رهاسازي آب سدها و تثبيت ريزگردها اقدامات مهم ستاد احياي درياچه اروميه

اروميه - ايرنا - معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي گفت: رهاسازي آب مازاد پشت سدها و تثبيت ريزگردها از اقدامات مهم ستاد احياي درياچه اروميه براي رفع بحران خشكي اين درياچه است.

هادي بهادري روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: به منظور حفظ حجم آب موجود در بستر درياچه در سال گذشته افزون بر 137 ميليون متر مكعب آب از سدهاي ساروق، بوكان و حسنلو رهاسازي شد.

وي اضافه كرد: در داخل و اطراف حوضه درياچه اروميه نيز طرح بيولوژيكي مهار شن هاي روان و كنترل انتشار ريزگردها آغاز شده است.

كانون شن هاي روان در اطراف درياچه اروميه در سه منطقه چوپانلوي سلماس، فسندوز مياندوآب و جبل اروميه شناسايي شده و فعاليت تثبيت اين شن ها با استفاده از طرح هاي پوشش گياهي خاص به اجرا در مي آيد.

ريزگردهاي نمكي و ماسه هاي شني اطراف درياچه اروميه به تهديد جدي در اطراف درياچه اروميه تبديل شده اند.

وي لايروبي رودخانه هاي گدار، مهاباد و سيمينه و لايروبي 12 نهر بزرگ و اصلي را از ديگر اقدامات انجام شده براي رفع بحران درياچه اروميه عنوان كرد و ادامه داد: لايروبي ساير انهار و رودهاي منتهي به درياچه از جمله نازلو چاي و باراندوز چاي و اتصال زرينه رود به سيمينه رود در سال جاري عملياتي مي شوند.

وي ادامه داد: در راستاي تعادل بخشي به منابع آب حوضه درياچه اروميه، با تشكيل اكيپ هاي گشت و بازرسي و مقابله با برداشت هاي غيرمجاز به همراه نصب كنتورهاي هوشمند حجمي بر چاههاي داراي پروانه گام هاي جدي برداشته ايم.

وي اضافه كرد: امسال به سه هزار چاه داراي پروانه، برق رساني و به شش هزار چاه نيز كنتور هوشمند نصب مي شود.

معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي گفت: انتقال آب از حوضه هاي جنوبي درياچه، آغاز طرح تبديل سيستم آبياري اراضي كشاورزي در 12 هزار هكتار، تهيه نقشه هاي الكترونيكي ( كاداستر ) باغات و مزارع و همچنين انتقال پساب تصفيه خانه هاي فاضلاب شهرهاي شاهين دژ، اروميه و شهرك گلمان از ديگر اقدامات عملي ستاد احياي درياچه اروميه براي نجات اين درياچه بوده است.

بهادري افزود: افزايش برداشت ها از منابع آبي و توسعه بي رويه زمين هاي كشاورزي و باغ ها در چند دهه اخير بيشترين نقش را در خشك شدن درياچه اروميه داشته اند.

وي اضافه كرد: تغييرات اقليمي و كاهش بارش ها در كنار دخالت هاي انسان در كاهش ميزان آب ورودي به درياچه با برداشت هاي غيرمجاز و يا انتقال آب ورودي درياچه به خارج از حوضه و افزايش حجم ذخيره سازي ها در پشت سدها در بروز اين بحران زيست محيطي تاثير داشته اند.

بهادري گفت: ستاد احياي درياچه اروميه در اقدامي جامع و گسترده با شناسايي علت ها و راهكارهاي برون رفت از اين بحران برنامه هاي عمراني و فرهنگي را تدوين و اجرايي كرد.

درياچه اروميه در شمال غربي ايران و بين دو استان آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي قرار گرفته و بزرگترين درياچه داخلي كشور است كه در سالهاي اخير سالانه حدود 40 سانتي متر از سطح آن كاسته شده به طوري كه در حال حاضر تراز آبي آن حدود سه و نيم متر پايين تر از تراز اكولوژيك است.

اين درياچه در خطر خشك شدن كامل قرار دارد و در طي 13 سال گذشته شش متر كاهش سطح داشته و تا تير ماه سال 1392 بيش از 75 درصد از آب آن خشك شده بود.

با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد، برنامه ريزي هاي خوبي در راستاي كاهش مصرف آب در اين حوضه آبي و افزايش تراز اين درياچه تا رسيدن به تراز اكولوژيك انجام شده است.

امسال را مي توان جزء معدود سالهايي دانست كه اين تراز رشد داشته و يا كاهش بي رويه سطح آن، متوقف شده است.

طبق بررسي هاي صورت گرفته از تراز آبي درياچه اروميه در سالهاي گذشته، تراز آبي درياچه در روز بيستم ارديبهشت در سالهاي مختلف با كاهش تراز روبرو بوده كه اين كاهش تراز به ميزان 9 سانتي متر در سال 83، 21 سانتي متر در سال 84، 36 سانتي متر در سال 85، 14 سانتي متر در سال 86، 72 سانتي متر در سال 87، 45 سانتي متر در سال 88، 21 سانتي متر در سال 89، 40 سانتي متر در سال 90، 28 سانتي متر در هركدام از سالهاي 91 و 92 و 35 سانتي متر در سال 93 بود.

اين در حالي است كه ميزان كاهش تراز آبي سطح درياچه اروميه در 20 ارديبهشت امسال نسبت به 20 ارديبهشت سال 93 تنها يك سانتي متر است.

تراز اكولوژيك درياچه اروميه 1274.1 متر است.

تراز فعلي آب درياچه اروميه حدود 1270.65 متر است.

8137/2093