۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۸:۵۲
کد خبر: 81603172
T T
۰ نفر
ازتقدیر مفاخر گیلان تا صدور 655مجوز نشركتاب در استان مازندران

تهران- ایرنا- همزمان با ششمین روز برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران با حضور جمعی از مسئولان وزارت ارشاد و مسئولان استان گیلان، مفاخر این خطه تقدیر می شوند.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، براساس برنامه های تنظیم شده ششمین روز برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران به نام گیلان نام گذاری شده از این رو مراسم و جشن ویژه ای به مناسبت این روز درنظر گرفته شده كه فردا(دوشنبه 21 اردیبهشت ماه 94) در بخش استان ها این رویداد بزرگ فرهنگی برگزار خواهد شد.

براین اساس بخش امور استان ها فردا میزبان فیروز فاضلی مدیر كل اداره فرهنگ و ارشاد استان گیلان و احمد سمیعی گیلانی ادیب، مترجم و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی كشورمان خواهد بود.

همچنین در مراسم پاسداشت روز گیلان، از كتاب‌های «گیلانی‌ها در دیار هند» نوشته سیدعباس آزموده،‌ آواز درخت گردو نوشته مجید دانش‌آراسته و كشت برنج در گیلان و دیگر ایالات جنوب دریای كاسپین با ترجمه جعفر خمامی‌زاده رونمایی می‌شود.

سخنرانی فریدون شایسته از مفاخر استان گیلان، شعرخوانی به زبان فارسی و گیلكی، معرفی مجموعه تمدن و فرهنگ گیلان و تجلیل از احمد سمیعی گیلانی كه از شخصیت‌های برجسته استان گیلان است،‌ از دیگر برنامه‌های روز گیلان در نمایشگاه كتاب تهران خواهد بود .



** ناشران موظف به نصب كپسول اطفای حریق در غرفه‌ها شدند

تمام ناشران حاضر در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران، موظف به نصب كپسول اطفای حریق در غرفه‌های خود شدند.

طبق اعلام كمیته حراست نمایشگاه كتاب تهران، این اقدام با هدف ایجاد ایمنی و امنیت بیشتر در فضای نمایشگاه، همچنین جلوگیری از حوادث احتمالی انجام شده است.

با توجه به ازدحام جمعیت و شلوغی فضا، ورود نیروهای امدادی و آنش‌نشانی به محوطه مصلی به سادگی مقدور نیست. از همین روی، نصب كپسول اطفای حریق در تمامی غرفه‌های نمایشگاه كتاب، الزامی عنوان شده است.



** صدور 655 مجوز نشركتاب در استان مازندران

معاون فرهنگی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران از برگزاری 700 نمایشگاه كتاب در سراسر استان مازندران طی سال گذشته خبر داد و گفت: طی سال گذشته 655 مجوز نشركتاب در این استان صادر شده است.

عباس زارع در مراسم پاسداشت روز مازندران گفت: استان مازندران حدود 162 ناشر دارد كه در سال گذشته 732 عنوان كتاب با شمارگان یك میلیون و هزار جلد در این استان منتشر كرده‌اند؛ از این تعداد كتاب‌های منتشر شده حدود 716 عنوان تالیفی است. همچنین 655 مجوز نشر كتاب در سال گذشته صادر شده است.

وی ادامه داد: استان مازندران 384 واحد چاپی دارد و خوشبختانه اكثر تولیدات ناشران از سایر استان‌ها هم در استان مازندران صورت می‌گیرد.

زارع توضیح داد: در سال گذشته علاوه بر برپایی700 نمایشگاه كتاب، رونمایی از كتاب‌های «فرهنگ بومی»، برگزاری مسابقات كتابخوانی، تجهیز كتابخانه مدارس، راه‌اندازی ایستگاه مطالعه در مناطق مختلف، برگزاری كارگاه‌های آموزشی برای ناشران در خصوص موضوعاتی چون شابك،‌ فیپا و...، تجلیل از ناشران برتر از دیگر برنامه‌های ما بوده است كه برخی از این برنامه‌ها در سال جاری هم انجام می‌شود.

معاون فرهنگی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران افزود: سال گذشته حدود 80 میلیون تومان از ناشران استان خرید كردیم و امیدواریم كه در سال 94 هم این خریدها ادامه پیدا كند؛ برنامه «ارمغان دانایی» از دیگر برنامه‌های اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی است كه براساس این طرح، كتاب‌های آموزشی برای مسئولان نهادها و سازمان‌های مختلف ارسال می‌شو د. برنامه «كتابیاران مدارس» هم از دیگر برنامه‌های اداره متبوعه است كه براساس آن دانش‌آموزانی كه علاقمند به حوزه نشر و كتاب هستند و در این حوزه فعالند شناسایی و تقدیر می‌شوند.

زارع با اشاره به یكی از مشكلاتی كه استان مازندران در حوزه فرهنگ و نشر با آن درگیر است گفت: نداشتن محلی دائمی برای نمایشگاه كتاب یكی از دغدغه‌های اساسی ما به شمار می‌آید البته اخیرا با درخواست‌هایی كه از استانداری داشتیم خواهش كردیم تا فضایی دائمی برای برگزاری نمایشگاه كتاب استانی در نظر گرفته شود.

وی همچنین به برگزاری نمایشگاه‌های كتاب استانی اشاره كرد و توضیح داد: سال گذشته یازدهمین دوره نمایشگاه استانی در استان مازندران برگزار شد و خوشبختانه استقبال خوبی هم از این نمایشگاه شد؛ در تلاش هستیم تا نمایشگاه تخصصی كتاب كودك و نوجوان نیز برگزار كنیم.



**رونمایی از دو كتاب انتشارات تكا در سرای اهل قلم

دو عنوان كتاب جدید از انتشارات تكا(توسعه كتاب ایران) سه شنبه 22 اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم رونمایی خواهد شد.

نشست رونمایی از این دو كتاب با عناوین «پریزاد» به قلم سارا جلوداریان و «بالاتر از اكنون» نوشته شیرینعلی مرادی از ساعت 13:45 در محل سرای اهل قلم برگزار خواهد شد.

این انتشارات در زمان برگزاری نمایشگاه در سالن شبستان، راهرو 26، غرفه 24 پذیرای علاقه مندان به كتاب و كتابخوانی است.



** ارائه بسته فرهنگی با تخفیف

به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامی،این مركز در یك اقدام فرهنگی و برای آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان خویش بخصوص جوانان با مفاسد خاندان پهلوی اقدام به تولید یك بسته فرهنگی با تخفیف ویژه در ایام بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران كرده است.

این بسته كه شامل 10 كتاب از مجموعه كتب های دربار به روایت اسناد است شامل:پدرساواك،عروس آخر،مرغ در طوفان،پاسبان جهنمی،آخرین وحشت آفرین،53 سال عصر پهلوی به روایت دربار و دربار به روایت دربار،رویاهای برباد رفته،دایوش همایون و پلنگ سیاه است كه با تخفیف ویژه 35% ارائه می شود.

علاقه مندان برای تهیه این كتاب در ایام برپایی بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی كتاب تهران می توانند به مصلی،شبستان،راهروی 12،غرفه(مركز اسناد انقلاب اسلامی) شماره 1،روبروی محراب مراجعه كنند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران با شعار«خواندن، گفتگو با جهان»از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

فراهنگ**1355**1569

سرخط اخبار فرهنگ