۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۱۶
کد خبر: 81613664
T T
۰ نفر
62 هزار دانش آموخته ثمره تلاش 30 ساله واحد علوم و تحقيقات است

تهران - ايرنا - رئيس واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي، تربيت 62 هزار دانش آموخته را از نتايج فعاليت 30 ساله اين واحد دانشگاهي برشمرد.

به گزارش ايرنا از واحد علوم و تحقيقات، دكتر علي عباسپور روز سه شنبه در مراسم سي و دومين سالگرد تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي كه با حضور رييس جمهوري برگزار شد، گفت: واحد علوم و تحقيقات اندكي پس از تأسيس دانشگاه آزاد اسلامي به منظور تمركز بر تحصيلات تكميلي، پژوهشي و تأمين اعضاي هيأت علمي براي دانشگاه در سال 1363 تشكيل شد.

وي افزود: اين واحد در فضايي كمتر از 500 متر مربع در زمين به مساحت حدود دو هزار متر مربع در خيابان يخچال قلهك آغاز به كار كرد و اكنون در فضاي آموزشي بيش از 250 هزار مترمربع و در اراضي حدود 350 هكتاري استقرار دارد.

عباسپور با بيان اينكه واحد علوم و تحقيقات با تكيه بر توان علمي موجود در كشور از ابتدا اقدام به راه اندازي و پذيرش دانشجو در دروه هاي تحصيلات تكميلي بخصوص دكتري كرد، افزود: اين واحد براي اولين بار در كشور در بعضي از رشته ها مانند دكتري مهندسي برق، مهندسي هسته اي و مهندسي مكانيك اقدام به پذيرش دانشجو كرد كه خود الگويي شد تا بسياري از دانشگاه هاي ديگر كشور نيز اقدام به پذيرش دانشجو در مقاطع دكتري كنند.

وي با يادآوري اينكه در حال حاضر واحد علوم و تحقيقات در 594 رشته دانشجو پذيرش مي كند، تصريح كرد: 224 رشته در مقطع دكتري، يك رشته در مقطع دكتري حرفه اي، 342 رشته در مقطع كارشناسي ارشد و 27 رشته در مقطع كارشناسي، رشته هاي واحد علوم و تحقيقات را تشكيل مي دهند.

عباسپور خاطرنشان كرد: در حال حاضر هشت هزار و 433 دانشجو در مقطع دكتري، 330 دانشجو در مقطع دكتري عمومي، 21 هزار و 273 دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد، 10 هزار و 335 دانشجو نيز در مقطع كارشناسي در 20 دانشكده اين واحد مشغول به تحصيل هستند كه تاكنون و در طي 30 سال فعاليت اين واحد حدود 62 هزار دانشجو فارغ التحصيل شده اند.

رئيس واحد علوم و تحقيقات، تربيت اساتيد جوان و برجسته اي كه هم اكنون در سراسر واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي و ديگر دانشگاه هاي كشور مشغول به فعاليت هستند را از افتخارات اين واحد دانشگاهي برشمرد.

به گفته وي اكنون 842 عضو هيأت علمي در واحد علوم و تحقيقات فعاليت مي كنند كه حدود 25 درصد در پايه استادي، 20 درصد دانشيار و باقي در پايه استادياري هستند.

عباسپور افزود: در سال گذشته 120 استاد به كادر هيأت علمي اين واحد دانشگاهي اضافه شده است و درصدد هستيم در سال جاري 250 استاد ديگر نيز به عنوان عضو هيأت علمي جذب كنيم.

وي با بيان اينكه در راستاي اجراي نقشه جامع علمي و فناوري كشور، مبادرت به ايجاد شركت هاي دانش بنيان، تجهيز آزمايشگاه هاي آموزشي و پژوهشي و ايجاد، گسترش و توسعه مراكز تحقيقاتي متعددي شده است، ادامه داد: مراكز تحقيقاتي و مطالعاتي متعددي در اين واحد مشغول فعاليت است كه از جمله آن مي توان به مركز تحقيقات و مطالعات محيط زيست و انرژي، مركز تحقيقاتي فيزيك پلاسما، مركز تحقيقات سلامت و پايش، مركز تحقيقات بيوفتونيك كه در نوع خود منحصر به فرد هستند اشاره كرد.

وي ادامه داد: توليد نانو رس در مقياس صنعتي براي مصارف رنگ، كامپوزيت و تصفيه پس آب، احداث نيروگاه بادي با ظرفيت 100 مگاوات در مناطق گنجه و رستم آباد، امحاء زباله هاي بيمارستاني در راكتورهاي پلاسمايي از جمله مواردي هستند كه در قالب شركت هاي دانش بنيان در حال انجام است.

عباسپور افزود: به منظور توسعه همكاري هاي صنعت و دانشگاه، تفاهم نامه هاي متعددي با سازمان و دستگاه هاي اجرايي كشور منعقد شده است كه همسو با سياست هاي رياست دانشگاه در جهت كاهش وابستگي به شهريه دانشجويي است، همچنين در راستاي تحقق سياست هاي جهاني شدن دانشگاه، تفاهم نامه هاي همكاري متعددي با دانشگاه هاي معتبر بين المللي از جمله دانشگاه هاي متروپوليتن انگلستان، فولترتون كاليفرنيا، وسترن ميشيگان، ورشو و لودز لهستان انعقاد شده است.

وي يادآور شد: واحد علوم و تحقيقات به عنوان عضو هيأت رئيسه پروژه اراسموس ماندوس اتحاديه اروپا برگزيده و همچنين كرسي انرژي هاي پاك و تجديدپذير نيز از سوي سازمان جهاني يونسكو به اين واحد محول شده است و انعقاد تفاهم نامه همكاري با دانشگاه تولز فرانسه، مدرسه عالي فني مونترال كانادا و سازمان مسكن انسان سازمان ملل متحد (Habitat) و FAO نيز جزو برنامه هاي آتي ما قرار دارد.

عباسپور ادامه داد: مركز اسلامي پيامبر اعظم (ص)، مسجد امام علي (ع)، ساختمان آموزشي ابن سينا، مقبره الشهدا و مركز اسناد علمي و كتابخانه زنده ياد دكتر حسن حبيبي كه امروز و در جريان بازديد رييس جمهوري افتتاح شد در زمره تلاش هاي گسترده ايست كه دانشگاه آزاد اسلامي در جهت ايجاد فضاي مطلوب و استاندارد در سطح دانشگاه هاي معتبر جهاني، نسبت به آن اقدام كرده است.

وي احداث پنج بلوك آموزشي به مساحت 160 هزار متر مربع و سالن همايش يك هزار نفري در كنار ديگر سالن هاي موجود را از جمله پروژه هاي عمراني واحد علوم تحقيقات و در راستاي استانداردسازي فضاهاي آموزشي آن ارزيابي كرد.

به گزارش ايرنا، دكتر حسن روحاني رئيس جمهوري صبح امروز 29 ارديبهشت ماه با حضور در واحد علوم و تحقيقات، از مراكز علمي و پژوهشي نظير مركز فيزيك پلاسما كه يكي از مهمترين مراكز تحقيقاتي در زمينه فيزيك اتمي و فيزيك پلاسما در كشور است بازديد كرد.

پروژه دانشكده صنايع غذايي (ساختمان ابن سينا) با مساحت نزديك به 50 هزار مترمربع، پروژه مسجد و مركز اسلامي پيامبر اعظم (ص) با مساحت پنج هزار و 500 مترمربع، پروژه ساختمان كتابخانه و مركز اسناد مرحوم دكتر حبيبي با مساحت 45 هزار مترمربع و پاركينگ طبقاتي با مساحت حدود 75هزار مترمربع از جمله پروژه هاي عمراني بود كه صبح امروز به دست رئيس جمهوري افتتاح شد.

علمي**1055**1599
۰ نفر