۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۵۶
کد خبر: 81603519
T T
۰ نفر
از دو كلمه حرف حساب تا حكایت یارانه خرید كتاب های خارجی

تهران - ایرنا - پنجمین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران در حالی سپری شد كه رخدادهایی چون خواب ماندن 85 هزار دانشجو و تبلیغات گسترده میهمان بخش بین المللی درباره زبان آلمانی مهم ترین حاشیه های جشن كتاب ایران را به خود اختصاص داده است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، برگزاری نمایشگاه بین المللی كتاب تهران طی بیست و هفت دوره قبلی خود به خوبی این مهم را به اثبات رسانده كه هر چه روزهای این رخداد به تپش روزهای پایانی خود نزدیك و نزدیك تر می شود، علاوه بر سیل استقبال گسترده تر از سوی دوستداران یار مهربان، رویدادها و حوادث حاشیه ای آن نیز در سیری تصاعدی گام بر می دارند.

پنجمین روز نمایشگاه بین المللی كتاب تهران نیز در بطن خود میزبان حوادث و رخدادهایی بود كه گاه رنگ حاشیه آن ها بر متن و اصل روایت این نمایشگاه چیرگی داشت و چون ادامه این گزارش خود گویای همه چیز است از تفصیل مقدم می كاهیم و بر مبلغ آن می افزاییم...



** نمایشگاه كتاب با طعم طوفان

پنجمین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران نیز مطابق روزهای قبل، كار خود را از ساعت 10 صبح در شرایطی آغاز كرد كه بار دیگر باد شدیدی كه در فضای باز محوطه مصلی و اطراف شبستان مشغول وزیدن بود و حتی بدل به تندباد شده بود نخستین میزبان مخاطبان یار مهربان بود.

وزرش باد در این دوره از نمایشگاه بدون استثناء از نخستین روز برپایی آن (16 اردیبهشت ماه) تا روز گذشته (20 اردیبهشت ماه) به عنوان پنجمین روز این رخداد همواره میهمان ثابت این رویداد فرهنگی بوده است.

از جمله اتفاقات جالبی كه به سبب وزش باد از ابتدای نمایشگاه تا روز پنجم آن ادامه داشت شوخی ناشران و غرفه داران با عنصری به نام باد در نمایشگاه است؛ به طوری كه در روزهایی كه وزش باد كمتر است این افراد پیش بینی استقبال ضعیف و در روزهایی كه باد بیشتر است تاكیدشان بر استقبال بیشتر مخاطبان از نمایشگاه كتاب است.

به هر حال وزش باد شدید صبحگاهی و بارش باران، مخاطبان یار مهربان را بر آن داشت تا در پنجمین روز از جشن نوروز اندیشه در مصلی با سرعت بیشتری خود را به شبستان و مكان های مسقف برسانند و البته بودند در این میان عده ای كه تلاش می كردند تا جلوی خسارات وزش باد شدید به ویژه آسیب دیدن بنرها و تابلوهای تبلیغاتی ناشران را بگیرند كه به اعتقاد نگارنده باید علاوه بر تخفیف های رایج در نمایشگاه كتاب به این افراد به سبب تعهد و تلاش شان تخفیف های مضاعفی را در نظر گرفت.



** دو كلمه حرف حساب

اغراق نیست اگر عنوان شود جنجالی ترین و پرخبرترین اتفاق دو روز اخیر نمایشگاه كتاب تهران در روزهای چهارم و پنجم برگزاری این رخداد (شنبه و یكشنبه 19 و 20 اردیبهشت ماه) به اعتراض ناشران دانشگاهی نسبت به اختصاص یارانه برای خرید كتاب های خارجی باز می گشت.

شدت این اعتراض ها تا جایی بود كه آن ناشران نامه ای را خطاب به سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران به رشته تحریر درآوردند و مراتب اعتراض خود را نسبت به اختصاص این یارانه و تبعیض میان ناشران دانشگاهی و ناشران بین المللی به شكل رسمی و مكتوب اعلام كردند.



** بن كارت های دانشجویی

براساس گزارش رسمی مسئولان و دست اندركاران امور اجرایی نمایشگاه بین المللی كتاب تهران، تا شب گذشته (یكشنبه 20 اردیبهشت ماه) آمار بن ‌كارت ‌های طلاب و دانشجویان و صرف هزینه‌ های آن در نمایشگاه كتاب نشان می ‌دهد 60 درصد از این بن كارت ‌ها در بخش دانشگاهی، 30 درصد در بخش عمومی، چهار درصد در بخش كودك و نوجوان، چهار درصد در بخش آموزشی، یك درصد در بخش عربی و تنها یك درصد در بخش لاتین در بیست و هشتمین نمایشگاه كتاب تهران هزینه شده است.

پس پرواضح است كه با توجه به آنكه 60 درصد از بن ‌كارت‌ های طلاب و دانشجویی نمایشگاه كتاب در بخش دانشگاهی هزینه شده و تنها دو درصد آن در بخش بین الملل (ناشران عربی و لاتین)، بنابراین پرمخاطب ‌ترین بخش‌ ها از نمایشگاه كتاب بیست و هشتم، ابتدا بخش ناشران دانشگاهی سپس بخش ناشران عمومی است.



** اعلام خودجوش اسامی ناشران متخلف

مطابق اخبار روز چهارم نمایشگاه (شنبه 19 اردبهشت ماه) عنوان شده بود كه 29 ناشر به دلیل تخلف های مورد تصدیق مسئولان برگزاری این رخداد، به مدت 24 ساعت در روز پنجم نمایشگاه غرفه های شان تعطیل خواهد بود و تمامی این ناشران از حضور در نمایشگاه بیست ونهم در سال آینده (1395) نیز محروم خواهند شد.

اما ستاد اجرایی نمایشگاه از اعلام نام این ناشران خودداری كرد و همین مساله باعث ایجاد موجی خودجوش میان خبرنگاران و اهالی رسانه شد تا طی مشاهده ای میدانی در سالن شبستان وسالن ناشران دانشگاهی با رصد غرفه هایی كه چادر آنها همزمان با آغاز به كار نمایشگاه باز نشده است به اعلام نام آنها بپردازند تا رسالت كار خبری شان را به بهترین شكل ممكن به انجام رسانده باشند.

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا نیز انتشاراتی های یوحنا (اندیشه مطهر)، هنرهای زیبا (ایده ایام ـ زانكوه)، هنر اول، همگرا، وزرا، نسیم حیات، نامه پارسی، كاشف، عیوقی (عدن)، شكوفه یاس، صالحان، جامعه ‌شناسان، چاف، جام جوان، بوستان احمدی، ارگ نواندیش، شركت تعاونی ناشران كرمان، دانوش و مزینانی، غرفه های ناشرانی بودند كه در پنجمین روز از برگزاری نمایشگاه كتاب تهران فعالیتی نداشتند كه از این میان انتشاراتی های دانوش و مزینانی در بخش ناشران دانشگاهی و مابقی در بخش ناشران عمومی بودند.

مسئولان متعهد به اجرای قانون در نمایشگاه كتاب تهران در راستای سیاست تنویر افكار عمومی بعد از احراز تخلف ناشران، نام آنها را نیز در كنار سیل اخبار روابط عمومی خود عنوان كنند تا بی خود و بی جهت سه ساعت زمان خبرنگاران برای كشف و شهود در این مشاهده میدانی برای بیان نام آن ناشران متخلف به هدر نرود!



** خلق واژه جدید: «ناشرنما»

بعد از شنیدن واژه هایی چون تماشاگرنما، منتقدنما، هنرمندنما، روشنفكرنما و انواع «نما»های دیگر در كنار لغات شناخته شده ادبیات فارسی كشورمان در پنجمین روز از برگزاری نمایشگاه بیست و هشتم و در جشن كتاب ایران، واژه جدیدی حیات خود را آغاز كرد كه جا دارد به این واژه و خالق آن تبریك گفت.

اما ماجرای تولد این واژه به سخنان محمدمهدی داودی ‌پور مدیر كمیته ناشران داخلی بیست و هشتمین نمایشگاه بین ‌المللی كتاب تهران باز می گردد كه در خلال گفت و گوهای خود با خبرنگاران در روز پنجم نمایشگاه از برخورد جدی با ناشرانی خبر داد كه غرفه خود را به غیر واگذار كردند و یا در غرفه های خود در كنار كار فروش و عرضه كتاب به امر توزیع آثار دیگر ناشران نیز مبادرت می ورزند.

وی كه این عمل را تخلفی آشكار و بزرگ دانست در ادامه بر برخورد قاطع و بی قید شرط با این ناشران كه از آنها با عنوان «ناشر نما» یاد كرد تاكید كرد و افزود: چند «ناشرنما» در نمایشگاه امسال كار پخش كتاب را انجام می‌ دادند و همچنین دیده شده كه برخی غرفه ‌داران به واگذاری غرفه‌ های خود به افراد دیگر اقدام كرده اند كه به این افراد تذكر شفاهی و در مرحله بعدی تذكر كتبی داده خواهد شد و چنانچه این رویه ادامه یابد، به كمیته تخلفات ارجاع و با آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.



**اختلاف و بگو مگوها

اختلافات و بگو مگوهای رسانه ای مسئولان نمایشگاه كتاب تهران و ناشران دانشگاهی روز گذشته به اوج خود رسید و مدیر ناشران بین الملل ایرانیان روز گذشته در پاسخ به اعتراض ناشران دانشگاهی (بخش بین الملل ) نشستی خبری برگزار كردند .



** مواظب باشید آتش نگیرید

در پنجمین روز از نمایشگاه بین المللی كتاب تهران در گام بیست و هشتم خبری از طریق كمیته حراست این رویداد منتشر شد كه با خود سوالات فراوانی را به همراه داشت؛ متن خبر كوتاه بود و ساده و می گفت: تمام ناشران حاضر در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران موظف به نصب كپسول اطفای حریق در غرفه ‌های خود شدند و این اقدام با هدف ایجاد ایمنی و امنیت بیشتر در فضای نمایشگاه، همچنین جلوگیری از حوادث احتمالی انجام شده است.

البته مشخص نیست كه آیا مسئولان بعد از پنج روز ناگهان یاد ایمنی و امنیت مخاطبان، بازدیدكنندگان و دوستان یار مهربان افتاده اند و یا تكثر و تعدد اخبار روابط عمومی نمایشگاه تا حدی بوده كه خبری كه باید در روز اول منتشر می شد به روز پنجم رسیده است.

همین مساله باعث شد تا میان اهالی خبر و حتی برخی غرفه داران اصطلاح «مواظب باشید آتش نگیرید» در روز پنجم رد و بدل شود و البته برخی كارشناسان نیز احتمال دادند به علت استقبال بالای مخاطبان و حضور گسترده آنها در نمایشگاه، عامل اصطكاك كفش های آنها با كف مصلی امكان ایجاد جرقه و نهایتا ایجاد حریق را به شكل بالقوه دارا است و بر این اساس نصب كپسول اطفای حریق برای جلوگیری از هر پیامدی در متن یك خبر به شكل قانونی عنوان شده است.



** خواب ماندن 85 هزار دانشجو

خبر دیگری كه در پنجمین روز نمایشگاه كتاب به محض انتشار موجی از حواشی و جملات طنز را در بین ناشران، برخی مخاطبان و قاطبه خبرنگاران با خود به همراه داشت و حتی دامنه آن تا شبكه های اجتماعی و پیامك ها نیز گسترش یافت؛ مربوط به اعلام آمار صدور بن كارت های دانشجویی تا روز پنجم نمایشگاه كتاب از سوی مسئولان برگزاری این رخداد فرهنگی بود.

در این خبر آمده بود تا پایان كار پنجمین روز از برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران، 165 هزار دانشجو بن ‌كارت های خود را دریافت كردند.

این خبر در حالی شگفتی بسیاری را با خود به همراه داشت، كه سه روز مانده به آغاز نمایشگاه كتاب از سوی همان مسئولان منتشر كننده این خبر اعلام شده بود كه 250 هزار دانشجو از سراسر كشور برای دریافت بن كارت های خرید كتاب از نمایشگاه ثبت نام كرده اند.

با یك جمع و تفریق ساده می توان به این مساله رسید كه با استناد به این دو خبر و با وجود گذشته نیمی از نمایشگاه كتاب، 85 هزار دانشجو تا كنون برای دریافت بن كارت های خود اقدام نكرده اند.

با توجه به اهمیت مبحث دانش اندوزی و دامنه مطالعاتی، تحقیقاتی و پژوهشی دانشجویان برای كسب موفقیت های علمی، عدد 85 هزار، آن هم با پسوند دانشجو، در عدم اقدام برای دریافت بن كارت های خرید از نمایشگاه كتاب كه تنها و تنها طی بازه زمانی 10 روزه این رخداد اعتبار دارد و می تواند نشان دهنده خواب ماندن این افراد از برگزاری این رویداد باشد یا خیر؟!

هر چند در این میان افرادی كه عادت به دیدن نیمه پر لیوان دارند (خوشبین ها) معتقدند كه تبلیغات ضعیف نمایشگاه باعث شده تا دانشجویان از تاریخ برگزاری دقیق این رویداد مطلع نباشند و عده ای دیگر نیز می گویند كه این تعداد از دانشجویان قصد دارند تا در دقیقه نود اقدام به تهیه این بن كارت ها و خرید كتاب های مد نظر خود كنند.

به هر حال وظیفه نگارنده بازتاب این حاشیه و رسالت شما خوانندگان در صورتی كه دانشجویی را از اقوام، بستگان، دوستان و آشنایانتان می شناسید كه برای دریافت بن كارت ثبت نام كرده آن است كه حتما این سوال را از آنها بپرسید كه آیا برای دریافت بن كارت ها نیز اقدام كرده یا خیر!

در بیست و هشتمین نمایشگاه كتاب تهران حدود 3000 ناشر داخلی و نزدیك به 2800 ناشر خارجی حضور دارند.

همچنین كشور عمان مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه بین المللی كتاب تهران بوده و قرار است برنامه های خاصی در این نمایشگاه اجرا كند. وزرای فرهنگ كشورهایی چون قطر، عمان و بنگلادش و مسئولان نمایشگاه های بلونیا، فرانكفورت و پاریس نیز در این نمایشگاه شركت خواهند كرد.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران كه از 16 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) با شعار «خواندن، گفت و گو با جهان» اغاز شده تا 26 همین ماه ادامه خواهد داشت.

فراهنگ**9266 ** 1569
۰ نفر