۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۴۹
کد خبر: 81603874
T T
۰ نفر

رییس نمایشگاه كتاب پاریس: كتاب از اسلحه كارآمدتر است

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۴۹
کد خبر: 81603874
رییس نمایشگاه كتاب پاریس: كتاب از اسلحه كارآمدتر است

تهران - ایرنا - 'برتران موریسه' رییس نمایشگاه كتاب پاریس با اشاره به قابلیت كتاب در انتقال فرهنگ یك كشور، آن را كارآمدتر از اسلحه دانست.

موریسه كه برای حضور در بیست و هشمتین نمایشگاه كتاب تهران برای نخستین بار به ایران سفر كرده است، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به تاثیر بالای كتاب در ارتباطات فرهنگی، ابراز امیدواری كرد كه در كنار روابط تجاری میان ایران و فرانسه، شرایط مساعدی برای تبادلات فرهنگی در زمینه نشر، كتاب و ترجمه فراهم شود.

وی با اشاره به جایگاه مهم صنعت نشر در اروپا در مقایسه با سایر صنایع از جمله صنعت خودروسازی، افزود: می توان بسادگی خرید و فروش كتاب را در تبادلات تجاری معمول دو كشور جای داد.

موریسه با بیان اینكه 'ایران با آنچه كه رسانه های فرانسوی معرفی می كنند، تفاوت بسیار دارد و نباید اخبار آنها در مورد ایران را نباید ساده لوحانه پذیرفت'، افزود: من سیاسی نیستم و تلاش می كنم بی توجه به پیش داوری ها افكار و عقاید را انتقال دهم. كار من در طول برگزاری نمایشگاه پاریس تحقق همین امر است.

موریسه اضافه كرد: 'ایران از پنج سال پیش در نمایشگاه كتاب پاریس حضور می یابد و در سال های اخیر تلاش بسیاری برای گسترش هنر، دانش و فرهنگ ایرانی در عرصه بین المللی انجام داده است. من با مشاهده این حضور ایران و بازخوردهای آن دریافتم كه اراده ایران به این امر واقعی است.

' در مقابل افرادی كه با ایران مخالف هستند، می گویم كه ایران كشوری وسیع با قدمت و تاریخی چند هزار ساله است. این كشور علاوه بر فرهنگ، هنر و دانش منحصر به فرد؛ ویژگی مهم دیگری نیز داراست. در ایران، مسیحی، یهودی، ارمنی، شیعه و سنی همگی در كنار هم زندگی می كنند. همه این ها نشان می دهد كه ایران، كشوری جنگ طلب نیست'.

میهمان ویژه نمایشگاه كتاب تهران، گفت: در خارج از ایران تصویر درستی از اوضاع این كشور وجود ندارد و با وجود تولیدات به روز و انتشار تحلیل های متنوع، ارزیابی دقیق تنها با دیدار و گفتگو حاصل می شود. از طریق تعامل فرهنگ ها می توان به درك متقابل رسید. هدف نمایشگاه پاریس نیز فراهم آوردن چنین فرصتی برای همه كشورهاست.

وی ابراز امیدواری كرد نمایشگاه سال آینده پاریس فضای مناسبی برای حضور چشمگیر ناشران، نویسندگان و فعالان ایرانی چاپ و نشر كتاب فراهم آورد.

موریسه با اشاره به اینكه 'در ایران حقوق مالك اثر هنری در بیشتر موارد رعایت می شود'، بر لزوم پیوستن رسمی به كنوانسیون برن تاكید كرد و افزود: امیدوارم ناشران ایرانی بسرعت به كنوانسیون 'برن' به عنوان پیمان جهانی در زمینه حقوق مولفان متعهد شوند، این حقی است كه باید رعایت شود.

رییس نمایشگاه كتاب پاریس با ابراز شگفتی از استقبال مردم ایران از نمایشگاه كتاب، بر لزوم همكاری ایران و فرانسه در صنعت چاپ و نشر تاكید و اعلام كرد كه در آینده نزدیك ایران میهمان خاص نمایشگاه كتاب پاریس خواهد بود.

نمایشگاه بین المللی كتاب فرانسه از 20 تا 23 مارس (29 اسفند تا 3 فروردین) در پاریس برگزار شد.

امسال در نمایشگاه كتاب تهران، برنامه های جدیدی برای معرفی برخی از كشورهای خارجی شركت كننده تدارك دیده شده كه 'روز كشورها' یكی از آنهاست. در این روزها، رایزن های فرهنگی از كشورهای مربوط به آن روز حاضر خواهند شد.

مراسم روز فرانسه دیروز (یكشنبه) با حضور 'امیر مسعود شهرام نیا' قائم‌مقام و معاون اجرایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران، برتران موریسه رییس نمایشگاه كتاب پاریس و 'تییری ویئل' رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در تهران، در سرای اهل قلم نمایشگاه كتاب برگزار شد.

بیست و هشتمین نمایشگاه كتاب تهران كه از 16 تا 26 اردیبهشت با شعار 'خواندن، گفت و گو با جهان' در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار می شود، حدود سه هزار ناشر داخلی و نزدیك به دوهزار و 800 ناشر خارجی را گرد هم آورده است.

اروپام **9053 ** 9157**1485**1479
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ