۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۵
کد خبر: 81655241
T T
۰ نفر

ثبت سه اثر تاريخي استان يزد در فهرست آثار ملي

۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۵
کد خبر: 81655241
ثبت سه اثر تاريخي استان يزد در فهرست آثار ملي

يزد- ايرنا - سرپرست معاونت ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي يزد از ثبت سه اثر تاريخي اين استان در فهرست اثار ملي خبر داد.

محسن ذاكري روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا اين اثار را خانه تاريخي و قاجاري برومند، زيارتگاه قاجاري پيرمراد خرمشاه در شهر يزد و خانه تاريخي و قاجاري سيدجواد طباطبايي اعلام كرد.

وي درباره خانه تاريخي و قاجاري برومند يزد با اشاره به اينكه اين خانه در بخش مركزي يزد واقع شده افزود: اين بناي تاريخي در ارديبهشت ماه سال جاري به شماره 31241 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

وي درباره وجه تسميه خانه برومند اظهار داشت: باتوجه به نوع معماري قدمت آن مربوط به دوره قاجار بوده و وجه تسميه آن متاثر از نام خانوادگي مالكين فعلي است.

سرپرست معاونت ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي استان يزد اضافه كرد: اين بنا در حقيقت جزئي از يك مجموعه مسكوني بوده و طي دهه هاي اخير از مجموعه تفكيك و مستقل شده است؛ ورودي اصلي بنا كه در دوره پهلوي با دخل و تصرف در فضاهاي غيرمسكوني طراحي شده در ضلع جنوبي قرار دارد.

اين مسوول قرار گرفتن بنا در حريم باغ دولت آباد به عنوان يكي از آثار ثبت شده در فهرست آثار جهاني را از ويژگي هاي شاخص خانه برومند عنوان كرد .

وي درباره زيارتگاه قاجاري پيرمراد خرمشاه واقع در محله تاريخي خرمشاه يزد گفت: كلمه پير در فرهنگ لغت زرتشتيان مفهوم بزرگ دارد و مراد نيز به معني خواسته و به طور كلي پيرمراد به محلي اطلاق مي شود كه محل گرفتن حاجت است و به اصطلاح، محلي كه حاجت را برآورده مي سازد.

ذاكري افزود: از نظر ساختار معماري قدمت بنا به دوره قاجار و پهلوي مي رسد كه در گذشته كاربري مذهبي داشته و درحال حاضر نيز كاربري خويش را حفظ نموده است .

به گفته وي اين بنا كه يكي از اماكن مذهبي زرتشتيان شهر يزد به شمار مي آيد به صورت تك بنايي در تقاطع چهار معبر در محله خرمشاه قرار گرفته است. پلان بنا چند ضلعي و نامنظم است و داراي دو بخش انباري و فضاي اصلي است.

سرپرست معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي يزد تصريح كرد: اين بناي تاريخي در ارديبهشت ماه سال جاري به شماره 31243 به ثبت رسيده است.

وي درباره اثر تاريخي ميبد نيز گفت: خانه تاريخي و قاجاري سيدجواد طباطبايي در محله بفروئيه شهرستان ميبد قرار دارد.

به گفته ذاكري اين اثر تاريخي در ارديبهشت ماه سال جاري به شماره 31249 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

وي با اشاره به اينكه سبك معماري اين بنا متعلق به دوران متاخر اسلامي (قاجار) بوده و وجه تسميه آن متاثر از نام مالك است ادامه داد: بنا دريك پلان چهار ضلعي و به صورت حياط مركزي طراحي و ساخته شده و در زمينه معماري نسبت به ساير ابنيه هاي هم عصر خود در شهر از ويژگي هاي شاخص اين بناي تاريخي است.

وي يادآور شد: با توجه به اينكه بافت تاريخي ميبد با شماره 31490 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده و اين بنا داخل بافت ثبتي قرار دارد حريم بنا از حريم بافت ثبتي آن تبعيت مي كند.

استان يزد يكهزار و 600 اثر تاريخي ثبت شده غير منقول و 600 بناي تاريخي ثبت شده ملي دارد كه ميزبان گردشگران داخلي و خارجي است.

استان يزد 2270 هكتار بافت تاريخي دارد كه شهر يزد به عنوان نخستين شهر خشت خام و دومين شهر تاريخي جهان داراي بافت تاريخي به مساحت عرصه 743 هكتار و مساحت حريم پنج هزار هكتار در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.ك/3

1968/ 6197

سرخط اخبار استان‌ها