۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۹:۳۲
کد خبر: 81600423
T T
۰ نفر
جلالی: استفاده از ظرفیت ایران برای امنیت منطقه و جهان ضروری است

تهران- ایرنا- رییس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا، گفت: ایران باثبات‌ترین كشور منطقه است و دموكراسی به تمام معنا در كشور ما اجرا می‌شود از این رو استفاده از ظرفیت‌های ایران برای حفظ امنیت منطقه و جهان ضروری است.

به گزارش ایرنا، كاظم جلالی روز جمعه در دیدار با ژان اسل بورن‌ وزیر امور خارجه لوكزامبورگ افزود: مبارزه با تروریسم نیازمند راهكارهای عملی و جدی است و باید در این زمینه از اقدامات نمایشی خودداری شود.

وی با اشاره به جنایات داعش در منطقه خاطرنشان كرد: این گروه تروریستی با حمایت‌های مالی و پشتیبانی برخی كشورها، اقدامات وحشیانه و جنایتكارانه‌ای را علیه مردم بی دفاع انجام داده است.

رییس مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تحركات تروریستی داعش حركت از شرق و جنوب افغانستان به شمال این كشور را نشان می‌دهد تا از این طریق و با توجه به فقر آسیای میانه زمینه حضور و یارگیری این گروه تروریستی در آن منطقه نیز به وجود آید از همین رو دنیا و كشورهای مستقل منطقه باید نسبت به این موضوع حساس باشند.

جلالی با اشاره به اقدامات عربستان در یمن یادآور شد: مشكل یمن از طریق گفت وگو و با حمایت‌های مردمی در حال برطرف شدن بود اما اقدام نظامی خارج از عرف حقوقی عربستان این توافق را برهم زد و باعث بروز مشكل در این كشور شد.

وی تصریح كرد: اقدام عربستان دخالت آشكار در امور یك كشور دیگر است و از منظر حقوق بین‌المللی این اقدام بدعت بدی در دنیا برجای می‌گذارد.

رییس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا تاكید كرد: عربستان در یمن با تخریب زیرساخت‌های این كشور و كشتار مردم بی‌دفاع، زنان و كودكان جنایت‌های بسیاری انجام داده است و این اقدام علیه انسانیت و نقض آشكار حقوق بشر و حقوق قانونی یك كشور است.



**مذاكره كنندگان هسته ای مورد حمایت مسوولان عالی نظام

جلالی در بخش دیگری از سخنان خود به مذاكرات هسته ای اشاره كرد و گفت: امیدواریم كه مذاكرات هسته‌ای با حسن‌نیت طرف مقابل به توافق نهایی برسد.

وی افزود: ایران همواره به تعهدات خود در مذاكرات پای‌بند بوده و مذاكره‌كنندگان هسته‌ای از حمایت مسئولان عالی ‌رتبه نظام و مردم برخوردار هستند.

رییس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا یادآور شد: رییس جمهوری یك كشور اروپایی در عربستان با پادشاه این كشور در یك بیانیه مشترك از یك طرف توافق هسته‌ای را بد می‌داند و از سوی دیگر عدم توافق را نیز به ضرر دنیا می‌داند كه این یك پارادوكس آشكار است.



**اقدامات ایران در زمینه حقوق بشر قابل تقدیر است

ژان اسل بورن‌ وزیر امور خارجه لوكزامبورگ نیز در این دیدار ضمن خوشامدگویی به هیات ایرانی، گفت: من به ایران سفر كرده‌ام و تهران و اصفهان را دیده‌ام و از حضور در كشور شما بسیار لذت برده‌‌ام.

وی افزود: بزرگترین فلاسفه جهان اسلام ایرانی و شیعه هستند و این افتخاری برای شما به حساب می‌آید.

وزیر امور خارجه لوكزامبورگ خاطرنشان كرد: روابط دوكشور ایران و لوكزامبورگ در حال افزایش است كه توافق در مذاكرات و برگزاری نشست‌هایی این چنین باعث تقویت آن خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات داعش در منطقه تصریح كرد: فجایعی كه در موصل و سایر شهرهای عراق رخ می‌دهد وحشتناك است و من در سفری به منطقه به چشم این وقایع اسفبار را مشاهده كردم.

اسل بورن‌ در ادامه با اشاره به وقایع یمن توضیح داد: امیدوارم آتش‌بس اخیر در این كشور واقعی بوده و ادامه پیدا كند.

وی درخصوص موضوع حقوق بشر در ایران نیز تصریح كرد: فعالیت‌های اخیر ایران در زمینه حقوق بشر در نشست بررسی حقوق بشر امیدوار كننده و قابل تقدیر است.

وزیر امور خارجه لوكزامبورگ یادآور شد: ما در زمینه‌های گوناگون به ویژه در حوزه مسایل اقتصادی و همچنین موضوعاتی همچون بیمه، بانكداری و تجهیزات ماهواره‌ای آماده همكاری با ایران هستیم.



**حمله عربستان به یمن، وقوع یك فاجعه انسانی در این كشور است

به گزارش روز جمعه ایرنا، كاظم جلالی رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا با «آختن» قائم مقام وزیر امور خارجه بلژیك دیدار و گفت وگو كردند.

جلالی در این نشست با بیان اینكه روابط دو كشور در دوسال اخیر روند رو به رشدی داشته است، گفت: رابطه ایران و بلژیك سابقه‌ای 200 ساله دارد و باید از ظرفیت‌های تاریخی دو كشور در ارتقا این روابط بهره بگیریم و از این طریق روابط پارلمانی دوكشور نیز توسعه یابد.

وی در خصوص وضعیت منطقه، شرایط فعلی را اسف بار خواند و تصریح كرد: اقدامات داعش در منطقه وحشیانه است و این گروه تروریستی با جنایات خود شیعیان، اهل سنت، مسیحیان، ایزدی‌ها و هر قومی را كشتار می‌كند.

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: گزارش‌های نگران كننده‌ای از پیوستن اروپایی‌ها به گروه تروریستی داعش شنیده می‌شود.

جلالی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا اعلام كرده بود كه راه حل سوریه نظامی نیست بلكه مشكل این كشور باید از طریق سیاسی حل شود اما متاسفانه حمایت‌های تسلیحاتی و پشتیبانی بسیاری از داعش از سوی برخی كشورهای منطقه و فرامنطقه صورت گرفت.

وی با بیان اینكه نیروهای ائتلاف توفیقی در مبارزه با داعش به دست نیاورده است، افزود: بیشترین تلاش‌ها برای مقابله با داعش از سوی نیروهای مردمی عراق صورت گرفته است.

رییس مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: در یمن هم زمانی كه مذاكرات یمنی - یمنی در حال به نتیجه رسیدن بود با اقدامات عربستان این مذاكرات بی‌نتیجه ماند.

وی با بیان این كه با حمله عربستان به یمن یك فاجعه انسانی در این كشور در حال وقوع است، گفت: عربستان با این حمله تعداد زیادی از زنان، كودكان و مردم این كشور را كشته و زخمی كرده است و زیرساخت‌های یمن را مورد تخریب قرارداده است اما متاسفانه رسانه‌های غربی چندان این واقعیات را نشان نمی‌دهند.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا با بیان اینكه مشكل دیگری كه در یمن در حال وقوع است تقویت تروریسم و القاعده است، گفت: عربستان به مردم بی دفاع حمله می‌كند اما هیچ اقدامی در خصوص منطقه حضرالموت و شهر المكلا كه محل حضور القاعده است اقدامی انجام نداده است.

وی گسترش گروه‌های تروریستی و تولید مواد مخدر در افغانستان را دو مشكل اساسی این كشور خواند.

جلالی در خصوص تولید مواد مخدر در افغانستان، توضیح داد: براساس آمار سازمان ملل متحد میزان تولید مواد مخدر در افغانستان به بیش از 40 برابر شده است و لابراتوارهای مجهزی در این كشور در حال تولید مواد مخدر صنعتی جدید هستند كه این یك فاجعه است.

وی با بیان اینكه براساس آمار سازمان‌های بین‌المللی سالانه بیش از 100 هزار نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر می‌میرند، گفت: یكی از پیامدهای افزایش تولید مواد مخدر، رشد ترانزیت آن به سایر نقاط جهان به ویژه اروپاست و دیگری تامین منابع مالی مورد نیاز گروه‌های تروریستی است.

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس منبع اصلی تامین مالی تروریست‌ها را قاچاق مواد مخدر دانست و گفت: ایران به تنهایی در خط مقدم مبارزه با ترانزیت مواد مخدر قرار دارد و تعداد زیادی از جوانان ایران در مسیر مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینكه ایران هزینه‌ مادی بسیاری را برای مبارزه با مواد مخدر می‌پردازد، یادآور شد: وقتی محكومان مافیای مواد مخدر براساس قوانین اعدام می‌شوند فریاد مجامع مدعی حقوق بشر به گوش می‌رسد كه چرا این افراد اعدام می‌شوند.

جلالی با بیان اینكه ایران در منطقه كشور باثباتی است، گفت: از ظرفیت جمهوری اسلامی ایران می‎توان برای رفع مشكلات بین‌المللی و منطقه استفاده كرد.

وی افزود: برجسته كردن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران اقدامی بود تا برخی كشورها به اهداف سوء خود در منطقه برسند.

آختن نیز در این نشست با اشاره به سفر گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا به اروپا، تصریح كرد: یكی از مهمترین مسائلی كه در زمینه سیاست خارجی بلژیك مطرح است موضوع خاورمیانه است كه این سفر فرصت مغتنمی برای گفت وگو درخصوص مسائل منطقه است.

وی در ادامه یادآور شد: تعاملات بیشتر ایران و بلژیك به ویژه در حوزه مسائل اقتصادی می‌تواند تامین منافع دو كشور را به همراه داشته باشد.

قائم مقام وزیر امور خارجه بلژیك در خصوص مسئله سوریه خاطرنشان كرد: امیدواریم با گفت وگوها و حضور ایران یك راه حل سیاسی برای سوریه پیدا شود چراكه راه حل نظامی برای سوریه پاسخگو نخواهد بود.

گفتنی است جلالی را در سفر به اروپا، غلامرضا تاجگردون رییس كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، فاطمه آلیا نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر، امید كریمیان نماینده مردم مریوان و سیامك مره‌صدق نماینده كلیمیان در مجلس همراهی می كنند.

سیام**9103**1429
۰ نفر