۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۱
کد خبر: 81661047
T T
۰ نفر
خراسان رضوی برای حفظ اشتغال نیازمند صنایع بزرگ است

مشهد - ایرنا - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: این استان برای توسعه و حفظ اشتغال نیازمند صنایع بزرگ به ویژه صنایع پتروشیمی است.

راضیه علیرضایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این زمینه از وزارت صنعت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) انتظار می رود كه به فعالیت صنعت پتروشیمی در خراسان رضوی توجه ویژه داشته باشند.

وی گفت: تنها واحد فعال حوزه پتروشیمی در خراسان رضوی صنعت پتروشیمی فریمان است كه از سال 1376 با سرمایه گذاری 500 میلیارد ریالی بخش خصوصی به منظور تامین نیازهای داخلی در زمینه تولید تركیبات آلی با استفاده از بازیافت پسماندهای صنایع نفت راه اندازی شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: حدود 90 درصد صنعت این استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی فعال شده و جزو صنایع كوچك است كه آسیب پذیر می باشند لذا خراسان رضوی در حوزه صنایع بزرگ دولتی با استانهای دیگر فاصله زیادی دارد.

وی ادامه داد: تاكنون بیش از 100 هزار میلیارد ریال در بخش صنعت خراسان رضوی سرمایه گذاری شده كه اشتغالزایی 184 هزار نفر را به صورت مستقیم در پی داشته است.

علیرضایی با اشاره به صدور 9 هزار و 760 میلیارد ریال پروانه صنعتی در خراسان رضوی از ابتدای امسال تاكنون گفت: هم اینك 378 پروژه صنعتی با پیشرفت بالای 60 درصد در استان در دست اجرا است كه تكمیل اجرای آنها نیازمند تسهیلات است.

وی افزود: امروز اعتبارات مربوط به صندوق توسعه ملی برای جذب تسهیلات را استانهایی بهتر جذب می كنند كه مدیران بانكهای آن استانها برای جذب اعتبارات تلاش بیشتری نمایند لذا اینكه از سرمایه گذار انتظار داشته باشیم وی بوروكراسی صندوق را بشكند واقعا دشوار است.

شش هزار واحد صنعتی با سرمایه گذاری بیش از 100 هزار میلیارد ریال در خراسان رضوی فعالیت دارند.

صنایع پتروشیمی بخشی از صنایع شیمیایی است كه فراورده‌های شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت یا گاز طبیعی تولید می‌ كند.

محصولات عمده‌ ای كه توسط واحدهای صنایع پتروشیمی ایران تولید می ‌شوند عمدتا شامل كودهای شیمیایی، اوره، فسفات دی ‌آمونیم، كودهای مخلوط نیترات آمونیم، مواد اولیه پلاستیك، پی.وی.سی و دی.او. پی، مواد شیمیایی نظیر اسید سولفوریك، اسید كلریدریك، آمونیاك، گوگرد و دوده است.

7489/1858

سرخط اخبار استان‌ها