۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۴۷
کد خبر: 81638551
T T
۰ نفر
موضوع دریاچه ارومیه نباید سیاسی شود

ارومیه - ایرنا - استاندار آذربایجان غربی گفت: برای حل موضوع دریاچه ارومیه نباید مسائل سیاسی را دخالت دهیم بلكه برای حل این مشكل كه یك موضوع اجتماعی و فرهنگی است باید در مصرف آب صرفه جویی را مدنظر داشته باشیم.

قربانعلی سعادت روز دوشنبه در چهارمین نشست فرهنگی اجتماعی طرح احیای دریاچه ارومیه كه در مجتمع فرهنگی و هنری سلماس برگزار شد، توسعه بی رویه كشاورزی سنتی و عدم مدیریت صحیح منابع آبی را از جمله عوامل بحران دریاچه ارومیه ذكر كرد و افزود: كم آبی یكی از بحران های اساسی در سطح كشور است و در استان آذربایجان غربی به علت اینكه منابع آبی حوضه آبریز دریاچه به درستی مدیریت نشده است امروز شاهد خشكی دریاچه هستیم.

وی گفت: نزدیك به یك هزار و 30 كیلومتر از دریاچه ارومیه در منطقه جنوب استان قابل احیا نبوده چرا كه در این مناطق رسوبات بیشتری جمع شده است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به برگزاری نشست‌های فرهنگی و اجتماعی طرح احیای دریاچه ارومیه در شهرستان های مختلف استان ، افزود: برگزاری نشست فرهنگی و اجتماعی دریاچه ارومیه در شهرستانهای مهاباد، نقده، بوكان و امروز نیز در سلماس، نشانگر جدیت مسئولان استانی و تلاش آنها برای حل ریشه ای مساله دریاچه ارومیه است و امیدواریم با مشاركت مردم بویژه كشاورزان، بتوانیم دریاچه ارومیه را به شرایط پرآبی خود بازگردانیم.

سعادت به توجه ویژه رئیس جمهوری و دولت تدبیر و امید به بحث احیای دریاچه ارومیه نیز اشاره كرد و گفت: رییس محترم جمهوری و دولت تدبیر و امید، احیای دریاچه ارومیه را یك اولویت می داند و این امر را از نخستین روزهای آغاز به كار خود نشان داده است به طوری كه دكتر روحانی، در اولین جلسه هیئت دولت، دستور تشكیل ستاد احیای دریاچه ارومیه را صادر كرد و احیای این دریاچه جزو اولین مصوبه های دولت تدبیر و امید بود؛ همه اینها نشان از عزم راسخ دولت یازدهم بر نجات این دریاچه دارد.

** دریاچه ارومیه در كمتر از 10 سال به تراز اكولوژیك خود بازمی گردد

دبیر ستاد ملی دریاچه ارومیه و مجری طرح ملی احیاء این دریاچه ارومیه هم در این همایش گفت: برخلاف آنچه كه پیش از این تصور می شد با نتایج به دست آمده از مطالعات كارشناسان و صاحبنظران در كمیته فنی و تخصصی ستاد با اجرایی شدن این طرح ها دریاچه ارومیه در كمتر از 10 سال به حد تراز اكولوژیك خود باز می گردد.

عیسی كلانتری افزود: بر اساس مصوبه دولت و به منظور حفظ سفره های زیرزمینی آب 40 درصد از میزان برداشت ها صرفه جویی شود و این وظیفه ما مسئولان است كه در شرایط كاهش مصرف آب با بكارگیری تكنولوژی های پیشرفته، سرمایه گذاری و اصلاح در روش ها شرایط افزایش میزان تولید در بخش كشاورزی را فراهم سازیم.

وی ادامه داد: تا زمان اتمام طرح های عمرانی نجات دریاچه ارومیه حفظ سطح آبی موجود در دریاچه و جلوگیری از خشكی آن اولویت نخست این ستاد بوده و برای این منظور نیز تدابیر ویژه ای پیش بینی شده است.

معاون علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه و معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف نیز دراین همایش گفت: از مجموع 620 نفر افراد دعوت شده به كارگروه های مختلف احیاء دریاچه ارومیه 550 نفر را كارشناسان داخلی و 70 نفر را نیز كارشناسان و صاحبنظران خارجی تشكیل می دهند.

مسعود تجریشی افزود:سه عامل آب، امنیت غذایی و تغییر اقلیم از چالش های اساسی در دنیا و كشورمی باشد كه باید برای مقابله با آنها برنامه ریزی خاصی صورت گیرد.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز در این همایش گفت: دشت سلماس بیشترین فرونشست در بین دشتهای استان را با 10 سانتیمتر سالانه داشته كه همین امر توجه مسئولان را بیشتر می طلبد.

هادی بهادری با بیان اینكه در مصرف آب در استان باید تا 40 درصد صرفه جویی كنیم گفت: بر اساس بررسی های انجام شده 50 درصد از علل خشك شدن دریاچه ارومیه عامل انسانی می باشد.

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی افزود: ما می توانیم با فرهنگ سازی، همدلی، همزبانی و ایجاد گفتمان مشترك با عموم مردم و نیز آموزش به آنها از مصرف بی رویه آب جلوگیری كنیم كه این امر به احیای دریاچه ارومیه كمك های شایانی می كند.

مسعود حاجی علیلو فرماندار سلماس نیز در این همایش از اقدامات دولت تدبیر و امید در بحث احیای دریاچه ارومیه قدردانی كرد.

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران و بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار گرفته و بزرگترین دریاچه داخلی كشور است كه در سالهای اخیر سالانه حدود 40 سانتیمتر از سطح آن كاسته شده به طوری كه در حال حاضر تراز آبی آن حدود سه و نیم متر پایین تر از تراز اكولوژیك است.

این دریاچه در خطر خشك شدن كامل قرار دارد و در طی 17 سال گذشته شش متر كاهش سطح داشته و تا تیر ماه سال 1392 بیش از 75 درصد از آب آن خشك شده بود.

آب این دریاچه بسیار شور بوده و عمدتا از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.

چند سالی است به علت خشكسالی و مدیریت نادرست منابع آب این حوضه آبی به خشكی مواجه شده و اكنون بیش از 95 درصد آب خود را از دست داده است.

با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید به دستور رییس جمهوری ستاد احیای دریاچه ارومیه زیر نظر معاون اول رییس جمهوری تشكیل شده است.

تراز اكولوژیك دریاچه ارومیه 1274.1 متر است.

تراز فعلی آب دریاچه ارومیه حدود 1270.65 متر است.

7127/6008/1352
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد