۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۸:۵۹
کد خبر: 81606131
T T
۰ نفر

نانوایی در گیلان، كتاب می بخشد

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۸:۵۹
کد خبر: 81606131
نانوایی در گیلان، كتاب می بخشد

رشت - ایرنا - ناصر بلباسی نانوایی در استان گیلان و در شهر رشت است كه نان، با كتاب می بخشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، لاكانشهر مجتمعی مسكونی در پنج كیلومتری شهر رشت است و نانوایی دارد كه نانوایش كتاب نیز دارد و پرشور سخن می گوید؛ در نخستین كلام دغدغه اش الواح الكترونیك در دست مشتریانش است كه در صف های طولانی مدام با آنها كلنجار می روند.

بلباسی در كنار پخت نان، قفسه ای چوبین بنا كرده كه چیدمانش كتاب است و جملات ادبی بر تكه های كاغذ نوشته و مشتریان را تا برآمدن نان های داغ، به خواندن آنها دعوت می كند .

پر پیدا ابراز شادمانی می كند از اینكه ابتكارش در حوزه كتاب و كتابخوانی مورد توجه مشتریان و حتی مسوولان فرهنگی استان واقع شده و ساده می گوید : تنها كتاب می خواهم.

ناصر بلباسی متولد 1365 است و 12 كلاس را گذرانده و اینك نانواست و كارش را هم دوست دارد اما هدفش از این اقدام را دغدغه دانایی می داند.

بهرام عشقی یكی از مشتریان ناصر است و با لبخندی بر لب می گوید: ناصر مشتریان را وادار به خواندن می كند.

وی دانش آموخته رشته كامپیوتر است و كتاب نخواندن را تنها یك بهانه تلقی می كند و می گوید : شاید قیمت كتاب گران باشد اما پول یك نهار در یك رستوران چقدر است؟ پس چرا صف رستوران ها پر رونق و باجه كتابفروشی ها خالی است؟

وی معتقد است اقدام نانوای محله شان برای كتاب خوانی از دل برآمده كه بر دل نشسته است.

ناصر درباره انتخاب موضوعات كتاب های كتابخانه اش توضیح می دهد: كتاب هایی را انتخاب كردم كه جذابیت داشته باشند به همین خاطر سراغ كتاب هایی با موضوعات عمومی تر مثل روان شناسی، شعر، نكات پزشكی و تفریحات و سرگرمی رفتم كه هم برای خوانندگان جذاب باشد و همین امر كم كم با استقبال مواجه شد.

ناصر كه این روزها علاوه بر دغدغه نان، دغدغه دانایی نیز دارد و به فكر تامین كتاب های مناسب برای كتابخانه كوچكش هم هست، تا اینكه این دغدغه به مسوولان هم رسید .

اداره كل كتابخانه های عمومی گیلان عصر سه شنبه با تقدیر از ناصر بلباسی و با حضور جمعی از مسوولان استان، قفسه كتابی با 400 جلد كتاب در اختیار نانوایی او قرار داد تا گامی نو در راستای حمایت از فرهنگ كتاب و كتابخوانی برداشته شود.

اصلاح مسایل اجتماعی نه كار یك روز دو روز است و نه كار یك نفر و دو نفر و نه درمان را می توان در نسخه جستجو كرد بلكه بایستی عادت داد، بایستی بچه ها را از كودكی به كتاب و كتابخوانی ترغیب كرد و امروز، ناصر بلباسی با اقدام ساده اش نشان داد كه می بایست برای نهادینه سازی یك فرهنگ از خود شروع كرد.

در حال حاضر 96 باب كتابخانه در استان گیلان وجود دارد و 44 هزار و 809 نفر در این كتابخانه ها عضو هستند.ك/4

1881/2007
۰ نفر