۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۱۸
کد خبر: 81615013
T T
۰ نفر

آسمان چین در انتظار 60 فروند هواپیمای بویینگ دیگر

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۱۸
کد خبر: 81615013
آسمان چین در انتظار 60 فروند هواپیمای بویینگ دیگر

پكن - ایرنا - چین در راستای گسترش و توسعه خطوط هوایی خود، از انعقاد قرارداد جدید با شركت هواپیماسازی بویینگ به ارزش 6 میلیارد و 199 میلیون دلار خبر داد.

به گزارش ایرنا، چین كه طی سالهای گذشته تلاش های زیادی برای توسعه و تقویت ناوگان حمل و نقل هوایی آغاز كرده، بار دیگر قصد دارد تعدادی دیگر از هواپیماهای تولید شركت بویینگ را به خطوط هوایی خود بیافزاید.

در آخرین گزارش منتشر شده از سوی منابع رسمی، در قرارداد جدید منعقد شده، علاوه بر خط هوایی كشوری چین دو شركت خصوصی دیگر نیز در آن مشاركت دارند.

شركت هواپیمایی «رویی لی» روز چهارشنبه با انتشار خبری در وب سایت این شركت، این قرارداد را رسما تایید و اعلام كرد خرید 60 فروند هواپیمای «737 ماكس» با شركت هواپیماسازی بویینگ امضا شده است.

ارزش این هواپیماها بین 87 تا 113 میلیون دلار برای هر فروند گزارش شده است.

براساس گزارش شین هوا، شركت «رویی لی» موافقت سازمان هواپیمایی چین برای این خرید را سال گذشته میلادی (2014) بدست آورده است.

شركت آمریكایی «بویینگ» هم اكنون نزدیك به 60 درصد از بازار هوایی چین را در اختیار دارد و بخش باقیمانده آن در اختیار شركت «ایرباس» است.

گرایش كشورهای آسیایی بخصوص كشور چین در خرید انواع هواپیماهای مسافربری مدرن حتی باعث شده شركت های هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس برای در اختیار گرفتن سهم بیشتری از این بازار رقابت شدیدی با یكدیگر داشته باشند.

بوئینگ در سال 2012 از ایرباس در خصوص تعداد سفارش های دریافتی برای هواپیما های جدید پیشی گرفت و لقب بزرگترین سازنده هواپیما در جهان را به خود اختصاص داد.

از سوی دیگر رقابت میان شركت های هواپیمایی داخلی چین روز به روز در حال گسترش است كه دلیل این رقابت، گرایش شدید مردم این كشور در استفاده از هواپیما برای مسافرت اعلام شده است.

به همین خاطر شركت های داخلی چین اعم از دولتی و خصوصی رغبت زیادی در خرید انواع هواپیماهای مسافربری پیشرفته و بستن قراردادهای هنگفت از خود نشان می دهند كه این رغبت بعضا با رقابت شدید میان آنان همراه می شود.

«چاینا ایسترن ایرلاینز» كه یكی از این شركت ها محسوب می شود، اواخر سال جاری قراردادی به ارزش 7.3 میلیارد دلار برای خرید 80 فروند هواپیما با شركت هواپیماسازی بوئینگ امضاء كرد.



ارزش این قرارداد بالغ بر 7.39 میلیارد دلار برآورد شد و بر اساس اعلام این شركت هواپیمایی اكثر این هواپیماها را مدل B737 Max تشكیل می دهد.

شركت «شاندونگ ایرلاینز» چین نیز كه در شرق این كشور مستقر است، در سال جاری سفارش 16 فروند هواپیمای مدل 800-737 و 34 فروند از نوع 737 مكس را به شركت بوئینگ داده بود.

قیمت مبنا برای كل این سفارش 4.6 میلیارد دلار اعلام شده است.

این شركت اعلام كرد كه قصد دارد به منظور توسعه ناوگان هوایی خود، تا پایان سال 2020 تعداد هواپیماهای خود را به بیش از 140 فروند افزایش دهد.

این شركت هواپیمایی در حال حاضر 67 فروند هواپیمای 737 بویینگ را در ناوگان خود دارد.

شركت ایرباس نیز اواخر آبان ماه سالجاری در گزارشی، از قرارداد فروش 74 فروند از انواع هواپیماهای میان برد با مصرف سوخت كم به كشور چین خبر داده بود.

كارشناسان حمل و نقل هوایی چین پیش بینی می كنند كه تا دو دهه آینده سفرهای هوایی در چین پنج برابر افزایش پیدا كند.

كشور چین حتی به منظور توسعه فعالیت های خود در حوزه هوانوردی، سال گذشته قراردادی با روسیه امضا كرد كه قرار است دو كشور به زودی همكاری های مشتركی را برای ساخت هواپیماهای غول پیكر و دور پرواز مسافری آغاز كنند.

هدف از از اجرای این طرح مشترك كه رادیو بین المللی چین اقدام به انتشار این خبر كرده بود، رقابت با تولیدات شركت های هواپیماسازی بویینگ و ایرباس از جمله بویینگ 787 و ایرباس A380 عنوان شد.

آساق*231*1597

سرخط اخبار جهان