قضايي بين المللي و خارجي پيگيري و تعقيب شود تا موجب التيام لطمات روحي و رواني وارده به قربانيان و بازماندگان باشد و وزارت امور خارجه در راستاي اجراي قانون الزام دولت به طرح شكايت مصدومان و جانبازان شيميايي در محاكم بين المللي و دادگاه لاهه اقدام كند.

هفتم تير 1366 رژيم بعثي عراق با استفاده از بمب هاي شيميايي چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران كرد كه در اين حمله ناجوانمردانه 119 نفر از ساكنان غيرنظامي شهر شهيد و بيش از هشت هزار نفر نيز در معرض گازهاي سمي قرار گرفته و دچار مصدوميت شيميايي شدند.

بمباران شيميايي شهر مرزي سردشت فجيع ترين تهاجم شيميايي بود كه آثار و مشكلات بسياري به وجود آورد و اين شهر اولين شهر قرباني جنگ افزارهاي شيميايي در جهان پس از بمباران هسته اي هيروشيما ناميده شد.

شهرستان مرزي سردشت با 111 هزار نفر جمعيت در 250 كيلومتري جنوب اروميه مركز استان آذربايجان غربي و هم مرز با كشور عراق واقع شده است.

2077/3020/6185/1905
۰ نفر