۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۸:۲۸
کد خبر: 81601693
T T
۰ نفر
رییس كتابخانه ملی ایران: آموزش مطالعه باید پیش از دبستان آغاز شود

تهران- ایرنا- رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران مهمترین راهكار افزایش سرانه مطالعه در كشور را انجام اقدامات فرهنگی پیش از دبستان دانست.

سیدرضا صالحی امیری بعداز ظهر شنبه با حضور در غرفه خبرگزاری ایرنا دربیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران، درباره اتفاقات جدید این دوره نمایشگاه اظهار كرد: بخشی از مدیریت نمایشگاه كتاب تهران به نهادهای صنفی واگذار شده است و آنها نشان دادند كه توانایی، صلاحیت و لیاقت امور اجرایی نمایشگاه را دارند.

رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران افزود: براساس سیاست شورای سیاست گذاری نمایشگاه و طرح شخص وزیر ارشاد مقرر شد به تدریج امور اجرایی نمایشگاه به طور كامل مدنی، خصوصی و صنفی واگذار شود.

وی دیگر دستاورد مفید و جدید این دوره از نمایشگاه را نگاه كیفی به نمایشگاه كتاب عنوان كرد و گفت: در بازدید و گفت و گو با غرفه داران، حضور كتاب های چاپ اول را نسبت به سال های قبل چشمگیرتر دیده شد.

صالحی امیری، این اتفاق را نوآوری مثبت در تیراژ كتاب دانست و توضیح داد: راجع به میزان استقبال باید بیشتر تحمل كرد تا روزهای پایانی نمایشگاه آمار صحیح تر به دست آید.



صالحی امیری درباره برگزاری با كیفیت تر نمایشگاه كتاب تهران نیز گفت: در شورای سیاست گذاری نمایشگاه موارد مختلفی بررسی شده و پیشنهاداتی را نیز به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داده ایم كه نمایشگاه از حالت جشنواره ای خارج و به مجموعه ای واقعی برای مراجعه اهل كتاب تبدیل شود.

رییس سازمان اسناد كتابخانه ملی با تاكید بر اینكه در شرایط كنونی نمایشگاه های تخصصی كاربرد بیشتری دارند گفت:‌ این نمایشگاه هم در جایگاه خود یك نماد و نمایشگاه عمومی و در خور تامل است.

وی همچنین درباره اصحاب فرهنگ و كسانی كه می خواهند به لحاظ تخصصی به كتاب دسترسی داشته باشند افزود:‌ می توان نمایشگاه تخصصی ایجاد كرد و از ظرفیت علمی و انتشارات جدید به دور از هیاهو و جنجال برخوردار شد.

صالحی امیری در پاسخ به این سوال كه در طول روز چه میزان مطالعه می كند نیز گفت: تا قبل از مسوولیتم هر روز بعد از نماز صبح و تا قبل از شروع كار و همچنین پنج شنبه و جمعه ها به مطالعه می پرداختم.

وی ادامه داد: بعد از مسوولیتم زمان كمتری برای مطالعه دارم اما در زمینه مسوولیتی كه در آن مشغول هستم مطالعه هایم بسیار زیادتر شده است.

صالحی امیری ادامه داد: نهادینه كردن فرهنگ مطالعه باید به عنوان بخشی از سبك زندگی خانواده ها شود.

عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه كتاب افزود: مطالعه باید به عنوان بخشی از نیاز جامعه تبدیل شود آن وقت سرانه مطالعه جایگاه خود را پیدا خواهد كرد.

صالحی امیری گفت: همه افراد در همه شرایط به موضوع سلامت خود توجه ویژه ای دارند و مطالعه به عنوان یك نیاز هنوز در میان مردم ما به طور شایسته جا نیفتاده است.

وی مهمترین عوامل بالا بردن سرانه مطالعه در كشور را به ترتیب شاخص های آموزش و پرورش، رسانه و خانواده عنوان كرد.

رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی همچنین از تلاش های خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در جهت ارتقای فرهنگ مطالعه در كشور تشكر كرد.

فراهنگ**1497**م.ب**1027
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ