۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۹:۰۰
کد خبر: 81601730
T T
۰ نفر
عرضه یكصد هزار عنوان كتاب غیر تكراری در بخش بین الملل نمایشگاه

تهران - ایرنا - بخش بین الملل بیست وهشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران از مهمترین بخش‌های این نمایشگاه است، چرا كه جدیدترین آثار منتشر شده ناشران دیگر كشورها را به دست پژوهشگران و علاقه‌مندان ایرانی می‌رسانند.

به گزارش عصر شنبه گروه فرهنگی ایرنا ، امسال بیش از نیمی از آثار موجود در بخش بین‌الملل مربوط به 5 سال اخیر (از 2011 تا 2015) كشورهای دیگر است و این امر نویدبخش دسترسی به دانش روز كشورهای دنیا به‌شمار می‌آید.

59 موزع در بخش لاتین و 87 شركت‌كننده در بخش عربی بیست و هشتمین دوره نمایشگاه كتاب تهران حضور دارند. هر غرفه تعداد زیادی از ناشران(توزیع‌كننده كتاب‌های چند ناشر) را پوشش می‌دهد كه بر اساس شمارش صورت گرفته در بخش لاتین 2 هزار و 748 ناشر و در بخش عربی بیش از سه هزار ناشر شركت دارند. در این دوره در مجموع یك‌صد هزار و 4 عنوان كتاب غیرتكراری در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

جای گذاری بخش‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران براساس جغرافیای مصلی چینش شده و به همین دلیل قسمت بین‌الملل آن، به دو بخش تقسیم شده است. سفارتخانه‌ها، موسسات دولتی و دیپلماتیك كه در طبقه دوم شبستان مستقر شده‌اند و بخش ارزی ـ ریالی نشر بین‌الملل در خیابان‌های پنجم و ششم مصلی واقع شده است.

بخش ارزی ـ ریالی نمایشگاه نیز به دو بخش لاتین و عربی تقسیم شده كه كتاب‌های لاتین دربردارنده تمامی زبان‌های غیرعربی است.

كتاب‌های موجود در بخش بین‌الملل به دو بخش علمی و تجاری تقسیم می‌شوند. بخش علمی از دوره دوازدهم نمایشگاه به بعد دارای پوشش حمایتی شد، اما آثار تجاری كه بیشتر مخاطب عام در جست‌وجوی آنهاست از پوشش یارانه خارج شدند. آثار تجاری دربردارنده تمام آثار غیرعلمی و دانشگاهی است. تقسیم‌بندی‌های دیگری نیز درباره آثار موجود در بخش بین‌الملل وجود دارد كه به طور مثال می‌توان به آثار تحقیقاتی، درسی، متون درسی مقاطع بالا (دكترا به بالا) و پس از فارغ‌التحصیلی اشاره كرد.

بیشترین مخاطبان بخش بین‌الملل نمایشگاه كتاب تهران را در مرحله نخست كتابخانه‌های كشور تشكیل می‌دهند. رده دوم مراجعه هیات‌های علمی دانشگاه‌ها و در رتبه بعدی متخصصان گروه‌های مختلف علمی هستند. دانشجویان مقاطع دكترا و بالاتر از دیگر گروه مخاطبان این بخش را شكل داده‌اند.

ناشران و موزعان بخش بین‌الملل نیز تقسیم‌بندی‌های خاص خود را دارند و شامل ناشران مستقیم، نمایندگان منطقه‌ای (به طور مثال نمایندگان خاورمیانه‌ای كه آثار ناشران آمریكایی یا اروپایی را به نمایشگاه می‌آورند)، نمایندگان مخصوص ایران (در سطوح مختلف انحصاری، رسمی، عادی و لیست مشتری) و Open Market هستند.

این ناشران آثار خود را بر اساس حوزه‌های جغرافیایی و زبانی در دیگر كشورها به فروش می‌رسانند.

فراهنگ **1355**1601**
۰ نفر