۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۴۴
کد خبر: 81598922
T T
۰ نفر
خيران بخش قابل توجهي از مشكلات استان اصفهان را حل كرده اند

اصفهان- ايرنا- استاندار اصفهان گفت: خيران بخش قابل توجهي از مشكلات اين استان را حل كرده و هزينه هاي دولت را سبك كرده اند.

به گزارش ايرنا، رسول زرگرپور شامگاه چهارشنبه در ديدار با اعضاي مجمع خيرين ورزش يار استان اصفهان افزود: خيران سال گذشته حدود 10 هزار ميليارد تومان در استان هزينه كردند در حاليكه بودجه ما 500 ميليارد تومان بود.

وي با تاكيد بر اينكه خيران بخش بزرگي از كارهاي دولت را انجام مي دهند اظهار كرد: حدود 600 مجمع خيرين در استان اصفهان وجود دارد كه بسياري از آنها بصورت تخصصي كار مي كنند.

*** جاري ماندن زاينده رود

استاندار اصفهان همچنين در پاسخ به سوالي درباره تداو جريان آب در زاينده رود گفت: چارچوب اجرايي براي رودخانه زاينده رود فراهم شده كه اگر تهراني ها همكاري كنند اين وضعيت و جاري ماندن آب در رودخانه ادامه خواهد يافت.

وي پيش بيني كرد : با توجه به جريان زاينده رود در 9 ماه گذشته ، ميزان توليد گندم به 400 هزار تن در استان اصفهان مي رسد كه 450 ميليارد تومان گردش مالي خواهد داشت. ميانگين توليد گندم در سال در استان اصفهان 340 هزار تن عنوان دشه كه در سال هاي گذشته بدليل خشكسالي اين توليد با نوساناتي روبرو بوده است .

استاندار اصفهان با اشاره به وجود 450 هزار هكتار اراضي كشاورزي در اين استان گفت: حدود يكصد هزار هكتار از اين اراضي در سال هاي گذشته بدليل خشكسالي و كمبود آب از چرخه توليد خارج شد اما ميزان توليد محصولات كشاورزي استان چندان كاهش نيافت كه نشانه تجربه بالاي كشاورزان است.

وي دليل اصلي كمبود 600 ميليون متر مكعب آب در رودخانه زاينده رود را سوء مديريت خواند و تصريح كرد: بزرگترين رودخانه دائمي فلات مركزي ايران به اين دليل به رودخانه فصلي تبديل شده است.



*** هشدار نسبت به وجود ريزگردها در اصفهان

استاندار اصفهان همچنين با اشاره به موضوع آلودگي هوا و وجود ريزگردها و گرد و خاك گفت: اگر تا دو سال آينده مشكل ريزگردها در استان حل نشود اصفهان مانند اهواز خواهد شد.

وي خشك شدن تالاب گاوخوني را يكي از عوامل تاثير گذار در افزايش ريزگردها و گرد و خاك دانست و افزود: آلودگي هوا تا سه نسل آينده بر روي انسان تاثير مي گذارد.

زرگرپور با بيان اينكه آلودگي هواي اصفهان در سال هاي اخير حتي در برخي روزها از تهران نيز بيشتر بود خاطرنشان كرد: اما با اقدامات انجام شده در سال گذشته تعداد روزهاي سالم 56 روز افزايش يافت.

وي ادامه داد: ما بنزين يورو چهار را از آبان پارسال براي استان اصفهان تامين كرديم در حاليكه قرار بود خرداد امسال به استان تخصيص يابد.

استاندار اصفهان گفت: پارسال با پلمب سيستم سوخت مازوت دو نيروگاه اصفهان نيز دو ميليارد ليتر سوخت مازوت كمتر در استان دود شد.

وي با تاكيد بر اينكه ما در قبال سلامتي مردم مسئول هستيم از وضعيت مردم محمود آباد اصفهان بدليل آلودگي هوا اظهار نگراني كرد.



*** نرخ اعتياد زنان در اصفهان سه برابر كشور

استاندار اصفهان همچنين با اشاره به برخي ديگر از مشكلات استان گفت: نرخ ابتلا به اعتياد در زنان استان ما سه برابر متوسط كشوري است.

وي با اشاره به اينكه شهرستان خور و بيابانك در شرقي ترين نقطه استان هنوز يك بيمارستان ندارد اظهار كرد: بيماران اين شهرستان ناچار به طي 240 كيلومتر براي رفتن به بيمارستان نائين هستند.

زرگرپور با بيان اينكه استان اصفهان هنوز يك خط هوايي ندارد تصريح كرد: اين استان در دو دهه گذشته از طراز اول به طرازهاي پايينتر تنزل پيدا كرده كه مهمترين دليل آن منازعات سياسي به جاي رقابت هاي سياسي است.به گفته وي منازعات سياسي ، بستر توسعه را از استان اصفهان در سال هاي گذشته گرفته است.

وي با بيان اينكه استان اصفهان در هر سال چهار هزار ميليارد تومان از محل ماليات به خزانه دولت واريز مي كند افزود: خزانه در هر سال 500 ميليارد تومان به ما بودجه مي دهد كه ما در اين زمينه در كشور از آخر رتبه دوم را داريم.

استاندار اصفهان، عملكرد و جايگاه اين استان را ملي دانست و اظهار كرد: به ما استان برخوردار مي گويند اما اين برخورداري يك سكه با دو رو است كه در يك طرف آن توانايي ها و ظرفيت ها و در روي ديگر، مشكلات و تنگناها وجود دارد.

به گزارش ايرنا در اين ديدار اعضاي مجمع خيرين ورزش يار استان اصفهان به بحث و تبادل نظر با استاندار درباره موضوعات مختلف از جمله اجراي پروژه هاي ورزشي پرداختند.

پ/3011 / 1339

سرخط اخبار استان‌ها