۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۲۹
کد خبر: 81661244
T T
۰ نفر
پیام تسلیت وزیر علوم به مناسبت درگذشت زنده یاد شهریار عدل

تهران-ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور پیامی درگذشت شهریار عدل ایران شناس و متخصص تاریخ، باستان شناسی و تاریخ هنر دوران اسلامی ایران را به خانواده آن مرحوم تسلیت گفت.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا، در پیام محمد فرهادی آمده است: با نهایت تاسف و تالم، درگذشت دانشمند فرهیخته مرحوم پروفسور شهریار عدل موجب تاثر اینجانب شد.

این پیام می افزاید: ضمن عرض تسلیت، مراتب عمیق تأسف خود را از فقدان این دانشمند برجسته به اصحاب فرهنگ و پژوهش كشور، جامعه میراث فرهنگی و باستان شناسی ایران، جامعه بین المللی ایران شناسان و دوستان و دوستداران ایشان در ایران و سراسر جهان ابراز می دارم.

وزیر علوم همچنین آورده است: امیدوارم پژوهشگران به ویژه جوانان این مرز و بوم با شناخت ابعاد گوناگون شخصیت آن عالم گرانقدر، راه او را در شناخت و صیانت از فرهنگ و میراث تمدنی این سرزمین ادامه دهند.

پروفسور شهریار عدل صبح یكشنبه 31 خرداد به دلیل ایست قلبی در شهر پاریس درگذشت.

شهریار عدل در سال 1322 در تهران به دنیا آمد و در سال 1338 برای ادامه تحصیل به پاریس رفت. او تحصیلات دانشگاهی خود را در مدرسه عالی علوم تاریخی در سوربن و همچنین در رشته تاریخ عمومی هنر، باستان ‌شناسی مشرق ‌زمین و تاریخ هنرهای دوره اسلامی در مدرسه موزه لوور به پایان رساند.

عدل در سال 1976 به عضویت مركز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه (CNRS) بزرگترین سازمان علمی - پژوهشی فرانسه درآمد. وی همچنین ریاست كمیته بین‌المللی تدوین تاریخ آسیای میانه در یونسكو را برعهده داشت.

وی نقش عمده‌ ای در ثبت جهانی تخت جمشید، چغازنبیل و میدان نقش جهان اصفهان در فهرست میراث جهانی یونسكو داشت و در تاریخ 13 مهر 1388 مدیر كل یونسكو مدال فرهنگ جهانی یونسكو موسوم به پنج قاره را به او اهدا كرد.

پیكر پرفسور عدل فردا (یكشنبه) از مقابل موزه ملی واقع در ابتدای خیابان سی تیر تشییع می شود و پس از آن برای تدفین به قطعه نام آوران بهشت زهرا (س) منتقل می شود.

فراهنگ**7537**1027

سرخط اخبار فرهنگ