۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۵:۳۵
کد خبر: 81602903
T T
۰ نفر

ناشران و نویسندگان از همدلی و هم زبانی می گویند

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۵:۳۵
کد خبر: 81602903
ناشران و نویسندگان از همدلی و هم زبانی می گویند

تهران - ایرنا - بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب در حالی در مصلی تهران برگزار می شود كه همدلی و هم زبانی به عنوان شعار سال 94 فضای این رویداد بزرگ را تحت تاثیر قرار داده و اهالی نشر و چاپ بیش از هر زمان دیگر نسبت به تحقق این شعار سخن می گویند.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا ناشران و نویسندگان در ایجاد همدلی و هم زبانی نقش مهم و اثرگذاری در جامعه دارند. در واقع نویسندگان و ناشران با محصولات خود روی ذهن های مردم و مخاطبان تاثیر می گذارند و آنان را به راه و هدف مورد نظر هدایت می كنند.

از این رو كار نویسندگان و ناشران را باید یك فعالیت ارزشمند، ماندگار و اثرگذار دانست كه حاصل آن هدایت نسل آینده به سوی سعادت و نیكبختی است. در خصوص شعار همدلی و هم زبانی نیز وظیفه سنگینی بر دوش این قشر است.

همدلی و هم زبانی ریشه در نوع نگرش‌ها و بینش‌ها دارد و به عبارتی محصول و میوه باورها و اعتقادات یك ملت و جامعه است و نویسندگان و ناشران یكی از حلقه های ایجاد این نگرش در بین مردم محسوب می شوند.

از دیدگاه برخی نویسندگان و ناشران ایجاد اعتماد بین مردم، توجه به خواسته ها و واگذاری امور به بخش غیردولتی راه رسیدن به همدلی و هم زبانی است.



** همدلی بیشتر بین بخش خصوصی و دولتی

مشاور فرهنگی انتشارات امیركبیر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در صورتی كه دولت از تصدی گری خود در حوزه كتاب و فرهنگ بكاهد و امور را به بخش خصوصی واگذار كند همدلی بیشتری بین بخش خصوصی و دولت ایجاد خواهد شد.

محمد دهدشتی نقش دولت را نظارت بر امور دانست و افزود: در زمینه صادرات و ورود كتاب های مفید و مرجع به داخل نیز دولت می تواند به جای اینكه مستقیما وارد شود امور را به دست اندركاران این حوزه واگذار و به آنها در این خصوص كمك كند و صرفا نقش نظارتی داشته باشد.

مشاور فرهنگی انتشارات امیركبیر خاطرنشان كرد: برای مثال حمایت های جدی از اهل قلم می تواند سبب افزایش فعالیت های پژوهشی توسط آنها شود و سختگیری نكردن در ارایه مجوز به كتاب ها می تواند دولت را در اهداف چشم انداز توسعه 20 ساله و سند توسعه چهارساله كمك كند.

دهدشتی با بیان اینكه بخش خصوصی مخاطبان را بهتر می شناسد افزود: برای فرهنگ نمی توان از بالا برنامه ریزی كرد بلكه واگذاری امور به بخش خصوصی به عنوان جزیی از مردم در نهایت باعث همدلی و حركت در مسیر موفقیت می شود.



** مردم و مسئولان همراه و همفكر باشند

حجت الاسلام رسول ابوالقاسمی مدیر انتشارات دارالحدیث در خصوص سال دولت و ملت؛ همدلی و هم زبانی گفت: اگر مردم و مسوولین با هم همراه و همفكر باشند بسیاری از مشكلات حل می شود و كل جامعه به پیشرفت می رسد.

وی افزود: مردم اگر اقتضائات دولت را درك كنند و دولت در زمینه فرهنگ سازی به مردم كمك كند به رشد فرهنگی بالا می رسند و جامعه را به تعالی می رسانند.

وی افزود: شعار امسال خود یك شعار فرهنگی است كه مردم و دولت می توانند درك متقابل داشته باشند و در جهت رشد و اعتلای فرهنگی علم گام بردارند.

رضا حاجی زاده مدیر انتشارات هزاره ققنوس افزود: همدلی و هم زبانی بین مردم و مسوولین موجب اعتلای فرهنگ و حركت به سوی كمال و سعادتمندی است. برنامه ریزی برای پیشرفت و رونق فرهنگی وظیفه ای بزرگ و همگانی است لیكن امروز در عرصه های مختلف مخصوصا در حوزه فرهنگ نیازمند حركت جدی هستیم كه مردم و مسوولین می توانند با افزایش علم خود از طریق كتاب خوانی به این موضوع كمك كنند.

شعبان حیدری مدیر انتشارات موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت افزود: همدلی و هم زبانی بین مردم و مسوولان موجب تقویت اعتماد مردم و مسوولان است. باید با همدلی و تعامل بیشتر اقشار فرهنگی و تاثیرگذار در تحقق شعار سال 94 تلاش كنیم.

وی افزود: مسوولین می توانند با ارزان كردن قیمت كتاب مردم را در خرید آن یاری كنند كه این خود نوعی همدلی و هم زبانی بین دولت و ملت ایجاد می كند.



** توجه به خواسته های ناشران و نویسندگان

حسین جعفری مدیر اجرایی غرفه انتشارات سروش در بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب درباره تاثیر شعار همدلی وهم زبانی دولت و مردم به ویژه در حوزه كتاب در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: زمینه های همدلی وهمفكری را باید در نیازهای فی مابین جستجو كرد

وی افزود: انتظاراتی كه ناشران ازدولت دارند مورد توجه قرار گیرد و درعین حال انتظاراتی كه دولت نسبت به صنعت نشر دارد ناشران و نویسندگان باید برای تحقق آن تلاش بیشتری كنند.

جعفری اظهار كرد هم چنین ناشران باید بدون آنكه باری بر دوش دولت بگذارند بتوانندمشكلات خود را با صبوری و بررسی های كارشناسی حل كنند. ما باید توجه كنیم كه درعین مطالبات حقوق خود در حوزه فرهنگ وظایف خود را نیز بدانیم و نباید فقط به شعار بسنده كرد.

حمید غفاری مدیرعامل نشر عروج وابسته به موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی (ره ) در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت : اگر به مبانی فرهنگی خود رجوع كنیم مبانی اخلاقی و هنجاری جزیی از فرهنگ جامعه ما هستند. توجه مسوولان ومردم به این دو اصل به سمت همدلی وهمزبانی پیش خواهد رفت.

وی افزود: باتوجه به تاریخ غنی و قدوسی بودن فرهنگ ایرانی باید باورهای مردمی كه پتانسیل های قوی برای ایجاد هماهنگی فرهنگی و همدلی است در راستای هم زبان شدن دولت و ملت پیش رود.

مرتضی فرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در شعار همدلی وهم زبانی دولت و ملت از زییا ترین كلمه ها استفاده شده كه باید به طور زیبایی درعمل نیز به ویژه در حوزه فرهنگ به كار گرفته شود.

این ناشر گفت: مردم ما همان طور كه در شرایط سخت به ویژه دوران جنگ ثابت كردند كه با همدلی وهمزبانی با دولت توانستند پیروز شوند اكنون نیز این باورها در درون آنان وجود دارد كه می توانند با این شعار وكلید واژه ها زنده شده و درحوزه فرهنگ و ساماندهی وضعیت نشر بسیار موثر باشد.

بهرنگ كیائیان مسوول دفتر انتشارات چشمه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: همدلی وهم زبانی دولت و مردم بیشتر كاركرد سیاسی دارد تا فرهنگی و مردم از تصمیماتی كه دولت در حوزه سیاسی یا اقتصادی می گیرد حمایت می كند؛ در حوزه فرهنگ این مسایل برعكس بوده و دولت باید خود را با مردم هم دل كند.



** رهنمودهای رهبری به درستی اجرا شود

معاون آموزشی و اجرایی انتشارات مدرسان شریف با ابراز خرسندی از نامگذاری امسال توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان دولت و ملت، همدلی و هم زبانی اظهاركرد: هر ساله رهبر معظم انقلاب با نامگذاری سال، انرژی مضاعفی به ملت تزریق می كنند و به طور كل همكاری دولت و نهادهای اجرایی با بخش خصوصی بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد.

ایمان مقدم افزود: در صورتی كه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به درستی اجرا شود به طور حتم به پیشرفت كشور منجر خواهد شد اما در حوزه كتاب مشكلاتی وجود دارد كه این موفقیت را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی خاطرنشان كرد: موسسه مدرسان شریف همچون سال های گذشته با تاسی از رهنمودهای گهربار رهبر معظم انقلاب منویات ایشان را سرلوحه و هدف خود قرار داده و از هیچ كوششی برای توسعه فرهنگی و آموزشی ایران فروگذار نمی كنند.

معاون آموزشی و اجرایی مدرسان شریف تصریح كرد: در صورتی كه واسطه ها بین دولت و بخش خصوصی در حوزه كتاب حذف شود موفقیت كشورمان در این حوزه بیش از پیش خواهد بود.



** حمایت از نویسندگان و ناشران

قائم مقام موسسه بوستان كتاب با بیان اینكه نامگذاری امسال با عنوان دولت و ملت،‌ همدلی و هم زبانی توسط مقام معظم رهبری باعث افتخار نظام در ابعاد مختلف از جمله سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است افزود: برای تحقق همدلی و همزبانی بین دولت و مردم در بعد فرهنگی باید نقش واسطه های آنها پررنگ تر شود.

عبدالهادی اشرفی ادامه داد: در صورتی كه دولت بخواهد در زمینه همدلی با مردم قدم بردارد باید واسطه های خود و مردم را تقویت كرده و از آنها حمایت كند.

وی اضافه كرد: این واسطه ها در حوزه كتاب و نشر شامل ناشران و نویسندگانی هستند كه به نوعی پیوند دهنده مردم و مسوولان محسوب می شوند.

قائم مقام موسسه بوستان كتاب با بیان اینكه حمایت از برگزاری نمایشگاه هایی از جمله نمایشگاه كتاب توسط دولت به همدلی بیشتر با مردم منجر می شود گفت: مردم سرمایه معنوی بزرگی هستند و نمایشگاه بین المللی تهران به لحاظ حضور پرشمار این سرمایه معنوی نسبت به نمایشگاه های مطرح جهان از جمله فرانكفورت و پاریس از ویژگی خاصی برخوردار است.

اشرفی افزود: حضور حدود پنج میلیون نفر در روزهای برگزاری نمایشگاه بین المللی كتاب فرصت مناسبی برای فعالیت دولت در زمینه ارتقای همدلی و تكریم آحاد مردم ایجاد می كند و توجه به این موضوع و دنبال كردن راهكارهای جذب بیشتر مردم به افزایش همدلی می انجامد.

وی با ابراز خرسندی از واگذاری اجرای بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی كتاب تهران به بخش خصوصی برای نخستین بار خاطرنشان كرد: واگذاری امور فرهنگی از جمله برگزاری نمایشگاه كتاب به بخش خصوصی (مردم) موجب استقبال بیشتر از آن می شود و دولت می تواند در كنار آن نقش نظارتی و كنترلی خود را ایفا كند.

وی ادامه داد: چنین تصمیماتی به اعتماد مردم به دولت منجر می شود و همچنین باعث ارتباطات بیشتر ملت با دولت می شود.

وی با اشاره به نظر برخی كارشناسان مبنی بر ضعف در جنبه تخصصی نمایشگاه كتاب و توجه بیش از حد به بخش فروشگاهی آن گفت: معتقدم نباید جنبه نمایشگاهی و فروشگاهی نمایشگاه كتاب را كمرنگ كرده یا از دست بدهیم بلكه باید تمهیداتی اندیشیده شود تا جنبه تخصصی این نمایشگاه نیز ارتقا یابد.

قائم مقام موسسه بوستان كتاب با اشاره به اظهارات رییس جمهوری در آیین افتتاحیه نمایشگاه كتاب امسال مبنی بر اینكه «ما باید ناشران را به عنوان بزرگترین مددكاران اجتماعی به جامعه معرفی كنیم» گفت: این اظهارات نشان دهنده جایگاه ویژه ناشران است؛ ناشرانی كه برخی از آنها با حداقل درآمد در حوزه نشر و كتاب فعالیت می كنند و باید از این مددكاران اجتماعی به عنوان واسطه بین دولت و مردم بیشتر حمایت شود.

اشرفی افزود: حمایت از ناشران فقط در حوزه مسایل اقتصادی منحصر نمی شود و تلاش برای ارتقای جایگاه آنها و افزایش ارتباط ناشران با دولت و مردم زمینه همدلی و هم زبانی را بیش از پیش فراهم می كند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران كه از چهارشنبه گذشته در مصلی تهران آغاز به كار كرده تا 26 اردیبهشت ماه جاری از ساعت 10 تا 20 برای بازدید عموم دایر است.

فراهنگ9338 **9022**1922**9132**7537**
۰ نفر