۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۵:۰۴
کد خبر: 81596457
T T
۰ نفر
نبود ایمنی 18 میلیون ساكن بافت های فرسوده را تهدید می كند

ساری - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: 18 میلیون نفر از جمعیت ساكن در بافت های تاریخی و فرسوده كشور با بحران هویت و نبود ایمنی مواجه هستند.

محمدسعید ایزدی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از بافت تاریخی و فرسوده آب انبارنو ساری در جمع خبرنگاران افزود: یك سوم جمعیت شهری كشور در بافت های فرسوده و تاریخی زندگی می كنند درحالی كه این بافت ها نه تنها سازه ایمن ندارد، بلكه هویت تاریخی محلات نیز بشدت دچار چالش و معضلات اجتماعی شده است.

مدیر عامل شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری، مساحت بافت های فرسوده شهری در كشور را 130 هزار هكتار اعلام كرد و گفت: به دلیل فرسودگی، سازه های موجود در این بافت ها در برابر حوادث طبیعی مانند باد و تگرگ ضعیف بوده و حتی در برابر زلزله هایی با مقیاس پایین مقاومت ندارند كه این شرایط تهدیدی جدی برای جان ساكنان این مناطق محسوب می شود.

وی رویكرد دولت یازدهم به ویژه رییس جمهوری و وزیر راه و شهر سازی را توجه به بهسازی و مرمت مناطق فرسوده و تاریخی شهرهای كشور دانست و افزود: در این راستا ستاد بازآفرینی بافت های فرسوده و تاریخی شهری به ریاست رییس جمهوری در كشور و به ریاست استانداران در استان ها شكل گرفته است.

مدیرعامل شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری كشور با بیان این كه 21 هزار هكتار از مساحت شهری را بافت های تاریخی و با ارزش تشكیل می دهد، اظهار داشت: طرح تفصیلی بهسازی و مرمت این محلات تاریخی تهیه شده است.

وی با بیان این كه 495 شهر دارای 54 هزار هكتار بافت فرسوده هستند، افزود: دولت برای بازسازی و نوسازی این بافت ها تسهیلات پرداخت می كند.

ایزدی به وجود 53 هزار هكتار سكونتگاه غیر رسمی در 479 شهر اشاره كرد و اظهار داشت: توسعه بی رویه و غیراصولی شهری در قالب حاشیه نشینی از معضلات جدی شهرها است.

وی در عین حال گفت: وجود بافت های فرسوده و تاریخی شهرهای كشور به رغم این كه به نقطه تهدید جانی، مالی و بی هویتی رسیده است، یك فرصت نیز محسوب می شود.

معاون وزیر راه شهرسازی تاكید كرد: با رعایت ضوابط و مقررات نظام مهندسی و با حمایت مالی و فرهنگی مردم باید به بهسازی و مرمت این مناطق توجه ویژه شود.

وی به حمایت مالی دولت با پرداخت وام های 300 تا 500 میلیون ریالی برای ترمیم و نوسازی بافت های فرسوده كشور اشاره كرد و گفت: سود تسهیلات بافت های فرسوده 22درصد است كه 9 درصد آن را دولت تقبل می كند.

ایزدی افزود: وزارت راه و شهر سازی بر فرایند ساخت و سازهایی كه با استفاده از تسیهلات بافت فرسوده صورت می گیرد، دخالت و نظارت كاملی در سال 94 خواهد داشت.

وی تاكید كرد: اگر به بافت های فرسوده و تاریخی شهرهایی كه دارای زیر ساخت های خدماتی مناسب هستند توجه شود، به طور یقین معضلات و مشكلات حاشیه نشینی و توسعه بی رویه و غیر اصولی شهری كم خواهد شد.

عملیات اجرایی ترمیم و بهسازی بافت تاریخی محله آب انبار نو واقع در بافت مركزی شهر ساری امروز سه شنبه با افتتاح ساختمان سرمله انبار نو آغاز شد.

بافت تاریخی محله آب انبار نو ساری با گستره حدود دو كیلومتر مربع 19 بنای تاریخی را در خود جای داده كه قرار است در این طرح ترمیم و بهسازی شود.

6990/1654/ 2025
۰ نفر