۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۴۴
کد خبر: 81606948
T T
۰ نفر
به جای تاج گل در مراسم ترحیم كتاب اهدا كنیم

تهران - ایرنا - علیرضا قزوه شاعر انقلاب اسلامی برای افزایش فرهنگ كتابخوانی و مطالعه پیشنهاد كرد تا مردم به جای سفارش دسته گل های گران قیمت در مراسم ترحیم چند كتاب اهدا یا نذر كنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، قزوه هنگام بازدید از غرفه سوره مهر در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: می توان برای ترویج فرهنگ كتابخوانی به مردم سفارش كرد اهدای تاج گل و دسته گل در مراسم های عزاداری را كه چیزی جز نمایش ثروت افراد نیست، حذف كرده و به جای آن كتاب هایی را به مردم اهدا كنند.

بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی تهران ادامه دارد.

وی افزود: خانواده هر متوفی می تواند به جای خرید گل در مراسم ترحیم، سفارش توزیع صد جلد كتاب با موضوع های اخلاقی، دینی و رمان، این كتاب ها برای مناطق محروم و دورافتاده ارسال كند.

قزوه اضافه كرد: واقفین و نذركنندگان این كتاب ها نیز می توانند با اهدای هر نوع كتاب اعم از قرآن، نهج البلاغه، دعا، شعر و همچنین دفاع مقدس و حتی كتاب های كنكور كاری كنند كه دانش آموزانی كه در مناطق محروم و روستاها به منابع كنكور دسترسی ندارند، بتوانند از چنین امكانی بهره مند شوند.

وی در ادامه گفت: واقفین كتاب در كنار نذر قرآن و دعا می توانند كتاب هایی را اهدا كنند كه راهنمای جوانان و دختران و پسران باشد و گسترش چنین فرهگی سبب می شود تا موضوع های متنوع، یك كتابخانه را شكل دهد و اوقات فراغت فرزندان ما را پركند.

این شاعر انقلاب همچنین پیشنهاد كرد تا بخش فرهنگی بهشت زهرا با همكاری ناشران اقدام به انتخاب مناسب ترین كتاب ها در این زمینه كند به نحوی كه همزمان با مراسم تشییع یا ترحیم، این كتاب ها به نیت متوفی وقف شود.

وی اضافه كرد:‌ ناشران نیز می توانند كتاب ها را با قیمت تمام شده در اختیار سازمان بهشت زهرا یا خانواده متوفی قرار دهد تا این كار خیر كه یك باقیات الصالحات است، به صورت نذر فرهنگی یا وقف ماندگار شود.

این شاعر تاكید كرد فرهنگسازی در چنین بسترهایی می تواند فرهنگ مطالعه و كتاب را بهبود بخشد و بهترین راه برای گسترش فرهنگ كتابخوانی آن است كه چنین حركت هایی از طریق مردم انجام شود و گرنه تنها با اقدامات دولتی مانند یارانه ای كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ناشران می دهد، فرهنگ مطالعه تقویت نمی شود.

وی افزود: ایجاد چنین فرهنگی باعث می شود تا كتاب در سراسر كشور توزیع شود و حتی نهاد كتابخانه ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ایحاد چنین حركت مردمی می تواند از مشكلات كتاب نجات پیدا كند و حتی وضع ناشران نیز بهتر می شود.



* با كتاب بخوابیم

قزوه در ادامه برای رونق كتابخوانی سفارش كرد تا هر فرد با برنامه ریزی ماهانه یك كتاب مطالعه كند و حتی با مطالعه شبی یك یا دو صفحه و یا تورق آن بخوابد كه خواب او سبك تر می شود.

وی كه اخیرا برای كودكان مظلوم یمن شعری سروده، افزود: كتاب و كتاب خوانی را باید از دوران كودكی آموزش داد ، هرچند امروزه استفاده از شبكه های مجازی افزایش یافته ولی بنده در طول روز كارهای زیادی با اینترنت انجام می دهم و مقاله و كتاب مطالعه می كنم. با این حال هیچ چیزی جای كتاب را نمی گیرد.

این شاعر معاصر بر ساماندهی اینترنت در راستای كتابخوانی تاكید كرد و گفت: كتاب های اینترنتی یك چهارم قیمت كتاب است و اگر بتوانیم كتاب های الكترونیك را برای كودكان و نوجوانان سرو سامان دهیم، بسیاری از مناطق محروم نیز می توانند از نعمت كتاب برخوردار شوند.

وی استفاده از شبكه های اجتماعی را نیز جزیی از كتابخوانی دانست و گفت: حداقل روزی 10 ساعت مطالعه می كنم ولی هشت ساعت از این زمان به تصحیح شعر، ویرایش مقاله و مطالع در اینترنت اختصاص دارد ولی معتقدم ما نباید فكر كنیم كه مطالعه فقط خواندن كتاب است.

فراهنگ**1003**1601**
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ