۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۲۰
کد خبر: 81602217
T T
۰ نفر
لایحه حقوق مالكیت فكری و ادبی در انتظار تایید  است

تهران - ایرنا - مدیر انتشارات مجد گفت: در حال حاضر لایحه «حقوق مالكیت فكری و ادبی» با 140 ماده به مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده اما كماكان در انتظار تایید و اجراست.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا ، نشست قراردادهای نشر با سخنرانی مجید رهبانی، سردبیر نشریه جهان كتاب، سید عباس حسینی نیك، مدیر انتشارات مجد و علیرضا رمضانی، مدیر نشر مركز، در سالن گفت و گو بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران برگزار شد.

مصلی بزرگ امام خمینی تا 26 اردیبهشت ماه میزبان بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران است .

مجید رهبانی به عنوان رئیس این نشست با اشاره به ویژگی‌های آثار نشر از منظر حقوقی جلسه را آغاز كرد.

رمضانی نیز با اشاره به مناسبات قراردادهای مالی ناشران گفت: یك قرارداد خوب باید قانونی باشد و حداكثر جزئیات قانونی آن را پیش‌بینی كرده باشد. در عصر حاضر با حضور كتاب‌های الكترونیك، كتاب‌های گویا و بحث كپی‌رایت، پیچیدگی‌هایی در قرارداد ناشران به وجود آمده كه باعث شده بحث قرارداد نشر با حساسیت‌های بیشتری دنبال شود.

براساس گزارش ستاد خبری نمایشگاه ، وی ادامه داد: در مورد قرارداد در ابتدا مبحث بازار اهمیت دارد. یك قرارداد نشر خوب دارای جزئیات زیادی در بخش مالی است و جلو خیلی از سوءتفاهم‌ها را می‌گیرد.

مدیر نشر مركز افزود: مشكلاتی نظیر قراردادهای شفاهی، قراردادهای كلی و بدون جزئیات در دعواهای حقوقی نشر همواره مشكل‌آفرین بوده است. متاسفانه خیلی از ناشران و اهل قلم ایرانی از قانون نشر بی‌اطلاع هستند و همین امر موجب گسترش اختلافات در قراردادهای حقوقی نشر می‌شود.

حسینی نیك سخنرانی دیگر این نشست بود كه با اشاره به موضوع حقوق مادی و معنوی ناشر گفت: حقوق به طور رایج و سنتی مربوط به امور مادی و مالی است. حقوق معنوی نشر شامل دو بخش اساسی می‌شود كه در آن قانونگذار دو حق سرپرستی و تمامیت را پذیرفته است.

مدیر انتشارات مجد اظهار كرد: سرپرستی به معنای آن است كه پدیدآورنده در آن اثر حكم سرپرست را دارد و حق تمامیت به این معناست كه اثر حفظ شده و كم و زیادی در آن صورت نگرفته است.

فراهنگ **9187**1601**
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ