۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۲۴
کد خبر: 81653005
T T
۰ نفر
پژوهشگاه هوافضا به جايگاه قانوني خود بازگشته است

تهران- ايرنا- رييس پژوهشگاه هوافضاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: با توجه به مصوبه شوراي گسترش وزارت علوم در خردادماه امسال و با ارتقاي رسمي پژوهشكده سامانه‌هاي فضانوردي به پژوهشگاه هوافضا، اين پژوهشگاه به جايگاه قانوني خود بازگشته است.

به گزارش گروه علمي ايرنا از پژوهشگاه هوافضا، دكتر فتح‌اله امي به اعلام موافقت قطعي شوراي گسترش آموزش عالي با احياي مجدد پژوهشگاه هوافضا در نهم خردادماه جاري اشاره كرد و گفت: با توجه به مصوبه شوراي عالي اداري، پژوهشكده سامانه‌هاي فضانوردي (پژوهشگاه هوافضاي سابق) در بهمن ماه سال 1393، از پژوهشگاه فضايي ايران منتزع و به وزارت علوم انتقال يافت و در پي آن شوراي گسترش آموزش عالي در سيزدهم ارديبهشت ماه امسال با احياي پژوهشگاه هوافضا موافقت قطعي كرد.

به گفته وي، در اين مصوبه با ايجاد پژوهشكده‌هاي علوم و فناوري هوايي، مديريت حقوق و استانداردهاي هوافضايي، گروه پژوهشي فيزيولوژي هوافضايي و كانون آينده‌انديشي و مديريت راهبردي هوافضا ذيل مجموعه پژوهشگاه هوافضا موافقت قطعي شده است.

امي يادآور شد: اين مجموعه از سال 1379 به عنوان پژوهشكده فعاليت خود را آغاز و در سال 1383 با تبديل شدن به پژوهشگاه هوافضا ارتقاي رتبه يافت اما در يك اقدام غيرقانوني در دولت قبل و طي يك مصوبه رتبه آن بار ديگر پايين آمد و تبديل به پژوهشكده سامانه‌هاي فضانوردي شد.

وي در مورد علت تنزل رتبه پژوهشكاه هوافضا در دوره قبل گفت: طبق مصوبه‌اي كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي وجود دارد، هرگونه ايجاد دانشگاه و پژوهشگاه در شهر تهران غيرقانوني است اما دولت قبل براي ايجاد يك پايگاه در مجموعه نهاد رياست‌جمهوري تصميم به تاسيس پژوهشگاه فضايي ايران گرفت و براي تامين بودجه آن پيشنهاد تنزل رتبه پژوهشگاه هوافضا و ايجاد پژوهشگاه فضايي ارايه شد.

رييس پژوهشگاه هوافضا، احياي مجدد اين مجموعه پژوهشي را خبر بسيار خوبي براي جامعه هوافضايي ايران خواند و ابراز اميدواري كرد با برطرف شدن بلاتكليفي وضعيت مالي پژوهشگاه، روند فعاليت هاي آن شتاب بيشتري گيرد.



** فعاليت هاي جديد پژوهشگاه هوافضا

امي از آمادگي پژوهشگاه هوافضا براي آزمايش زيرمداري ماهواره‌هاي ايراني با كاوشگرهاي جديد تير و مهر خبر داد و گفت: با توجه به اينكه راكت‌هاي كاوش فضايي كاربردهاي زيادي دارند، بنا داريم پروژه‌هاي پژوهشگاه هوافضا را با اهداف كاربردي پيگيري كنيم و از كاوشگرهاي مهر و تير نيز براي همين منظور استفاده خواهيم كرد.

وي ادامه داد: پژوهشگاه هوافضا كاوشگرهاي مهر و تير را براي انجام آزمايش‌هاي زيرمداري ماهواره‌هاي كشور پيش از پرتاب درنظرگرفته است و در صورتي كه كارفرما داشته باشيم مي‌توانيم از آنها در اين پروژه‌هاي مفيد و كاربردي بهره ببريم.

رييس پژوهشگاه هوافضا خاطرنشان كرد: علاوه بر كاربردهاي زيستي مانند پرتاب موجود زنده، از كاوشگرها در زمينه هواشناسي و مطالعات اتمسفري و آزمايش سيستم‌ها، زيرسيستم‌ها و فناوري‌هاي فضايي در زيرمدار و پيش از پرتاب استفاده مي‌شود.

امي به تاثير آزمايش‌هاي زيرمداري در كاهش هزينه خطر پرتاب ماهواره‌ها اشاره كرد و افزود: هزينه پرتاب هر ماهواره در كشور حدود 10 ميليارد تومان است درحالي كه ما با حدود يك ميليارد تومان مي‌توانيم آزمايش‌هاي زيرمداري را انجام دهيم.

رييس پژوهشگاه هوافضا همچنين از امضاي تفاهم‌نامه همكاري اين پژوهشگاه با اتحاديه صنايع هوايي و فضايي ايران خبر داد و گفت: اين تفاهم‌نامه سه جانبه به منظور ايجاد فن‌بازار با حضور موثر بخش خصوصي هوافضاي كشور و ميان پژوهشگاه هوافضا، دانشگاه تربيت مدرس و اتحاديه صنايع هوايي و فضايي ايران به امضا رسيده است و امضاي تفاهم نامه همكاري با چند دانشگاه معتبر ديگر و همكاري در پروژه‌هاي بين‌المللي نيز در دستوركار پژوهشگاه قرار دارد.

علمي(1)**1055**1834
۰ نفر