رفتار تك‌تك شهروندان در آینده آب كشور اثرگذار است

تهران - ایرنا - وزیر نیرو گفت: اعتقاد ما این است و تجربه دنیا نیز اثبات می‌كند كه تك‌تك شهروندان چه به عنوان مصرف‌كننده آب در شهرها، چه به عنوان كشاورزی كه آب را در زمین كشاورزی مصرف می‌كند و چه صنعتگری كه در صنایعی همچون فولاد و ذوب آهن از آب استفاده می‌كنند، به این نكته آگاه شوند كه رفتار آنها در آینده آب كشور اثرگذار است.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، حمید چیت‌چیان در آیین رونمایی از تندیس آب و بدرقه بازیكنان تیم ملی والیبال ایران، اظهار داشت: امروز بسیار خوشحالم كه در جمع جوانان برومندی كه نام و پرچم ایران را به اهتزار درآورده‌اند برای كار مقدسی به نام 'حفظ آب' حضور دارم.

وی با بیان اینكه آب در فرهنگ ما بسیار ارزشمند است، ادامه داد: ایران در یك منطقه خشك و نیمه خشك قرار گرفته و میزان بارش متوسط ما یك سوم جهان است؛ در چند سال اخیر نیز در اثر خشكسالی متوسط بارش‌های كشور از 250 به 205 میلی‌متر كاهش یافته و منابع تجدیدپذیر آب ایران از 130 به 110 میلیارد مترمكعب كاهش یافته است.

وزیر نیرو با اشاره به كاهش چشمگیر بارش‌ها به ویژه بارش برف در كشور، گفت: وقتی میزان بارش كمتر از 5 میلی‌متر باشد این آب نه به جریان تبدیل می‌شود و نه در زمین فرو می‌رود؛ بلكه در عرض چند ساعت تبخیر و از دسترس خارج می‌شود.

چیت‌چیان ادامه داد: افزایش دمای هوا و تبخیر آب، افزایش جمعیت و توسعه بخش صنعت همگی عواملی هستند كه باعث شده از نظر كمیت و كیفیت منابع آب دچار چالش شویم و هم‌اكنون هم با محدودیت كمی آب و هم با روند آلودگی منابع آب مواجه شده‌ایم.

وی یادآور شد: نكته مهمی كه اساس تشكیل این نشست محسوب می‌شود این پرسش است كه آیا كمبود منابع آب چاره و راهكار دارد و آیا این راهكارها در اختیار دولت است و یا اینكه مردم نیز باید در این كار مشاركت داشته باشند.

وزیر نیرو اضافه كرد: این راهكارها از طرف دولت به صورت ساخت سد، اجرای طرح‌های انتقال آب، باروری ابرها و چندین راهكار انجام گرفته است؛ به طوری‌كه هم‌اكنون احداث 119 سد و 120 طرح بزرگ آب‌رسانی در كشور در دست اجراست؛ اما مهمترین نكته در این زمینه رفتار تك تك شهروندان در مصرف آب و چگونگی حفظ منابع آب است.

وی تصریح كرد: اعتقاد ما این است و تجربه دنیا نیز اثبات می‌كند كه تمام شهروندان چه به عنوان مصرف‌كننده آب در شهرها، چه به عنوان كشاورزی كه آب را در زمین كشاورزی مصرف می‌كند و چه صنعتگری كه در صنایعی همچون فولاد و ذوب آهن از آب استفاده می‌كنند، به این نكته آگاه شوند كه رفتار تك تك آنها در آینده آب كشور اثرگذار هستند.

چیت‌چیان ابراز امیدواری كرد كه این فرزندان برومند ایران به عنوان سفیران آب هم برای دنیا و هم برای مردم خودمان الگو باشند و با رفتار و كلام خود پیام حفظ آب را به همه برسانند كه 'آب هست ولی كم است'.

وزیر نیرو با بیان اینكه همه مردم باید در این حركت مشاركت كنند، تصریح كرد: مساله آب یك معضل جهانی است و مشاركت جهانی را می‌طلبد و امیدواریم با یك عزم همگانی آب مشكل آب غلبه كنیم.

وی ادامه داد: از اینكه والیبالیست‌های خوب تیم ملی در این پیام انسانی و صلح‌آمیز با ما همكاری می‌كنند جای خوشحالی است و امیدواریم در این زمینه نیز موفق باشند.

چیت‌چیان با اشاره به اینكه اولین مسابقه تیم ملی والیبال در ایالت كالیفرنیا برگزار خواهد شد، گفت: این ایالت هم‌اكنون با مشكل خشكسالی مواجه است و من پیشنهاد می‌كنم بازیكنان تیم ملی محدودیت‌ها و مقررات سختی را كه برای مصرف آب اجرایی كرده‌اند، ببینند و یافته‌های خود را به هموطنان انتقال دهند.

اقتصام(1)9141**1558
۰ نفر