۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۱۳
کد خبر: 81602326
T T
۰ نفر

تجلیل از چهار ناشر فقید در نمایشگاه كتاب تهران

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۱۳
کد خبر: 81602326
تجلیل از چهار ناشر فقید در نمایشگاه كتاب تهران

تهران - بیست وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب در سرای اهل قلم و با برگزاری مراسمی از چهار ناشر فقید و پیشكسوت این عرصه تقدیر كرد .

به گزارش روز یكشنبه گروه فرهنگی ایرنا دراین مراسم با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و رییس نمایشگاه یاد و خاطره محسن باقرزاده بیوكی، رسول دادمهر، احمد سیاح و محمودآقاجانزاده كاشی‌چی گرامی داشته شد.

سیدعباس صالحی در این مراسم گفت: سنت قدردانی از پیشكسوتان عرصه‌های مختلف كه در فرهنگ ایرانی وجود دارد، سنتی پسندیده‌ است.

وی گفت: طبیعی است كه اهالی نشر كه خود انتقال‌دهنده فرهنگ در جامعه هستند باید این سنت را پاس بدارند. هدفم از حضور در این محفل، از یك سو اظهار ارادت به اهالی نشر ایران و از سوی دیگر ادای دین نسبت به پیشكسوتانی است كه امروز در كنار ما نیستند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این چهار ناشر در پویایی و مانایی جامعه نشر نقش موثری داشته‌اند و یاد و خاطره تك تك آنان در اذهان ما ماندگار است.

صالحی با یادی از زنده‌یاد باقرزاده گفت: برای من كه از اهالی خراسان هستم، باقرزاده با انتشارات توس یك خاطره است و همیشه نشر او با عنوان نشری متلالو و ارزشمند به یاد می‌آورم.

وی افزود: باقرزاده كسی بود كه تا از دست دادن سلامتی‌اش پای كار ایستاد . به واسطه دوستی نزدیكی كه با وی داشتم به یاد می‌آورم كه در سال‌های پایانی عمر و در حالی كه با بیماری دست و پنجه نرم می‌كرد، چگونه با مرور خاطرات شیرین دوران كارش تلخی دردهای سخت را به فراموشی می‌سپرد. این امر نشان می‌دهد كه اهالی فرهنگ انسان‌های قانع هستند كه به چیزهای كوچك نیز قناعت می‌كنند.

صالحی درباره زنده‌یاد كاشی‌چی نیز گفت: مرحوم كاشی‌چی نیز چنین شخصیتی داشت. البته ما در امر نشر كاری به سلایق و علایق ناشران نداریم و تنها مهم این است كه این افراد از نشر ایران پاسداری كردند و این دو عزیز فرصت‌هایی را برای نشر ایران فراهم كردند كه از خاطر نشر ایران گسستنی نیست.

وی با یاد از زنده‌یاد دادمهر ادامه داد: همگی ما دادمهر را با نشر آثار دكتر علی شریعتی به خاطر می‌آوریم و نسل علاقمندان به آثار شریعتی مدیون مرحوم دادمهر است.

وی ادامه داد : در ایران ناشرانی را داشته‌ایم كه پیش از ناشر بودن عالم و محقق بودند و این ویژگی برهه‌ای از دوره نشر ما بود ، امیدواریم پابرجا بماند.

رییس نمایشگاه كتاب تهران سپس افزود: مرحوم سیاح نیز كه افتخار شاگردی عالمان و بزرگانی از جمله حضرت امام(ره)، علامه رفیعی قزوینی و دیگران را داشت تركیبی از محقق، عالم و ناشر بود. البته ما در 150سال گذشته از این تركیب‌ها كم نداشتیم و چه بسیار ناشرانی كه علاوه بر ناشر بودن نویسنده، محقق و عالم نیز بودند.

حجت‌السلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد كارشناس نیز در سخنانی گفت: در نگاه نخست افراد مختلف جامعه، ممكن است ناشران اهل علم به نظر نیایند؛ اما واقعیت این است كه بسیاری از ناشران ما اهل علم و عمل هستند.

مهدوی‌راد به عنوان نخستین سخنران این نشست با یادی از زنده‌یاد محسن باقرزاده، مدیر انتشارات توس، گفت: از كودكی بین دوستان خود به كتابخوان مشهور بودم و انتشارات توس جزو نخستین انتشاراتی بود كه با آن ارتباط برقرار كردم.

وی اظهار كرد: در آن زمان ارتباطم با باقرزاده بسیار خوب بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ارتباطم با وی گسترده‌تر شد؛ به گونه‌ای كه بعدها باقرزاده در یكی از دیدارهای دوستانه از خاطرات دوران كودكی خود برایمان تعریف كرد.

مهدوی راد افزود: در نگاه نخست افراد مختلف جامعه ممكن است ناشران اهل علم به نظر نیایند؛ اما واقعیت این است كه بسیاری از ناشران ما اهل علم و عمل هستند و زنده‌یاد باقرزاده نیز مرد علم و عمل و سخت‌كوشی بود.

در ادامه این نشست فرید مرادی با اشاره به زندگینامه زنده­یاد محمود آقاجان‌زاده كاشی‌چی، مدیر انتشارات گوتنبرگ به شرح بخشی از خاطرات خود از این ناشر فقید پرداخت.

حسن كیائیان، رئیس اسبق اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران از دیگر سخنرانان این مراسم بود كه در سخنان خود زنده‌یاد باقرزاده را فردی جسور و صریح‌اللهجه خواند.

در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران آثار بیش از 2800 ناشر خارجی به نمایش در آمده و همچنین 165 هزار كتاب خارجی در نمایشگاه امسال عرضه می شود.

در این نمایشگاه همچنین دو هزار و 450 ناشر داخلی در دو هزار و 160 غرفه كتاب های خود را در معرض علاقه مندان قرار می دهند.دراین نمایشگاه كه روز چهارشنبه با شعار خواندن، گفت و گو با جهان در مصلی تهران آغاز به كار كرد تا 26 اردبیهشت از ساعت 10 تا 20 به روی بازدید كنندگان دایر است.

فراهنگ **9338**1601**
۰ نفر