۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۰۴
کد خبر: 81648543
T T
۰ نفر
آیت الله هاشمی رفسنجانی: تحریم در حال پوساندن استخوان طبقه مزد بگیر است

تهران- ایرنا - رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هرچند كه تحریم در زندگی عده ای اثر ندارد ولی استخوان طبقه مزد بگیر كشور را كه اكثریت هستند، می پوساند. زندگی برای آنها سخت شده چاره ای هم ندارند باید صبر كنند.

آیت الله اكبر هاشمی رفسنجانی با اشاره به سخنان روحانی مبنی بر اینكه گفته اند عده ای از جیب مردم خبر نداشته اند والا هر چیزی نمی گفتند ، گفت: عده ای تحریم در زندگی شان اثر ندارد؛ خب اما در كارهایشان اثر می گذارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، هاشمی رفسنجانی روز سه شنبه در مركز دایره المعارف اسلامی و در مراسم رونمایی مجموعه تاریخ جامع ایران از برخی اظهارنظر ها درباره بی تاثیر بودن تحریم ها انتقاد كرد و گفت: اینها حرف های عده ای است كه در سراسر كشور تریبون دارند.

** نباید از مذاكره بترسیم

هاشمی رفسنجانی تصریح كرد: در حال حاضر چطور آقایانی پیدا می شوند كه تعامل با دنیا را ذلت حساب می كنند؟ چه ذلتی؟ هر جایی علم و فن نیاز بود باید به دنبال آن رفت؛ هر جا لازم بود باید آموزش دهیم و ارتباط برقرار كنیم.

وی اضافه كرد: متاسفانه آن تمدنی كه امام (ره) می خواستند با این انقلاب ایجاد كنند الان دچار انحرافی شده كه ما باید به نحوی البته نه با دعوا و خشونت بلكه با استدلال و حرف آن را درست كنیم تا این فضا را در ایران به وجود آوریم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح كرد: ایران ما از هیچ حرف، مشاجره و مذاكره ای نباید بترسد؛‌ ما حرف حسابی و منطق داریم . باید پشت حرف مان بایستیم اگر هم ناحق می گوییم از كسی كه مذاكره كرده بپرسیم آیا حرف ما ناحق است؟ آن وقت راهمان را عوض كنیم.

هاشمی رفسنجانی افزود: این حالاتی كه انسداد درست می كنند شبیه انسداد اجتهادی است كه اهل سنت برای خود درست كرده اند و اخیرا پشیمان شده اند . این متناسب با مكتب اهل بیت (ع) نیست .ما باید راه ها را باز كنیم.

وی ادامه داد: پیامبر (ص) می فرمایند اگر یكی از مشركین خواست بیاید كلام خدا را بشنود اجازه دهید بعد او را به جایی كه می خواهد برود برسانید. مذاكره اینگونه است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارداشت: در زمان جاهلیت پیامبرش می فرماید اگر علم در ثریا باشد فارس ها آن را بیرون می كشند اما برخی باز حرف های عجیبی می زنند كه ما خودمان هستیم و تحریم ها به نفع ما است. تحریم ها پدر مردم را درآورده چطور به نفع ما است؟

هاشمی رفسنجانی به صحبت های رییس جمهوری اشاره كرد و گفت: دكتر روحانی تعبیری كرده اند كه شما اگر از جیب مردم خبر داشتید هر چیزی نمی گفتید.

وی اضافه كرد: عده ای تحریم و غیرتحریم در زندگی شان اثر ندارد خب در كارهایشان اثر می گذارد؛ اما تحریم استخوان طبقه مزد بگیر كشور را كه اكثریت كشور هستند می پوساند و زندگی ها سخت شده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح كرد: به علاوه شاهدیم خیلی كارهای مهم ما خوابیده است. در برنامه های مصوب، طرح های بسیار بزرگی داریم كه ناقص مانده است. دلیل شرعی ندارد كه نتوانیم صحبت كنیم؛ این حرف های ملت ایران نیست .حرف های عده معدودی است كه متاسفانه در سراسر كشور تریبون و قدرت پشت سرشان است.

هاشمی رفسنجانی تاكید كرد: این عده معدود زور و تریبون دارند و حرف هایی هم می زنند اما انسان های فرهیخته و دانشمند مقداری ملاحظه می كنند و محافظه كاری دارند.

وی در این مراسم همچنین به بیان پیشرفت های علمی دانشمندان ایران اسلامی از ابتدای اسلام و پس از آن پرداخت و گفت: فارغ التحصیلانی داریم كه صد ها هزار نفرشان منشا كارهای بزرگی هستند و قابل احترام می باشند كه آثار زیادی نیز دارند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در حال حاضر در بسیاری از رشته های تحصیلی پیشرفت را شاهد هستیم و كنكور از برخی رشته ها برداشته شده است. دانشمندان و سرمایه های بزرگی داریم و باید از اینان درست استفاده كنیم. لازم است آن روح ترقی و تمدن به همراه رسیدن به خدا را پیدا كنیم و انسان متفكر و عاقل در این راه حركت كند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینكه باید دست از شعارهای كم محتوا برداریم گفت: این حرف هایی كه جلوی پیشرفت و ترقی را می گیرد نباید زده شود؛ زمان پیغمبر هم ایشان بر فارس ها اهتمام و تاكید داشتند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به تعامل ایران و اسلام اشاره كرد و گفت: راجع به این موضوع شهید مطهری كتاب نگارش كرده اند اما برخی افراد در همان دوران هم می گفتند كه تعریف كردن از ایران با وجود اشكالاتی كه مستبدان داشته اند درست نیست.

هاشمی رفسنجانی در ادامه یكی از پیشرفت های ایران را دانشگاه جندی شاپور دانست و گفت: این دانشگاه دنیا را در همان دورانی كه استبداد نیز وجود داشت متحول كرد و بسیاری از دانشمندان در همان ایام به ایران آمدند و این راهی بود كه اسلام و ایران با هم طی كردند.

وی به تاریخ جامعی كه در اختیار داریم اشاره كرد و افزود: البته برخی خطاها در این رابطه وجود دارد و باید تاریخ مان را نقادی كنیم .

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام یكی از بخش های مهم تاریخ را جندی شاپور معرفی كرد و گفت: جندی شاپور كمتر در جامعه ما شناخته شده اما یك واقعیت است و باید به آن اهتمام كرد.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با بین اینكه باید به نقاط مشترك و قابل قبول با دنیا برسیم، گفت: باید تفاهم و تعامل كنیم و با عقل جمعی به استفاده از دانشگاههای مهم دنیا پرداخت.

وی یادآور شد: متاسفانه كاررا به جایی رسانده اند كه در برخی رشته های بزرگ دانشجوی ایرانی را نمی پذیرند و این ظلم بزرگ به جامعه است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: انشالله رهبری ها و همت مسوولان كشور این باشد كه راه را برای تعامل عقل و شرع بازكنیم.

هاشمی رفسنجانی تاكید كرد: خشكی و افراطی گری هیچ گاه جواب نداده و اكنون بیشتر جواب نمی دهد.

وی با یادآوری وضعیتی كه خوارج به آن دچار شدند، گفت: خوارج خشكی كردند و در تاریخ ارزش و اعتباری ندارند و افراطی ها نیز چند سال دیگر اینگونه خواهند شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اسلام این رفتارها را نمی خواهد چرا كه اسلام مجموعه ای از دانش، عرفان و مسائل بسیار اساسی است.

هاشمی در ادامه به حضورش در مراسم رونمایی مجموعه بیست جلدی تاریخ جامع ایران اشاره كرد و گفت: كار انجام گرفته كه در طی مدت چند سال به نگارش درآمده حائز اهمیت است و شاهد حضور یك اثر ارزشمند برای تاریخ كشورمان هستیم.

وی همچنین با یادآوری مقطع تاریخی پذیرش اسلام در ایران، گفت: پیش از ظهور اسلام نیز جندی شاپور در ایران فعالیت می كرد؛ مسلمانان و پیامبر(ص) از این مركز علمی در ایران مطلع بودند و این قابل توجه است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به فعالیت‌های علمی جندی شاپور قبل و بعد از اسلام اشاره كرد و افزود: در جندی شاپور دانشمندان مختلفی از كشورهای گوناگون مشغول فعالیت بودند؛ البته پس از اسلام دانشمندان نیز همچنان در این مركز فعالیت می كردند.

هاشمی همچنین با بیان تاكیدات پیامبر اسلام (ص) در مورد توجه به علم، گفت: تمدن بزرگ اسلامی در سایه توجه به عقل و رسالت پیامبر (ص) به وجود آمد؛ قرآن راه كسب علم را به مسلمانان آموزش داد و به عقل هم به اندازه شرع اهمیت داد.

وی اضافه كرد: اجتهاد هم در دین آمد و قرار شد دانشمندان با صلاحیت از طریق دستاوردهای عقلانی جامعه را متناسب با شرایط روز اداره كنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینكه حضرت امام خمینی (ره) هم به مساله اجتهاد متناسب با زمان و مكان اهمیت می دادند، گفت: اما این پیام دچار غفلت شده است؛ ما صدها موضوع در فقه حكومتی داریم كه در هیچ یك از كتاب‌های فقهی نیامده است .

هاشمی رفسنجانی تصریح كرد: اكنون نیز مسائل علمی مختلفی مطرح می شود كه همه آنها حكم و مسائل حقوقی دارند و باید به وسیله‌ی اجتهاد آن ها را حل كرد و اجتهاد هم بدون تعقل نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به برخی آیات و روایات به تعقل پرداخت و گفت: ما اگر تعقل نداشته باشیم باید مقلد باشیم، اما با عقل می‌توانیم به همه جا برویم.

هاشمی رفسنجانی افزود: از زمانی كه مسلمانان راه توجه به عقل را كنار گذاشتند به تدریج دچار تنزل شدند وغرب از ابزار و دستاوردهای مسلمانان استفاده كرد و اكنون از ما فاصله‌ی زیادی گرفته است.

وی اضافه كرد: شاهد بوده ایم امروز در ایران دانش سر برآورده است و ما بسیاری فارغ‌التحصیل داریم كه تعدادی از آنها چهره‌های بزرگ در دنیا هستند و در داخل كشور هم دانشمندان زیادی داریم و اینها حائز اهمیت است.

سیام**7261**7537**ل.الف.ی**1553
۰ نفر