۳ خرداد ۱۳۹۴، ۸:۰۸
کد خبر: 81619516
T T
۰ نفر

فصل گرما را با مدیریت مصرف آب و برق سپری كنیم

۳ خرداد ۱۳۹۴، ۸:۰۸
کد خبر: 81619516
فصل گرما را با مدیریت مصرف آب و برق سپری كنیم

تهران - ایرنا - با آغاز فصل گرما و فرا رسیدن فصل تابستان، تداوم تبخیر ذخائر منابع آبی بخصوص سدها و در نتیجه افزایش دما و همچنین تشدید بهره گیری از سیستم های سرمایشی و تجهیزات خنك كننده، مدیریت مصرف آب و برق در تمام نقاط كشور ضروری است.

به گزارش ایرنا، گرچه بهره مندی از منابع موجود امری طبیعی است ولی باید به خاطر داشته باشیم كه افزایش خشكسالی ها و میزان مصرف و كاهش بارندگی ها شرایط حساسی را برای منابع آبی كشور پدید آورده كه توجه به رعایت مصرف را ضروری می سازد.

با توجه به آمارهای اعلامی و الطاف الهی و بارندگی های سال جاری، شرایط نامناسب آبی بسیاری از استان های كشور از شرایط بحرانی و خطر عبور كرده ولی همچنان در نقطه حساس قرار دارد.

براساس آمارهای اعلامی حجم آب موجود در مخازن سدهای كشور در پایان هفته سوم اردیبهشت‌ماه جاری، 26 میلیارد و 650 میلیون مترمكعب به ثبت رسیده كه این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، معادل 4.3 درصد كاهش نشان می‌دهد.

همچنین حجم آب موجود در مخازن سدهای كشور در زمان مشابه سال گذشته، حدود 27 میلیارد و 900 میلیون مترمكعب گزارش شده بود.

براساس این گزارش، حجم آب ورودی به مخازن سدهای كشور نیز از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 93)تاكنون، با 16 درصد كاهش در مقایسه با سال آبی گذشته به 21 میلیارد و 810 میلیون مترمكعب رسیده است.

این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته 25 میلیارد و 750 میلیون مترمكعب گزارش شده بود.

میزان حجم آب خروجی از سدهای كشور نیز از ابتدای سال آبی جاری تاكنون، 15 میلیارد و 630 میلیون مترمكعب گزارش شده است؛ در عین حال آب خروجی از سدهای كشور در مدت مشابه سال آبی گذشته، به میزان 17 میلیارد و 30 میلیون مترمكعب بود.

براین اساس، حجم آب خروجی از سدهای كشور درمقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته، 8.2 درصد كاهش نشان می‌دهد.

هم‌اكنون مجموع ظرفیت مخازن سدهای كشور 48.8 میلیارد مترمكعب گزارش شده و این به آن معناست كه 55 درصد از حجم مخازن سدهای كشور از آب پر است.

از سوی دیگر براساس اعلام شركت مدیریت منابع آب ایران، از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 93) تاكنون، حجم آب موجود در مخازن سدهای تهران به 782 میلیون مترمكعب رسیده كه این میزان در زمان مشابه سال آبی گذشته 564 میلیون مترمكعب ثبت شده بود.

در مخازن سه سد طالقان، كرج و ماملو از ابتدای سال آبی جاری تاكنون 240، 170 و 166 میلیون مترمكعب گزارش شده كه به ترتیب 19، 37 و 44 درصد در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته افزایش یافته است.

سد لتیان نیز در این مدت روند افزایشی داشته و با حجم مخزن 71 میلیون مترمكعبی، 10 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته آب ذخیره كرده است؛ حجم آب سد لار نیز در زمان حاضر به حدود 134 میلیون متر معكب رسیده كه این سد در زمان مشابه سال گذشته 57 میلیون مترمكعب آب داشت.

حجم برداشت آب از 5 سد تامین كننده آب تهران، از ابتدای سال آبی جاری تاكنون 612 میلیون مترمكعب بوده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد كاهش یافته است.

همچنین حجم آب ورودی به مخازن سدهای تامین كننده آب استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاكنون 955 میلیون مترمكعب گزارش شده كه نسبت به سال گذشته 38 درصد افزایش یافته است.

میزان آب ورودی به مخزن پنج سد زیرپوشش شركت آب منطقه‌ای تهران در زمان مشابه سال آبی گذشته، 690 میلیون مترمكعب بوده است.

بیشترین حجم ورودی آب در سدهای لتیان و ماملو با 270 میلیون مترمكعب گزارش شده كه نسبت به سال گذشته 48 درصد افزایش یافته و كمترین حجم ورودی نیز در سد طالقان با 213 میلیون مترمكعب گزارش شده است.

وضعیت منابع آبی نشان می دهد كه پیكر نحیف منابع آبی دیگر توان برآورده كردن انتظارهای روزافزونی را كه گاه با منافع فردی و محلی گره خورده است، ندارد.

از سوی دیگر وزارت نیرو به منظور جلوگیری از قطعی برق مشوق‌هایی را برای كشاورزان و صنعتگران مشخص كرده و از آنها خواسته تا برای كاهش مصرف برق در تابستان امسال، درصورت تمایل به اداره‌های برق مراجعه و قراردادی را امضا كنند كه هر روز چهار ساعت از ساعت‌های گرم روز موتور برق خود را خاموش كرده و آب از چاه استخراج نكنند تا در مابقی ساعت‌ها برقی كه برای كشیدن آب از چاه استفاده می‌كنند، برای‌شان رایگان حساب شود.

همچنین برای صنایعی كه تعطیلات خود را به فصل تابستان منتقل كنند یا تعمیر خود را در این فصل انجام دهند و یا مقداری از بار خود را در پیك مصرف جابه جا كنند یعنی به‌جای اینكه در وسط روز برق مصرف كنند، نیمه شب این كار را انجام دهند، تخفیف‌های قابل‌توجهی را برای برق مصرفی آنان در نظر می‌گیریم.

این اقدامات در كنار دیگر پروژه ها و طرح هایی كه به بهره برداری رسیده و یا در دست اجرا است همه و همه برای رفع نیازهای جامعه می باشد ولی به رغم تمام این تلاشها مهمترین گزینه رعایت الگوی مصرف است چرا كه براساس آمارهای جهانی مصرف آب و برق در كشور بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است.

اقتصام(5)1053**1558
۰ نفر