۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۱۴
کد خبر: 81615009
T T
۰ نفر
افخم: تیم مذاكره كننده ایران مقابل هرگونه زیاده خواهی ایستادگی می كند

تهران- ایران- سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تیم مذاكره كننده هسته ای ایران به طور قاطع مقابل هرگونه زیاده خواهی ایستادگی كرده و خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مرضیه افخم روز چهارشنبه در نشست خبری خود در پاسخ به سوال دیگری در خصوص دبه كردن مقامات آمریكایی در زمینه برخی توافقات اولیه درباره فردو ‌یا دامنه بازرسی ها و واكنش ایران به این نقض عهدها گفت: یكی ار روش‌های مذاكراتی آن ها زیاده خواهی است و این روند در دوره های مختلف در حین مذاكرات رخ داد اما تیم مذاكره كننده كشورمان در برابر این زیاده خواهی ها ایستاده است.

افخم اظهار داشت: به هرحال موضوعاتی كه در جلسات فشرده مذاكرات همواره مطرح است همین مسایل است ،‌اصولا پرانتزهایی كه از آن صحبت می شود همین مباحث است اما این كه گزارش های منتشرشده از جانب امریكایی ها را بنده تایید كنم؛ اینگونه نیست.

وی تصریح كرد: رفتار مذاكراتی آن ها این گونه است كه همواره همه مباحث را در مذاكرات مطرح می كنند اما تیم مذاكره كننده مصمم به حفظ حقوق كشور است و این روندی است كه تاكنون طی شده است .

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطر نشان كرد: تیم مذاكره كننده امروز در سطح معاونان به وین رفته است، بحث های جدی مطرح است،گفت و گو برای پركردن پرانتزها ادامه دارد و حتی بخشی امور نیازمند تصمیم سیاسی است لذا مسیر منطقی و معقول مرحله به مرحله ادامه دارد.

افخم یادآور شد : هنوز كار نگارش نهایی نشده است ،به هرحال یك روز، روز امضاست و بعد از آن باید قطعنامه ای در شواری امنیت برای باطل كردن تحریم ها به تصویب برسد، سپس اجرای تعهدات توافقنامه به طور همزمان از جانب همه طرف ها باید انجام شود.



**ملاك عمل، اظهارات تیم مذاكره كننده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ملاك عمل موضع گیری در خصوص مذاكرات هسته ای باید اظهارات تیم مذاكره كننده باشد.

افخم در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات آقای خرم از مقامات سابق وزارت خارجه در مورد احتمال ارسال متن اولیه توافقنامه به كنگره امریكا و سپس امضای نهایی آن ‌و موضع وزارت خارجه در خصوص این گمانه زنی ها افزود: من این مصاحبه را ندیده ام اما آن چه در خصوص روند مذاكرات مستند است اظهارات تیم مذاكره كننده است.

وی ادامه داد: در عین احترام به آقای خرم باید بگویم كه ملاك عمل اظهارات تیم مذاكره كننده باید باشد تا سوء تفاهمی پیش نیاید.



**رسیدن به توافق خوب مهم تر از جدول زمانی است

افخم در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه آیا احتمال دارد مذاكرات تیم هسته ای با 1+5 مجددا تمدید شود، افزود: باید با روند موجود مذاكرات حركت كنیم و در این خصوص نمی توان پیش بینی دقیق كرد اما اگر مسیر تنظیم متن ها و رسیدن به توافق احتمالی نیازمند طولانی‌تر شدن مذاكرات باشد آمادگی داریم.

وی ادامه داد: اگر روند كار به این برسد كه مذاكرات پس از ژوئن هم ادامه یابد این كار صورت می گیرد و برای ما دسترسی به توافق خوب مهم‌تر از جدول زمانی است.



**موضع ایران درباره بازرسی ها به طور شفاف اعلام شده است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص امكان موافقت ایران با دسترسی بازرسان به پارچین هم گفت: این كه تا الان با چنین درخواستی موافقت كرده باشیم كه دوباره بازسی انجام شود یا نه چیزی نداریم، ‌نه درخواستی مطرح شده و نه جمهوری اسلامی ایران موضع خود را در این زمینه تغییر داده است .

افخم تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران موضع خود را در این خصوص به طور صریح و شفاف اعلام كرده و تغییری در این سیاست رخ نداده است.



**توافق جامع یك متن اصلی و ضمایم دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاكرات هسته ای ونگارش متن، گفت: ما یك متن اصلی و یك بخش ضمایم داریم كه متن اصلی فعلا حدود 21 -22 صفحه است و ضمایم آن هم دسته بندی مفصلی دارد كه باید همه این ها را تیم های كارشناسی نگارش نهایی كنند. كار نگارش هم روی متن اصلی و هم در متن ضمایم انجام می شود.

افخم افزود: این كه مذاكره كنندگان دو هفته به یك متن واحد اولیه برسند، یك پیش بینی است و همكاران ما با كار و مذاكرات فشرده انجام می دهند تا بتوانند به یك پیش نویس واحد برسند و این پیش نویس دارای پرانتزهایی است و متن تمام نشده است. متن واحد می تواند مبنای مذاكرات بعدی قرار گیرد.

وی ادامه داد: البته توافق جامع یك متن اصلی خواهد داشت و ضمایم آن كه تمام جزئیات و ابعاد همكاری ها در آن ضمایم مورد بحث قرار خواهد گرفت در تیم كارشناسی بحث خواهد شد.



**فعلا متن توافق انگلیسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره زبان متن واحدی كه قرار است در مذاكرات هسته ای تنظیم شود، گفت: كار تنظیم متون باید اتمام یابد، تكلیف پرانتزها روشن شود و مراحل خودش را طی كند و اگر ضرورت داشته باشد كه متن واحد با چه زبان هایی منتشر شود، تصمیم گیری خواهد شد.

افخم در عین حال گفت: تیم مذاكره كننده هسته ای كاملا به ابعاد فنی، حقوقی، زبان و متن آن اشراف دارند و جای نگرانی نیست و فعلا بر روی متن انگلیسی كار می شود.



**اعزام كشتی نجات با هماهنگی سازمان های بین المللی بوده است

سخنگوی وزارت خارجه اعزام كشتی محموله كمك های انسان دوستانه ایران به یمن را با هماهنگی كامل با سازمان ملل متحد، صلیب سرخ جهانی و ‌سازمان امور غذا دانست و گفت: رفتار خلاف هماهنگی برای كشتی نجات با واكنش بین المللی روبرو خواهد شد

افخم تصریح كرد: همزمان با ارسال این كمك های انسان دوستانه با تمام نهادهای تخصصی مربوطه در ارتباط فعال هستیم .

وی تصریح كرد: اگر رفتاری خلاف هماهنگی به عمل آمده رخ بدهد تبعا نه با واكنش ما بلكه با واكنش همه نهادهای بین المللی مرتبط روبرو خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان ابراز امیدواری كرد كه این كمك ها در اسرع وقت به دست مردم یمن برسد تا بتواند به شرایط فاجعه بار آن جا كمك اندكی بشود.

افخم همچنین افزود: امیدورام كمك های فزاینده كشورهای دیگر هم بتواند وارد یمن شود.



**اعزام كشتی نجات با در نظر گرفتن حساسیت های منطقه پیگیری می شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای ارسال كمك های انسانی به مردم یمن به وسیله كشتی نجات گفت: درحال هماهنگی با سازمان ملل برای تعیین یك مسیر امن برای ارسال كمك های بشردوستانه هستیم و این تصمیم با درنظرگرفتن حساسیت های منطقه در حال پیگیری است تا این كمك ها به یمن ارسال شود.

افخم با بیان این كه منطقه بسیار حساس است و كمك ها باید با هماهنگی نهادهای بین المللی اعزام شود، خاطرنشان كرد: روند تعیین مسیر لحظه به لحظه در حال پیگیری است به محض این كه مسیر امن مشخص شود، كشتی می تواند كمك های خود را ارایه كند ضمن این كه كمك های دیگری از مسیر جیبوتی پیگری می شود وحتی ممكن است این كمك ها سریعتر از كمك های كشتی نجات به یمن برسد.



**ایران مشوق گفت و گوی یمنی-یمنی است

وی به نشست ریاض درباره مسایل یمن هم اشاره كرد و گفت: هرگونه اقدام و اظهارات تحریك‌آمیز قابل پذیرش نیست .

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود:‌ مساله یمن باید با خواست مردم و به صورت یمنی - یمنی حل شود و راهكار آن هم سیاسی است و جمهوری اسلامی ایران هم مشوق این مساله است.

افخم تصریح كرد: فرافكنی هیچ كشوری در این زمینه نمی تواند به این موضوع كمكی كند جز پیچیده‌تر كردن مساله یمن.



**خواست مردم یمن برای تعیین سرنوشت در نظر گرفته شود

افخم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این كه چرا انصارالله در مقابل حملات عربستان اقدام عملی نمی كند؟ گفت: تبلیغات مختلفی نسبت به مواضع این گروه صورت می گیرد. البته انصارالله مواضع خودش را اعلام می كند و آن چه مطرح است این است كه خواست مردم یمن و حق آن ها برای تعیین شرنوشت شان در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به این كه محدود كردن بحث ها به یك گروه ممكن است موضوع را به بیراهه بكشاند، افزود: این گروه یمنی بخشی از مردم این كشور هستند و تریبون هایی برای بیان مسایل دارند تا در آن اظهارنظر كنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه كرد: انصارالله موازین و اصولی دارد كه براساس آن تصمیم می گیرد. بخشی از این تصمیمات براساس آن مواضع و اصول صورت گرفته و مانع از اقدام عملی شده است اما باید برای دریافت صحیح از مواضع این جنبش به منابع خود آن ها رجوع كرد.



**پیگیری حادثه فرودگاه جده همچنان ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این كه پیگیری ها درخصوص تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده به چه مرحله ای رسیده است؟ گفت: سفارت ما در ریاض و جده موضوع را پیگیری می كند.

افخم خاطرنشان كرد: آن طوری كه به طور رسمی به نمایندگی ما اعلام كرده‌اند موضوع به دادسرای مربوط و شعبه اجرای حكم ارجاع داده شده است و انتظار داریم در زمان مناسب نتیجه رسیدگی ها مشخص شود.

وی گفت: موضوع در حال پیگیری است و امیدواریم به اجرای حكم مورد نظر منجر شود.



**حكم اعدام شیخ نمر تحریك آمیز است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص صدور حكم اعدام برای آیت اله نمر روحانی عربستانی و پیامدهای آن گفت: اخباری كه تاكنون راجع به این موضوع اعلام شده براساس اظهارات منابع غیرمسئول منتشر شده است.ما نسبت به این موضوع حساس هستیم و امیدواریم چنین مساله ای رخ ندهد.

افخم ضمن تحریك آمیز خواندن چنین اقدامی افزود:جمهوری اسلامی ایران بنابر مسئولیتی كه دارد ارتباط هایی را با مراجع مسئول، عوامل ، نهادها و شخصیت های تاثیرگذار كه امكان كمك دارند، برقرار كرده است تا از اجرای این حكم جلوگیری شود.

وی ادامه داد: نمایندگی های وزارت امورخارجه با مسئولان ذیربط ارتباط هایی را داشته اند تا اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد، مانع از این اقدام شوند.

افخم اضافه كرد: این اقدام واكنش تمام جهان اسلام را دربرخواهد داشت و كاملا تحریك آمیز است و امیدواریم خبر دقیق نباشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال تصریح كرد: مسئولان عربستان سعودی نباید چنین اقدامی را كه اثراتی در جهان اسلام و حتی فراتر از آن خواهد داشت، مرتكب شوند.



**ایران به عراق یكپارچه می اندیشد

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر وزیر دفاع كشورمان به عراق گفت: همكاری های جمهوری اسلامی ایران با عراق نزدیك و در حوزه های مختلف راهبردی است.

مرضیه افخم افزود: مبادلات و همكاری های ایران با عراق در مسایل سیاسی در بالاترین سطوح قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران موضوع تروریسم و افراطی گری را در این كشور دنبال می كند و آماده هرگونه كمك به مردم عراق و دولت این كشور است.

وی ادامه داد: آن چه مسلم است توان ارتش و نیروهای مردمی عراق بالاست و اگر درخواست كمكی از جمهوری اسلامی ایران در این زمینه بشود ما دریغ نمی كنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه كرد: سفر آقای دهقان به عراق هم درباره مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری است .

افخم تاكید كرد: جمهوری اسلامی ایران فارغ از مذاهب شیعه و سنی به عراق یكپارچه می اندیشد و تقویت حاكمیت عراق برای ما مهم است.



**پیگیری وضعیت اسرا نیازمند اطلاعات دقیق است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این پرسش كه آیا در سفر رییس جمهوری عراق به ایران درباره برخی اسرای ایرانی در آن كشور تبادل نظر شد یا خیر؟ گفت: از مدت ها پیش كمیته ای در این باره تاسیس شده است و كار را دنبال می كند.

افخم افزود: اینكه چه تعداد اسیر ایرانی در عراق وجود دارد و یا اصولا اسیری در آن كشور داریم؟ نیازمند اطلاعات دقیق است؛ بنابر این اگر موردی باشد نیازمند ارائه اطلاعات دقیق و مستند است تا امكان پیگیری فراهم شود.

وی تاكید كرد: در صورت وجود موردی با توجه به مناسبات خوب میان دو كشور ایران و عراق موضوع پیگیری خواهد شد.



**محور مقاومت زنده، پویا و غیر قابل فراموشی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره سفر رییس مركز تحقیقات استراتژیك به منطقه گفت: سفر آقای ولایتی با موضوع مقاومت بود و در عین حال دیدارهایی با مقامات كشورها انجام شد.

افخم افزود: موضوع مقاومت قابل فراموشی و یا غیراولویت نیست بلكه موضوعی زنده، پویا و مورد استقبال سایر ملت ها در منطقه است و در سطوح مختلف نیز ما آن را همچنان پیگیری كرده ایم.

وی ادامه داد: باید مقاومت و مسئله فلسطین همچنان جزو اولویت های كشورهای منطقه و جهان اسلام باقی بماند اگر از اولویت خارج شود بی تردید سوءاستفاده رژیم صهیونیستی را به دنبال دارد.



**احتمال گفت وگوی مسوولان ایرانی با دمیستورا در ژنو

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما هم به عنوان كشوری كه مرتبط با بحث سوریه هستیم، علاقه‌مند به تنظیم راهكار سیاسی و حل بحران این كشوریم، در این مسیر گفت و گوهای خوبی با آقای دمیستورا انجام داده‌ایم و در این مذاكرات طبعا اگر زمانبندی آن برسد، مسئولان ایرانی با وی گفت و گوهایی در ژنو انجام خواهند داد.

افخم درباره آخرین اخبار ژنو 3 افزود : ژنو پروسه ای است كه چندین هفته است كه آغاز شده و ممكن است حتی بیش از یك ماه ادامه داشته باشد .

وی اظهار داشت: ژنو 3 مراحل مختلفی دارد ، گفت وگوهای آقای دمیستورا هم با گروه‌های معارض سوری، هم با مسئولان دولت سوریه و هم با كشورهای ذی‌ربط در این مساله و كشورهایی كه می توانند كمك كنند، خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان كرد: این روند ادامه دارد و وی فعالیت خود را انجام می دهند و نخستین مرحله آن گفت و گو با گروه های معارض سوری است كه طبعا انجام ‌می شود و مراحل بعدی آن ادامه می یابد.



**همكاری مرزی با پاكستان خوب و رو به پیشرفت است

افخم در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص اظهارات روز گذشته عبدالقادر بلوچ وزیر امور مرزی پاكستان گفت: بحث های مناطق مرزی پیچیدگی ها و حساسیت های خود را دارد. ما با پاكستان دارای روابط خوبی هستیم و همكاری ها رو به پیشرفت است.

وی اضافه كرد: سطح گفت وگوها و میزان تماس ها برای حل مسائل مرزی افزایش پیدا كرده است و نتایج اولیه خوبی هم كسب شده است.

سخنگوی وزیر امورخارجه با اشاره به این كه كارشناسان در حال تنظیم مقررات و اسناد مربوطه به مناطق مرزی هستند خاطرنشان كرد: ما كاملا به مسئولیت های خود عمل می كنیم و خواهان آن هستیم كه طرف مقابل هم كاملا به مسئولیت های خود عمل كند.

افخم گفت: این ها مباحثی نیست كه دو طرف بخواهند آن را به دوش هم بیندازند و كارها با توافق و همكاری مسئولانه پیش می رود و در غیر این صورت هر از چندگاهی این مناطق ناامن و فرصت برای سوء استفاده اشرار فراهم می شود.

وی با بیان این كه شاید اظهارات روز گذشته وزیر امور مرزی پاكستان ناشی از اطلاعات غیردقیق بود، گفت: حضور وی در ایران نشان می دهد كه مسیر گفت و گوها و همكاری ها برای رفع مشكلات، مثبت و رو به جلو است.



** خبر موثقی درباره ربوده شدن 14 ماهیگیر ایرانی نداریم

افخم درادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی پیرامون ربوده شدن 14 ماهیگیر ایرانی گفت: از طریق سفارتخانه های كشورمان در سومالی و كنیا این موضوع را پیگیری كردیم و نیازمند اطلاعات دقیق تری درباره ربوده شدن این 14ماهیگیر هستیم.

وی افزود: پیگیری ما از مراجع ذیربط در این باره ادامه دارد و باید خبرهای موثق در اختیارمان قرار گیرد تا اطلاع رسانی كنیم. ملاك ما منابع رسمی است و با اتكا به منابع غیر رسمی نمی توانیم پاسخ دهیم.



**با همكاری وزارت نفت مساله كشتی نروژی را پیگیری می كنیم

سخنگوی وزیر امور خارجه همچنین درباره كشتی سنگاپوری گفت: این كشتی نروژی بود كه با پرچم سنگاپور فعالیت می كرد و در دوم فروردین به یك سكوی ما در پارس جنوبی خسارت وارد كرد.

افخم افزود: اطلاعاتی از تخلف این كشتی از طرف منابع ایرانی در اختیار قرار گرفته است و باید اطلاعات طرف مقابل را نیز دریافت كنیم و با توجه به این كه مساله حقوقی است و ظرافت های خود را دارد، باید تمام ادعاها مستند باشد و ما با همكاری وزارت نفت مساله را دنبال می كنیم.



**ابراز تاسف برای حكم اعدام محمد مرسی

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره صدور حكم اعدام برای محمد مرسی رییس جمهوری سابق مصر گفت: ضمن اظهار تاسف از صدور این حكم، امیدواریم كشور تاریخی و كهن مصر مسیر خود را از طریق گفت و گو و مسیرهای مسالمت جویانه برای رسیدن به توافق طی كند

افخم افزود: راه حل های مبتنی بر حذف و اقداماتی كه منجر به خشونت كشیده می شود ، راه حل نیست و امیدواریم كمك كنند و توافق گروه های سیاسی در پیش گرفته شود.



**در جریان سفر طالبان نیستم

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور هیاتی از طالبان در كشورمان گفت: در جریان سفر نیستم و خبرهایی را دیده ام اما اطلاع بیشتری ندارم كه اعلام كنم.



**مذاكره ای با آمریكا درباره جیسون رضایی نداشتیم

افخم همچنین درباره این كه آیا بین ایران و آمریكا مذاكراتی مبنی بر آزادی جیسون رضاییان وجود دارد، پاسخ داد:خیر، مذاكره ای نداشتیم و در دستور نیست.

سیام**2021**9136**1429
۰ نفر