۲ خرداد ۱۳۹۴، ۲۰:۱۵
کد خبر: 81619316
T T
۰ نفر
استاندار: خراسان رضوی رتبه دوم كشور در پذیرش مهاجرین خارجی را دارد

مشهد - ایرنا - استاندار خراسان رضوی گفت: این استان با داشتن 150 هزار مهاجر خارجی از كشورهای افغانستان، عراق، پاكستان و هند پس از تهران رتبه دوم كشور در این زمینه را دارد.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی استانداری خراسان رضوی علیرضا رشیدیان در دیدار با وزیر امور مهاجران و عودت ‌كنندگان افغانستان در مشهد افزود: از این تعداد 60 هزار نفر در مدارس و دو هزار و 700 نفر در دانشگاه ‌های استان مشغول تحصیل هستند و 40 هزار نفر نیز مجوز اشتغال دارند.

وی به بررسی راهكارهای بازگشت مهاجران افغانستانی به كشورشان پرداخت و گفت: با توسعه افغانستان در ابعاد گوناگون اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و ایجاد شرایط مطلوب زندگی، می ‌توان انگیزه بازگشت را در اتباع این كشور فراهم كرد.

رشیدیان با اشاره به توافقات صورت گرفته بین خراسان رضوی و مسوولان افغانستان در زمینه‌ های اقتصادی خاطرنشان كرد: در سفر اخیر والی هرات به مشهد ساخت شهرك صنعتی، ایجاد فرصت‌ های جدید اشتغال و تعاملات اقتصادی برای ایجاد ثبات در افغانستان به تصویب رسید.

وی اظهار امیدواری كرد با تحقق امنیت در كشور افغانستان و توسعه مطلوب در این كشور شاهد مهاجرت اتباع افغانستان به كشور خود باشیم.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینكه اولویت سیاست دولت دكتر روحانی توسعه روابط در سطح بین المللی و گسترش مناسبات با كشورهای همسایه است گفت: بر این اساس تاكید بر توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی و تجاری استان های كشورهای همسایه با جدیت دنبال می شود.

وی افزود: خراسان رضوی با توجه به نقش و جایگاه مهمی كه در جمهوری اسلامی ایران دارد در این جهت اقدامات و گام های موثری برداشته است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت های این استان گفت: وجود بارگاه منور رضوی در كنار جاذبه های گسترده تاریخی و فرهنگی زمینه ای قدرتمند در جذب سالانه 25 میلیون زائر و مسافر داخلی و دو میلیون گردشگر خارجی به خراسان رضوی می باشد.

رشیدیان وجود شش هزار واحد صنعتی، 170 دانشگاه و مركز آموزش عالی، بخش های معدنی، كشاورزی و شركت های توانمند فنی و مهندسی را برخی دیگر از ظرفیت های این استان برشمرد.

وی همچنین وجود بیمارستان های تخصصی و فوق تخصصی، كادر درمانی مجرب و تجهیزات پزشكی به روز را زمینه ای برای توسعه گردشگری سلامت در این استان دانست.

استاندار خراسان رضوی با بیان این كه این استان در كریدور شمال، جنوب و شرق به غرب قرار دارد و از جایگاه ویژه ای در ترانزیت برخوردار است بر تشكیل كمیته همكاری اقتصادی متشكل از بخش های مختلف خصوصی و دولتی بین خراسان رضوی و افغانستان تاكید كرد و افزود: برای برقراری روابط مناسب و توسعه یافته در حوزه تجاری و اقتصادی باید از تجار حمایت شود.

وی با ترسیم شرایط منطقه و اشاره به برنامه ریزی استكبار جهانی و دشمنان اسلام در ایجاد نفاق و تفرقه افكنی بین ملت های مسلمان، اظهار كرد: راهبرد اصولی جمهوری اسلامی ایران كه همواره مقام معظم رهبری به عنوان تنها منادی آن در جهان اسلام، از آن سخن می گویند، نگاه تقریبی و ایجاد همبستگی در جهان اسلام است.

وی گفت: در شرایطی كه صهیونیسم جهانی با تشكیل گروهك های تكفیری سعی در خدشه دار كردن چهره واقعی اسلام و جلوگیری از موج اسلام گرایی در دنیا دارد حفظ وحدت و تقویت آن بهترین حربه برای مقابله با این توطئه شوم است.

وزیر امور مهاجران و عودت‌ كنندگان افغانستان نیز در این دیدار با اشاره به سیاست ‌های دولت وحدت ملی افغانستان در زمینه مهاجران این كشور گفت: بازگشت داوطلبانه، عزتمندانه و تدریجی از اولویت‌ های دولت وحدت ملی افغانستان است.

سید حسین عالمی ‌بلخی با قدردانی از میهمان ‌نوازی جمهوری اسلامی ایران طی سه دهه گذشته افزود: برگرداندن یك باره بیش از پنج میلیون مهاجر از ایران و پاكستان كار یك سال و چند ماه نیست و ما از هر دو كشور تقاضا داریم تا به وجود آمدن فرصت بازگشت با مهاجران مدارا كنند.

وی اظهار كرد: اقدامات موثری در زمینه اشتغال و اسكان افرادی كه داوطلبانه به كشور خود باز می گردند انجام شده كه از جمله آنها می توان به ایجاد یك میلیون فرصت جدید اشتغال در حوزه های مختلف صنعتی، معدنی و كشاورزی اشاره كرد.

عالمی ‌بلخی افزود: اولویت به كارگیری در مشاغل با آن دسته از مهاجرانی است كه به صورت داوطلبانه به كشور بازگشته اند.

7489 / 6053

سرخط اخبار استان‌ها