۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۰:۰۹
کد خبر: 81606390
T T
۰ نفر
كری: خواهان كسب توافق هسته ای مناسب در مورد برنامه هسته ای ایران هستیم

مسكو-ایرنا- جان كری وزیر امور خارجه آمریكا با تاكید بر موضع كشورش در مذاكرات هسته ای ایران و گروه 1+5 گفت: خواهان كسب توافق هسته ای مناسب با ایران هستیم و با روسیه در این مورد اتفاق نظر داریم.

به گزارش شبكه خبری روسیه24، كری روز سه شنبه در كنفرانس مطبوعاتی مشترك با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در شهر بندری سوچی روسیه در ساحل دریای سیاه خاطرنشان كرد: وحدت و اتفاق نظر، كلیدی برای اجرای توافق ها در مورد برنامه هسته ای ایران است و آمریكا و روسیه در این مساله متحد هستند.

وی افزود: همه می دانیم كه وحدت نظر عامل بسیار مهم است كه برای آن در اینجا گرد آمده ایم و این امر كلیدی برای عقد توافق جامع شایسته در مورد برنامه هسته ای ایران و اجرای توافق است.

وزیر خارجه آمریكا همچنین در سخنان خود به موضوع تحویل مجموعه های اس-300 روسی به ایران اشاره كرد و گفت: تحویل مجموعه های اس-300 به ایران معیارهای بین المللی را نقض نمی كند و در هیچ قطعنامه ای تحویل این تسلیحات به ایران منع نشده است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم در كنفرانس مطبوعاتی مشترك با كری گفت كه روسیه و آمریكا از روند اجرای توافق ها برای حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران رضایت دارند.

وی خاطرنشان كرد: در میان مسایل دستور كار مذاكرات سوچی موضوع برنامه هسته ای ایران قرار داشت و با وزیر امور خارجه آمریكا در این مورد گفت و گو و تبادل نظر كردیم.

كری و لاوروف روز سه شنبه به مدت چهار ساعت در سوچی در پشت درهای بسته گفت و گو كردند و پس از آن وزرای خارجه روسیه و آمریكا نتایج مذاكرات خود را در دیداری با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در پشت درهای بسته كه حدود چهار ساعت بطول انجامید، گزارش دادند.

ایران و گروه 1+5 در ماههای اخیر چند دور مذاكره انجام داده اند كه در ماه آوریل گذشته در لوزان سوییس منجر به كسب تفاهم هسته ای شد.

مطابق برنامه زمانی توافق شده میان ایران و 1+5 مذاكرات هسته ای تا پایان ماه ژوئن آینده ادامه خواهد داشت و در این تاریخ متن توافق جامع در مورد شاخص های برنامه هسته ای ایران برای امضا آماده خواهد شد.

اروپام*5*391 **1917