مديركل سازمان منع سلاح هاي شيميايي با بازماندگان بمباران شيميايي سردشت ابراز همدردي كرد

مهاباد ـ ايرنا ـ همزمان با بيست و هشتمين سالگرد حمله شيميايي رژيم بعث عراق به شهر سردشت ، مديركل سازمان بين المللي منع سلاح هاي شيميايي با صدور پيامي با مردم ، بازماندگان و قربانيان سلاح هاي شيميايي در اين شهر ابراز همدردي كرد.

احمد اوزومجو در پيامي با قربانيان سلاح هاي شيميايي سردشت ابراز همدردي عميق كرده و به موفقيت هاي اين سازمان در راستاي دستيابي به جهاني عاري از سلاح هاي شيميايي اشاره كرده است.

اوزومجو در اين پيام خود كه نسخه اي از آن به دفتر خبرگزاري ايرنا در مهاباد ارسال شده بيان داشته است: 28 سال پيش در چنين روزي ، سلاح هاي شيميايي عليه مردم سردشت استفاده شد و سالروز اين فاجعه از آنجا كه يادآور تاثير وحشتناك سلاح هاي شيميايي است ، براي سردشت و تمامي جامعه بين الملل مهم محسوب مي شود.

وي اضافه كرد: به نمايندگي از سازمان منع سلاح هاي شيميايي همدردي عميق خود را به مقامات و مردم سردشت ابلاغ مي نمايم.

وي در ادامه پيام خود آورده است: امروز ما ياد و خاطره كساني را كه جان خود را در اين حادثه از دست دادند ، گرامي مي داريم.

در بخشي از پيام اين مقام بين المللي آمده است: گراميداشت اين روز تاكيدي بر عزم جمعي ما در تلاش خستگي ناپذير در مقابله با بلاي سلاح هاي شيميايي و حمايت از نسل هاي آينده در برابر آن است.

اورومجو همچنين در پيام خود آورده است: ماموريت ما انهدام سلاح هاي شيميايي ، تضمين عدم تكرار مجدد آن ، گراميداشت خاطره تمامي قربانيان سردشت به نحو احسن و همه قربانيان در ساير نقاط و طول تاريخ است.

اوزومجو در پيام خود يادآور شده است: به منظور اعلام مجدد پايبندي و تعهد نسبت به اين ماموريت كشورهاي عضو كنوانسيون سلاح هاي شيميايي در آوريل سال جاري و در يكصدمين سالروز كاربرد سلاح هاي شيميايي در سطح گسترده ، در نزديكي شهر ايپر بلژيك كه طي جنگ جهاني اول قرباني سلاح شيميايي شد ، اعلاميه تاريخي ايپر را صادر كرد.

وي همچنين در اين پيام آورده است: ما اكنون در آستانه يك موفقيت تاريخي بزرگ هستيم و در دهه آتي شاهد انهدام كامل تمامي ذخاير سلاح هاي شيميايي اعلام شده در تمامي جهان خواهيم بود چرا كه 190 كشور هم اكنون به كنوانسيون منع سلاح هاي شيميايي پيوسته اند و پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي در ايجاد يك هنجار واقعي جهاني داشته ايم.

مديركل سازمان منع سلاح هاي شيميايي در پايان پيام خود تصريح كرده است: مسووليت جمعي ما به عنوان نمايندگان دولت ها و نيز افراد حقيقي براي حفظ اين دستاورد به قوت خود باقي است و فاجعه سردشت بايد يادآور ضرورت دستيابي به آينده اي عاري از تهديد جنگ شيميايي باشد.

به گزارش ايرنا ، در هفتم تير 1366 رژيم بعثي عراق با استفاده از بمب هاي شيميايي چهار نقطه پرازدحام شهر مرزي سردشت را بمباران كرد كه در اين حمله ناجوانمردانه 119 نفر از ساكنان غيرنظامي شهر شهيد و بيش از هشت هزار نفر نيز در معرض گازهاي سمي قرار گرفته و دچار مصدوميت شيميايي شدند.

بمباران شيميايي شهر مرزي سردشت فجيع ترين تهاجم شيميايي بود كه آثار و مشكلات منفي بسياري به وجود آورد و اين شهر اولين شهر قرباني جنگ افزارهاي شيميايي در جهان پس از بمباران هسته اي هيروشيما ناميده شد.

شهرستان مرزي سردشت با 111 هزار نفر جمعيت در 250 كيلومتري جنوب اروميه مركز استان آذربايجان غربي و هم مرز با كشور عراق واقع شده است.ك2

3020/1905